Svar: Hvilke smertestillende må man tage?
16. november 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Lea
Dejligt at graviditeten skrider stille og roligt fremad :)
Som gravid bør man tage mindst mulig smertestillende medicin. Det kan ikke undgås, at der via moderkagen vil kunne blive overført noget til barnet, uanset hvad man tager.
Selvom det har været fremme at paracetamol (pamol, panodil, pinex) er mistænkt for at hæmme dannelsen af det mandlige kønshormon testosteron, så er der så vidt jeg ved ikke ændret på anbefalingerne.
Problemet er vel også at der ikke er så mange andre alternativer ... For Acetylsalicylsyre og andre NSAID-præparater som f.eks. kodimagnyler og ibuprofen frarådes til gravide - og viser det sig, at man som gravid af lægelige grunde er nødt til at blive smertedækket, så bør dette ske i samarbejde med læge eller sygehus.
Det bedste du kan gøre for at klare smerterne fra din halsbetændelse er at benytte nogle sugetabletter, som kan lokalbedøve lidt (tal med apoteket om, hvad de vil anbefale til gravide) og så må du drikke varm te eller mælk.
Rigtig god bedring :) og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske