Svar: Før graviditet

1. november 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Sille

Tak for dit brev :)

Du kan altid få og du har ret til at få en henvisning til en gynækolog. Du kan bede din læge om en henvisning.

En gynækolog er uddannet i kvinders underliv og kan lave undersøgelser af forskellige slags. Du kan f.eks. blive scannet og man vil kunne se om din livmoder, dine æggeledere og æggestokke ser fine og normale ud. Gynækologen vil også kunne tage nogle blodprøver for at se, hvordan dine hormontal ligger og du vil kunne tale med gynækologen om netop fertilitet og om der er noget du skal være specielt opmærksom på :)

Hvis alt ser normalt ud hos dig, så skal man jo også altid overveje, om din kærestes spermtal måske er nedsat ... Der skal jo to til at lave et barn :)

Det er korrekt at udflåd vil ændre ...

Annonce

... konsistens, når man har ægløsning. Lige efter menstruationen oplever man ikke normalt udflåd, ca 8-10 dage efter menstruationens start, dannes der ofte en del udflåd. Når der er ægløsning, så bliver udflådet meget elastisk, holder man det mellem to fingre, kan det trækkes ud. De dage, hvor udflådet er kraftigst kan du blive gravid. Efter ægløsning, forsvinder det elastiske udflåd og i stedet vil dit udflåd være mere hvidt og tykt.

Når udflådet er ekstra klæbrigt og elastisk under ægløsning, så er det fordi det bedre kan hjælpe sædcellerne på vej til ægget.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du vil være helt sikker på, hvornår du har ægløsning, så kan du også købe ægløsningstests :)

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Tun og børn

Har du børn mellem 0 og 14 år, er det vigtigt, at du serverer masser af forskellig fisk for dem – men nye beregninger viser, at børn under 3 år bør få andre typer fisk end tunbøffer og udskæringer fra andre store rovfisk samt dåsetun.

Problemet med tunbøffer og andre store rovfisk er, at selv ved indtag af en lille mængde, kan barnet få kviksølv i en mængde, der kan skade barnets udvikling.

Alle børn op til 14-års alderen bør styre uden om tunbøffer og andre...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin