Svar: Før graviditet
1. november 2010
Alder:
0 mdr.
Kære Sille
Tak for dit brev :)
Du kan altid få og du har ret til at få en henvisning til en gynækolog. Du kan bede din læge om en henvisning.
En gynækolog er uddannet i kvinders underliv og kan lave undersøgelser af forskellige slags. Du kan f.eks. blive scannet og man vil kunne se om din livmoder, dine æggeledere og æggestokke ser fine og normale ud. Gynækologen vil også kunne tage nogle blodprøver for at se, hvordan dine hormontal ligger og du vil kunne tale med gynækologen om netop fertilitet og om der er noget du skal være specielt opmærksom på :)
Hvis alt ser normalt ud hos dig, så skal man jo også altid overveje, om din kærestes spermtal måske er nedsat ... Der skal jo to til at lave et barn :)
Det er korrekt at udflåd vil ændre konsistens, når man har ægløsning. Lige efter menstruationen oplever man ikke normalt udflåd, ca 8-10 dage efter menstruationens start, dannes der ofte en del udflåd. Når der er ægløsning, så bliver udflådet meget elastisk, holder man det mellem to fingre, kan det trækkes ud. De dage, hvor udflådet er kraftigst kan du blive gravid. Efter ægløsning, forsvinder det elastiske udflåd og i stedet vil dit udflåd være mere hvidt og tykt.
Når udflådet er ekstra klæbrigt og elastisk under ægløsning, så er det fordi det bedre kan hjælpe sædcellerne på vej til ægget.
Hvis du vil være helt sikker på, hvornår du har ægløsning, så kan du også købe ægløsningstests :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med det hele og rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske