Svar: Betydningen af kvindens alder
13. oktober 2010
Alder:
0 mdr.
Kære DM
Det er rigtig dejligt at I arbejder på at få en lille en mere og mon ikke det også skal lykkes igen :)
Lidt statistik:
Et ungt par, hvor kvinden er 25 år, vil have 25-30 procent chance for at opnå graviditet hver måned, de er sammen.
En kvinde der er 35 år, vil have 15 procent chance hver måned og det er altså halveret på de ca ti år der er gået.
Når kvinden er 40-45 år, vil chancen for graviditet være 2-5 procent og der er altså ingen tvivl om at jo ældre man bliver, jo sværere er det statistisk set også at blive gravid.
Hos sunde, raske og normalt frugtbare par i alderen 25-35 år vil 85% normalt have opnået den ønskede graviditet indenfor 12 måneder og godt 90 procent indenfor 24 måneder. Så selvom det lykkes for nogen, at blive gravide meget hurtigt, så vil det for andre tage længere tid og tålmodighed er en god ting :)
Du bliver gravid når du har ægløsning og da sædceller kan holde sig parate i livmoderen, er det ganske fornuftigt at du elsker med din mand et par dage op til ægløsningen og når ægløsningstesten viser positivt :) Det helt optimale tidspunkt at have samleje på er dagen før eller selve dagen, hvor ægløsningen finder sted.
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske