Svar: Gravid - trang til usunde sager

6. oktober 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Charlotte

Det er meget normalt at kvinder i graviditeten føler trang til søde sager og ekstra behov for kulhydrater. Det oplever mange faktisk også i dagene op til menstruationen og også i tiden efter overgangsalderen ... og det er således hormonelt påvirket. Så vidt jeg ved skyldes det at østrogenindholdet falder lidt og progesteronindholdet i blodet stiger og denne ændrede balance, får vores mængde af serotonin i hjernen til at falde og i et forsøg på at øge mængden af serotonin, så øges vores trang til søde sager og kulhydrater (f.eks. trang til brød).

Nogle påstår også at det er kroppens måde at fortælle at den har brug for ...

Annonce

... noget ekstra, behov for visse ekstra næringsstoffer, nogle vil f.eks. have behov for chokolade, fordi de mangler nogle af de mineraler, fedtstoffer osv. der kan være i chokolade, andre har stort behov for krydret mad og har brug for noget som er salt ...

Som gravid bliver man ofte naturligt mere træt og kan også få lidt lavt blodsukker og så er det godt at få nogle af de hurtigt virkende kulhydrater (de søde sager) for at få blodsukkeret op på niveau igen....

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Måske kan du bruge lidt af dette videre, selvom jeg nu ikke tror at der er stor videnskabeligt belæg for det jeg her skriver ... men det er da en forklaring :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor