Svar: Lyst til lakrids og mælk

4. oktober 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Pernille

Det anbefales at gravide ikke spiser alt for meget lakrids. Faktisk siger man at gravide max bør spise 50 g lakrids om dagen, fordi man ellers kan få problemer med væske i kroppen og forhøjet blodtryk.

Det er helt normalt at man som gravid kan få lyst til netop lakrids, hvorfor det er sådan, tør jeg ikke sige, men det er bestemt noget jeg har hørt før. Og lidt lakrids må du altså gerne spise, men hold også igen - lidt og ikke for tit :)

Med hensyn til mælk, så anbefales det jo at drikke 500ml mælk eller spise noget yoghurt, ost osv. når man er gravid. Og gør man ikke dette anbefales det at tage et kalktilskud.

Dit indtag af mælk under graviditeten vil påvirke dit barn, ...

Annonce

... undersøgelser tyder på at jo mere mælk du drikker, jo større barn vil du få. Mælk indeholde mange gode ting og man mener at visse proteiner i mælken kan have en vækstfremmende virkning på det ufødte barn. Dette vil man undersøge nærmere, det er ikke helt klarlagt.

Men det er godt at du drikker mælk og er glad for det og at du en gang imellem drikker mere end 500ml sker der ikke noget ved. Men du skal ikke overdosere dig selv, så er det bedre at du drikker vand, hvis du er meget tørstig. Det er også vigtigt at du spiser, og drikker du for meget mælk, så kan det knibe med at få plads nok til de andre vigtige fødevarer, som du også har brug for nu.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Så alt med måde :)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Rhesus-uforlignelighed

Vi har hver især en blodtype, som kan hedde A, B, AB eller 0 og derudover er vi delt op i Rhesus positive og Rhesus negative. De fleste mennesker er Rhesus positive, ca 15 % er Rhesus negative.

Hvis en Rhesus negativ kvinde bliver gravid og den kommende far er Rhesus positiv, så kan barnet, som kvinden venter være Rhesuspositiv efter sin far.

Imens barnet ligger i maven, så har det sit eget separate kredsløb, men der kan dog ske en lille udveksling af blod imellem...

Læs mere i Babylex

Tøj tjekliste - Grundudstyr nyfødt

Barnet har brug for tøj, der passer i størrelsen, og som er blødt og behageligt at have på. Hvis tøjet er for småt og strammer, kan barnets bløde knogler påvirkes. Tøjet bør endvidere passe til årstidernes skiften.

Det kan være svært at købe alt babytøjet, imens du er gravid, da du ikke ved, hvor meget din baby måler og vejer. Når den lille først er kommet til verden, så er det lettere at købe tøj i den rette størrelse.

Som grundudstyr til en nyfødt kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.