Svar: Sædcellers levetid

24. september 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig, der gerne vil være gravid igen :)

Det er rigtig dejligt at I arbejder på at få en lille en mere og jeg kan godt forstå at du forsøger at sætte dig ind i alt, for at det skal lykkes, når det har været svært for jer sidste gang :)

Det er korrekt at sædceller kan leve længe - i livmoderen af en kvinde. De beskyttes af det specielle miljø vi har i livmoderen, i livmoderens slimhinde og kan der ligge parat og vente på at befrugte et æg.

At 'den stærkeste sædcelle vinder' betyder at det er den sædcelle som er stærkest, der først finder vej til ægget og borer sig ind i ægget. Den præcise sædcelle kan man ikke finde i et kondom og man kan heller ikke gå ud fra at den stærkeste vil overleve i kondomet.

Jeg vil ikke anbefale at bruge sædceller fra et kondom .. Altså hvis vi nu forestiller os at din mand rejser en del og at I derfor har svært ved at have samleje omkring ægløsningstidspunktet, så kan det ikke anbefales at han før rejsen har ...

Annonce

... udløsning i et kondom og at du så trækker sæden op i en sprøjte og inseminerer dig selv imens han er væk. Jeg kunne forestille mig at det var noget sådan, som ligger til grund for dit spørgsmål ...?

Godt nok er jeg ikke læge eller har speciel stor viden om fertilitet, men det her er så komplekst at det skal behandles med respekt og har man brug for inseminering, så skal det foregå under kyndig lægelig behandling - på en fertilitetsklinik, ellers er det den normale procedure jeg vil anbefale - I skal have samleje omkring ægløsningstidspunktet, men altså gerne nogle dage før - for at du bliver gravid ...:)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Jeg synes i øvrigt at du kan prøve at tage kontakt til en fertilitetsklinik og tale med dem om, hvordan det gik for jer sidst, hvor lang tid det tog osv. og så tale med dem om hvad muligheder der kan være for jer og hvad I evt. kan gøre, for at det skal lykkes hurtigere denne gang...

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Du har efterhånden reddet mig nogle gange. Jeg er meget taknemmelig for din rådgivning, især nu hvor jeg befinder mig i udlandet og er mor til mit første barn, hvilket betyder, at alt er nyt.

Hilsen
Mor i udlandet