Svar: Hævede fingre

27. august 2010

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære nervøse mor

Der er og vil ofte være forskel fra graviditet til graviditet, så de symptomer du har haft de første gange du har været gravid, behøver slet ikke gentage sig - det kan være noget helt andet næste gang ...

Men du skal naturligvis være opmærksom på dine hænder og fødder, hvor meget de hæver og hvordan du generelt har det. Som du beskriver det lige nu, så ville jeg tage det roligt og se det an - du fortæller jo at ligeså snart du bevæger dine fingre eller sætter dine ben op, så forsvinder det.

Hvis du oplever at dine fingre og fødder er ligeså hævede om morgenen, når du står op, som om aftenen, når du går i seng, så ...

Annonce

... skal du reagere.

Svangerskabsforgiftning opstår oftest først efter 28 graviditetuge og hos de fleste først omkring terminstidspunktet. Der er enkelte kvinder der får symptomer allerede omkring uge 20. og der er naturligvis også kvinder der får symptomer meget tidligt i graviditeten - men det er ret sjældent.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du skal naturligvis sørge for at gå til undersøgelse hos din læge og din jordemoder og få målt dit blodtryk og få tjekket din urin for proteiner.

Hvis hævelserne fortsætter, så synes jeg du skal bede din læge om at få en ekstra tid til undersøgelse og en snak om det hele :)

Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Strækmærker

Under graviditeten oplever mange kvinder at de får strækmærker i takt med at maven vokser.

Har man først fået strækmærker forsvinder de ikke igen, men de bliver som regel næsten usynlige indtil en næste graviditet.

Mærkerne skyldes bristninger i underhuden. De kommer både fordi at maven vokser, men også fordi der sker nogle hormonelle forandringer. De kommer ofte på maven, lårene, brysterne, ballerne og/eller armene, og i starten ses de ofte som rosa eller blålige...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for en god brevkasse. Vi er i den kedelige situation, at vi ikke har haft glæde og gavn af vores egen sundhedsplejerske. Vi har fundet dine svar meget relevante.

Tak fra os.