Svar: Hævede fingre
27. august 2010
Alder:
0 mdr.
Kære nervøse mor
Der er og vil ofte være forskel fra graviditet til graviditet, så de symptomer du har haft de første gange du har været gravid, behøver slet ikke gentage sig - det kan være noget helt andet næste gang ...
Men du skal naturligvis være opmærksom på dine hænder og fødder, hvor meget de hæver og hvordan du generelt har det. Som du beskriver det lige nu, så ville jeg tage det roligt og se det an - du fortæller jo at ligeså snart du bevæger dine fingre eller sætter dine ben op, så forsvinder det.
Hvis du oplever at dine fingre og fødder er ligeså hævede om morgenen, når du står op, som om aftenen, når du går i seng, så skal du reagere.
Svangerskabsforgiftning opstår oftest først efter 28 graviditetuge og hos de fleste først omkring terminstidspunktet. Der er enkelte kvinder der får symptomer allerede omkring uge 20. og der er naturligvis også kvinder der får symptomer meget tidligt i graviditeten - men det er ret sjældent.
Du skal naturligvis sørge for at gå til undersøgelse hos din læge og din jordemoder og få målt dit blodtryk og få tjekket din urin for proteiner.
Hvis hævelserne fortsætter, så synes jeg du skal bede din læge om at få en ekstra tid til undersøgelse og en snak om det hele :)
Rigtig meget held og lykke fortsat, rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske