Svar: Laxoberaldråber mod forstoppelse

3. marts 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære lettede mor

Jeg kan godt forstå du er lettet over at I nu har fået jeres datters mave til at fungere, for det er som du skriver enormt vigtigt i forhold til hendes generelle trivsel. Hvis maven ikke fungerer, så påvirker det hendes madindtag, hendes humør, hendes lyst til at udforske verden - det betyder så meget for at have det godt.

Laxoberal er som du skriver let at tilbyde børn fordi det er få dråber barnet har behov for og det er derfor lettere at sikre barnet indtag af laxoberal, end det er at skulle give barnet både laktulose og movicol. Laxoberal virker dog anderledes end de to andre produkter og derfor skal det altid gives i samråd med lægen. Jeg må som sundhedsplejerske f.eks. ikke anbefale forældre at give deres barn laxoberal, men kan naturligvis henvise til lægen til vurdering af hvorvidt forskellige typer af afføringsmiddel kan være aktuelt.

Laktulose og movikol hører til den kategori af afføringsmiddel som hedder 'osmotisk virkende laksantia', som virker ved at blødgøre afføringen i tarmen. Laxoberal hører til den kategori af afføringsmiddel, som har primær virkning på tarmmotorikken. Det virker ved direkte at stimulerende tarmtarmbevægelserne og ved at hæmme aborption af salt og vand samt fremme sekretionen af tarmen. Der er ...

Annonce

... altså ved brug af laxoberal en primær virkning på selve tarmen og ikke som ved laktulose en primær virkning på tarmindholdet.

Netop det at produkter påvirker tarmbevægelserne er grunden til at man er tilbageholdende med at anbefale det til børn. Nogle børn har behov for afføringsmiddel i længere tid og det man er bange for er faktisk at barnet vil blive afhængigt af produktet - at barnet får det man kalder for 'en doven tarm'.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvor meget der skal til for at dette sker, tør jeg desværre ikke sige, det er netop derfor man altid skal have en læge med i ordinationen. Det er også sådan at overdreven og langvarig brug af laxoberal kan medføre forstyrrelser i væske- og elektrolytbalancen, og laxoberal indeholder natriumpicosulfat, som ved indtagelse i større mængder kan ødelægge slimhinden i tyktarmen - igen tør jeg ikke sige, hvor meget der skal til og hvor længe man skal bruge det, for at dette kan ske.

Laxoberal er altså en produkt som virker meget anderledes en de to andre (laktulose og Movicol) men dermed ikke sagt at I ikke kan bruge det. Jeg har skam mødt børn som har fået laxoberal og hvor det, som hos jer, har været en stor hjælp og på ingen måde har givet problemer:o)

Nu ved I lidt om overvejelserne omkring det, håber I er hjulpet videre på vej:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"