Svar: Afføring, farve, konsistens og lugt

21. maj 2007

Kategori:
Alder:
17 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Marai, Saras mor

Med hensyn til Saras vægt, så tænker jeg at det er helt normalt at Sara ikke længere vokser så meget som tidligere. Dette hænger sammen med at hun sandsynligvis nu er langt mere selektiv i forhold til sin kost, men også at hun ikke længere vokser så meget mere - hun skal jo helt ikke blive ved med samme fart som i begyndelsen, så ville hun jo blive en kæmpe:o)

Hun skal dog naturligvis blive ved med at tage på og det lyder helt relevant at I fortsat søger at energiberige hendes mad lidt ved at tilføre lidt ekstra fedstof f.eks. via mælken og de mælkeprodukter du vælger og også ved at give hende fisk af forskellig slags, som også er en god kilde til sunde fedtstoffer. Derudover er det vigtigt at hun spiser kød, æg og lignende som er gode kilder til proteiner.

Derudover vil jeg sige at du altid kan kontakte sundhedsplejersken i den by I bor i nu. Det er ikke sådan at man kun kan kontakte sundhedsplejersken til barnet er et år. Vi følger børnene helt til de går ud af skolen og når din datter på et tidspunkt starter i skole, så vil du møde sundhedsplejersken igen. Du er altid velkommen til at ringe til sundhedsplejen og så tale med dem om mulighederne for at få et besøg (også selvom du er tilflytter) og mange steder er der også åbent hus, hvor du kan gå hen og tale med sundhedsplejerske.

Det lyder som om I har fået en rigtig dejlig institution til Sara og hvor er det dejligt at høre at det kan være sådan:o)

Med hensyn til afføring og lugt, så er det jo som du også skriver at afføring lugter. Men det er klart at man skal reagerer på særligt ildelugtende afføring, hvis det er et gentagende problem og derudover skal man også se på hvordan afføringen ser ud både i farve og i konsistens.

Et lille barns afføring er gul, lugter syrligt og er lind i konsistensen, et større barn som får mad som vi voksne bør have afføring som vi voksne. Hvis barnet har tendens til meget løs mave, tynd afføring så kan det være et signal om at barnet får for mange fibre og det kan her hjælpe at give barnet en lidt mindre fiberrig kost. Små børn kan godt have svært ved at nedbryde en stor mænge fibre. ...

Annonce

...

Alt for meget frugt kan også give lidt tynd mave så det skal man også se på og så spiller krydderi faktisk også lidt ind:o)

Til børn på din datters alder som har tynd mave, diarré, kan det hjælpe at give lidt havresuppe/havregrød med fintrevet æble på. Banan kan også være godt og det samme kan cultura eller A-38 som du gerne må lade indgå i det daglige indtag og også tørt brød som f.eks. knækbrød. Så hvis du oplever det igen, så kan du tænke lidt i disse baner.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

For meget jern eller jerntilskud kan give sort eller meget mørk afføring og det kan man godt se hos børn. Afføring er normalt brun og kan variere i den brune farve således at den kan være lysere eller mørkere brun og det afhænger helt af hvad kost man indtager. Det vil også være normalt at man hos børn lægger mærke til at majsene og rosinerne ser ud til at komme ufordøjede igennem systemet og det betyder ikke noget. Men spiser man generelt meget groft og fiberrigt, så vil det være en god idé at ændre lidt på dette i forhold til barnet som også har behov for lyst brød, almindelig pasta og fedtstof.

Hvad pædagogerne lige præsis ligger i ordene "Sur afføring" må du næsten høre dem om. Hvis de mener at Sara viser tegn til at have problemer med sin fordøjelse, at hun har noget mælkeallergi eller lignende, så må de fortælle dig om det. De må jo vide hvad de mener om det siden de nævner det, eller også er det bare en almindelig oplysning fordi de tænker at det er rart for dig at vide at de har observeret denne ændring hos Sara uden at der ligger noget dybere i det...

Hvis du selv oplever Saras afføring markant anderledes end din egen, så synes jeg det er relevant at drøfte det med lægen igen. Man kan tage afføringsprøver for at se om hun skulle have en mave-tarminfektion. Men ellers så er det faktisk sådan at børns afføringsproblemer ofte hænger sammen med deres indtag af mad og måske skulle I derfor overveje om hun skal have lidt mindre fibre og lidt mindre krydderi og lidt mere 'børnemad' uden at I skal begynde at lave specielle retter til hende, for det skal I endelig ikke.

Håber mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Proprioceptive sans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Den proprioceptive sans kaldes også muskel-ledsansen, stillingssansen og den kinæstetiske/bevægelsessans. Denne sans er kroppens evne til at opfatte bevægelse, muskelkraft, kropsstilling, og det sker ved hjælp af...

Læs mere i Babylex

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder