Svar: Søvn, babysvømning og bøger
10. marts 2018
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Din datter er blevet 8 måneder nu og det betyder, at hun måske er ved at komme i separationsfasen. Det handler om, at hun motorisk og mentalt øver sig i at være på afstand af dig - hun kryber, kravler - sidder ikke længere stille på et tæppe eller på dit skød, men bevæger sig mere og mere ud i verden på egen hånd. Og alt hvad hun oplever skal bearbejdes, når hun skal sove, hvorfor hun ofte også drømmer meget i denne periode.
For at kunne separere sig, er hun nødt til at føle sig ekstra knyttet til - derfor vil hun lige nu godt kunne virke ekstra tryghedssøgende. Nogle gange er det fint, at du er lidt på afstand, hun bevæger sig lidt væk, vender sig og kikker på dig og du kan berolige hende med dine ord "jeg er lige her skat, kravl du bare videre".. Andre gange er det ikke nok med dine ord, så har hun brug for at komme op, få et kram, mærke at du er der og så tør hun være lidt på afstand igen.
I denne alder oplever man derfor ofte også, at børn kan blive frygteligt ked af det, hvis du f.eks. går på toilettet uden at tage hende med, eller du lader hende være alene i stuen imens du går ud i køkkenet. Hun har brug for at se dig, for at vide at hun ikke er forladt og alene. Hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen. Og hun kan ikke forholde sig til tid, så hun ved ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - hun mærker bare at du forsvinder.
Jeg tænker derfor, at det godt kan være dette som spiller ind hos jer netop nu, når hun skal sove. At hun lige skal sikre sig, at du er der og ikke forsvinder fra hende... Og lige nu synes jeg derfor det er fint, at du vælger at blive hos hende, når hun skal sove. Prøv dog om du på sigt kan gå kortvarigt fra hende, så hun også oplever, at det er okay at ligge i sin seng i 3 minutter - at du ikke forsvinder, at hun ikke behøver blive ked af det, at du er der hele tiden og at hun trygt kan lægge sig til at sove...
Med hensyn til babysvømning, så kan du desværre ikke skabe det samme i et badekar. Det kræver en pool/svømmebassin af en vis størrelse, men du kan naturligvis sagtens bade med din datter i et badekar og stadig give hende glæden ved at være i vand. Og jeg synes bestemt ikke, du skal køre i 2 timer, for at I kan komme til babysvømning...
Der findes flere bøger om babysvømning, blandt andet Politikens bog om Babysvømning af Ulrika Færch, som du måske kan være heldig at finde brugt. Hun har også lavet en nyere bog, hvor det er relationen mellem forældre og barn, der er i fokus. Der kunne måske godt være noget, som du kunne bruge - også i badekarret derhjemme :)
Med hensyn til eksem og bad, så anbefales det normalt, at man giver barnet korte bade og dermed ikke er meget lang tid i vandet. Og går I i badekar sammen, så vil det naturligt tage lidt tid. Du kan dog sagtens forsøge. Du kan prøve at smøre din datters hud med en fed fugtighedscreme, inden hun skal i vandet, og se om det fungerer for jer. Og ellers er det vigtigt at du, når du tager hende op af vandet, smører hende med fugtighedscreme igen. Når du smører hende efter badet, hvor huden stadig er fugtig, så hjælper du hendes hud til at holde på fugten.
Med hensyn til bøger og at læse højt, så er det begrænset hvor meget glæde hun vil have af dette med den alder hun har - du kan godt forsøge, men ofte vil hun interessere sig mere for at rive i siderne eller putte bogen i munden i denne alder :)
Når hun bliver 12-18 måneder gammel, kan det dog være en god idé at introducere en godnathistorie, og det vil være rigtig godt at vælge bøger som ikke indeholder alt for meget tekst, men små korte sætninger og billeder. Da mine piger var små, var de f.eks. glade for en bog der hed Bamse. Den handlede om en brun bamse, og der stod f.eks. "Her er Bamse, han er brun" - og så var der et billede af den brune bamse. "Bamse har et par blå bukser med seler" - og så var der et billede af bamse med blå bukser og seler". "Bamse har en lille seng han sover i" - og så var der et billede af sengen. "Her ligger bamse og sover i sin seng" - og så var der billede af bamse i sengen osv., - en tekst og et billede på hver side.
Altså helt små korte sætninger, hvor du læser op, viser hende billederne, læser igen, viser nyt billede osv. Så du på den måde inddrager hende lidt i det du læser. Og nogle gange kan du også bare sidde og læse, og hun kan så ligge i sin seng og lytte til din stemme, finde roen og falde i søvn.
Du kan også bruge bøger, som har billeder fra hverdagen og ting hun kender. Du kan f.eks. digte en lille historie om hende selv, og inddrage billederne fra bogen "der var engang en lille pige...", "pigen hed...", "hun boede sammen med sin mor og far og...", "pigen havde en sut" og så viser du hende billedet af sutten, "hun havde også en sutteflaske" og så viser du hende billedet af sutteflasken... osv.
Hun vil naturligt få mere glæde af godnathistorier, når hun bliver ældre. Jo ældre hun bliver, jo mere udbygget hendes sprog bliver osv. jo mere komplicerede kan godnathistorier blive, og det kan være guld værd, hvis man som forældre prioriterer at sætte sig på sengekanten og læse lidt højt, før barnet skal sove. Så godnathistorier bliver mere og mere aktuelle i takt med, at hun vokser op :)
Jeg har lavet to billedbøger "Inger og Carlo hjælper med at købe ind", og "Inger og Carlo hjælper med at lave mad". Det er dialogbøger, og der er masser af små tegninger af ting fra hverdagen, som du kan sætte ord på og på den måde støtte din datters sprog, samtidig med at rådene i bogen hjælper i hverdagen, når I skal lave mad og købe ind :) Jeg anbefaler disse bøger fra ca. 18 måneder til ca. 4 år...
Hvis du ikke kan få mit forslag til forskellige bøger sendt til udlandet, så kan du evt. få familien til at købe dem til dig og sende dem fra DK.. :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske