Svar: Vuggestue og antal timer

4. februar 2018

Kategori:
Alder:
19 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som en rigtig fin alder, jeres dreng har haft, når han er startet i vuggestue, da han var 15 måneder gammel. I den alder, vil han selv kunne gå rundt og dermed rejse sig og flytte på sig, - hvilket kan være rigtig dejligt :) Og derudover vil han i den alder have stor glæde af at være sammen med andre børn.

Han leger ikke nødvendigvis med børnene men leger ved siden af dem, men det kan være rigtig dejligt at spejle sig i andre og være sammen med nogen, der er "som en selv", og det vil han naturligt nyde, og gør det også stadigvæk :)

Samtidig er jeres dreng ikke i vuggestue særlig mange timer dagligt. Det lyder meget fint, det du fortæller - og han er på den måde meget priviligeret. I starten var han der fra 9-12 og sov derhjemme, nu sover han ofte i vuggestuen og kommer så hjem omkring kl 13.30... Du fortæller, at han ofte er der 3 dage om ugen og ellers er han hjemme, og det lyder som om, at I har fundet en rigtig god balance mellem, at han kommer i vuggestue, oplever den verden som vuggestuen er, får masser af stimuli, kan lege og spejle sig i andre børn - og også oplever at klare sig uden mor og far, hvilket også er godt at kunne. Der er mange forældre, som ville ønske, at de havde mulighed for at gøre det I gør :)

Med hensyn til tilknytning, gråd og protester, når du afleverer ham, så er det sådan, at børn har brug for at knytte sig til forskellige voksne. Jeres dreng har brug for sin mor og far - I er hans primære omsorgspersoner, der som udgangspunkt altid vil være der for ham, men han vil også have brug for sekundære omsorgspersoner som f.eks. er bedsteforældre eller pædagogerne i vuggestuen. Det vil sige personer, som tager over, når mor og far ikke er der og dermed en person som han kan finde ro og trøst ved, netop når I mangler. Og det er rigtig fint, at han netop bruger pædagogerne, når I afleverer ham, og at de kan hjælpe ham til ro og videre igang med dagen.

Det betyder dog ikke, at han ikke kan synes, det er lidt hårdt at skulle af sted. Det er svært at skifte situation. Man taler om, at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og ...

Annonce

... trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.

Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver afleveret, og også ofte når man bliver hentet.

Det lyder som om, at I har fundet en hyggelig vuggestue - der er 9 børn og 3 pædagoger på stuen, og det lyder som om, at din dreng stortrives der. Han er en åben, udadvendt dreng, som nyder at lege med de andre børn og være en del af hverdagen i vuggestuen - også selvom han en gang imellem synes, det er svært at blive afleveret, så lyder han til at være glad for stedet, for de voksne og de andre børn. Og det lyder rigtig fint og ligesom det skal være.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til at holde sit barn hjemme til 2års alderen, så kan man naturligvis også vælge den løsning. Hvis man gør det, så skal man medtænke, at barnet naturligt har brugt for aktiviteter og stimuli i løbet af dagen, så man skal sørge for at udnytte mulighederne i lokalområdet. Da de fleste forældre i Danmark arbejder, så vil der ikke være andre småbørn hjemme, som man kan lege med på gaden eller i gården, og derfor skal man opsøge legemuligheder sammen med sit barn. I takt med at børn bliver ældre, så bliver behovet for at lege og være sammen med andre børn naturligt større, og børn omkring 2 års alderen har brug for legekammerater. De begynder at lege sammen og leger ikke længere så meget ved siden af hinanden.

Det er dog ikke børns behov at blive sendt hjemmefra 8-10 timer hver dag, det er et behov, som er udløst af, at vi voksne er nødt til at tjene penge og derfor går på arbejde, men netop derfor lyder det også rigtig fint, at du netop giver din dreng korte dage i vuggestuen og samtidig giver ham fridage. På den måde sikrer du ham en god balance mellem hjemmeliv og vuggestueliv :) Og du har ikke nogen grund til at have det dårligt over, at du sender ham i vuggestue på den måde som du gør det :)

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder