Svar: Vuggestue og antal timer
4. februar 2018
Alder:
19 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som en rigtig fin alder, jeres dreng har haft, når han er startet i vuggestue, da han var 15 måneder gammel. I den alder, vil han selv kunne gå rundt og dermed rejse sig og flytte på sig, - hvilket kan være rigtig dejligt :) Og derudover vil han i den alder have stor glæde af at være sammen med andre børn.
Han leger ikke nødvendigvis med børnene men leger ved siden af dem, men det kan være rigtig dejligt at spejle sig i andre og være sammen med nogen, der er "som en selv", og det vil han naturligt nyde, og gør det også stadigvæk :)
Samtidig er jeres dreng ikke i vuggestue særlig mange timer dagligt. Det lyder meget fint, det du fortæller - og han er på den måde meget priviligeret. I starten var han der fra 9-12 og sov derhjemme, nu sover han ofte i vuggestuen og kommer så hjem omkring kl 13.30... Du fortæller, at han ofte er der 3 dage om ugen og ellers er han hjemme, og det lyder som om, at I har fundet en rigtig god balance mellem, at han kommer i vuggestue, oplever den verden som vuggestuen er, får masser af stimuli, kan lege og spejle sig i andre børn - og også oplever at klare sig uden mor og far, hvilket også er godt at kunne. Der er mange forældre, som ville ønske, at de havde mulighed for at gøre det I gør :)
Med hensyn til tilknytning, gråd og protester, når du afleverer ham, så er det sådan, at børn har brug for at knytte sig til forskellige voksne. Jeres dreng har brug for sin mor og far - I er hans primære omsorgspersoner, der som udgangspunkt altid vil være der for ham, men han vil også have brug for sekundære omsorgspersoner som f.eks. er bedsteforældre eller pædagogerne i vuggestuen. Det vil sige personer, som tager over, når mor og far ikke er der og dermed en person som han kan finde ro og trøst ved, netop når I mangler. Og det er rigtig fint, at han netop bruger pædagogerne, når I afleverer ham, og at de kan hjælpe ham til ro og videre igang med dagen.
Det betyder dog ikke, at han ikke kan synes, det er lidt hårdt at skulle af sted. Det er svært at skifte situation. Man taler om, at børn har et dobbelt-socialiseringsrum. Det er der, hvor de to verdener - institutionen og hjemmet mødes. Børn protesterer ofte over at skulle af sted, det er hyggeligt og trygt at være hjemme. De græder, når de bliver afleveret, men ikke ret lang tid efter, er de glade igen, glade for det nye sted.
Når de så hentes, så protesterer de igen - nu havde de det jo lige så hyggeligt, så hvorfor skal de så hjem. Det er her at barnets dobbelt-socialiseringsrum mødes og konflikten opstår. Det er svært at skifte situation, det er svært at finde ud af hvad man skal, - både når man bliver afleveret, og også ofte når man bliver hentet.
Det lyder som om, at I har fundet en hyggelig vuggestue - der er 9 børn og 3 pædagoger på stuen, og det lyder som om, at din dreng stortrives der. Han er en åben, udadvendt dreng, som nyder at lege med de andre børn og være en del af hverdagen i vuggestuen - også selvom han en gang imellem synes, det er svært at blive afleveret, så lyder han til at være glad for stedet, for de voksne og de andre børn. Og det lyder rigtig fint og ligesom det skal være.
Med hensyn til at holde sit barn hjemme til 2års alderen, så kan man naturligvis også vælge den løsning. Hvis man gør det, så skal man medtænke, at barnet naturligt har brugt for aktiviteter og stimuli i løbet af dagen, så man skal sørge for at udnytte mulighederne i lokalområdet. Da de fleste forældre i Danmark arbejder, så vil der ikke være andre småbørn hjemme, som man kan lege med på gaden eller i gården, og derfor skal man opsøge legemuligheder sammen med sit barn. I takt med at børn bliver ældre, så bliver behovet for at lege og være sammen med andre børn naturligt større, og børn omkring 2 års alderen har brug for legekammerater. De begynder at lege sammen og leger ikke længere så meget ved siden af hinanden.
Det er dog ikke børns behov at blive sendt hjemmefra 8-10 timer hver dag, det er et behov, som er udløst af, at vi voksne er nødt til at tjene penge og derfor går på arbejde, men netop derfor lyder det også rigtig fint, at du netop giver din dreng korte dage i vuggestuen og samtidig giver ham fridage. På den måde sikrer du ham en god balance mellem hjemmeliv og vuggestueliv :) Og du har ikke nogen grund til at have det dårligt over, at du sender ham i vuggestue på den måde som du gør det :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke med ham!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske