Svar: Problemer med afføring
31. januar 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som både sikrer din datter skemaden og de næringstoffer, der er i grød og mos, men som samtidig også sikrer, at der er plads til mælk i maven. Hendes væskebehov er stadig stort, hun har stadig brug for mange amninger i døgnet, og det er vigtigt, at skemaden ikke fylder så meget, at det tager pladsen op for mælken.
Det betyder, at det kan være bedre, at du giver din datter ¾ dl. skemad, vand af kop og så efterfølgende ammer hende - end at du giver hende 1.5 dl. skemad, vand af kop og hun så efterfølgende afviser brystet eller spiser for kortvarigt og dermed ikke indtager mælk nok. Og det er vigtigt, at hun som nævnt tilbydes vand af kop til alle måltider.
Jeg ved fra dit tidligere brev, at det har været svært at få hende til at spise grød... men øllebrød er gået okay, og du kunne med fordel også forsøge med havregrød og flerkornsgrød. Hun må meget gerne få de lidt grovere grødtyper, for det giver netop maven noget at arbejde med, og det vil hjælpe på hendes fordøjelse... så hvis hun kan spise dette, vil det være rigtig godt, men du er nødt til at forsøge dig lidt frem...
Det vil også være rigtig godt, at du nu tilsætter kød og fisk i hendes grøntsagsmos, ligesom du meget gerne må begynde at variere mellem flere forskellige grøntsager - giv hende gerne kåltyper af forskellige slags - det kan være spidskål, hvidkål, rosenkål og lignende. Og giv hende også gerne f.eks. skorzonerrødder, pastinak, jordskokker og lignende, så hun får variation den vej igennem.
Det er rigtig fint med frugt og bær - og du må gerne give hende dette dagligt. Det er fint med sveskemos, pæremos, abrikosmos, æblemos, jordbærmos, mangomos mv. Du kan lave det selv eller du kan købe det på glas eller som smoothies, du kan servere med en ske...
Derudover så er det vigtigt, at du hjælper hende med at bruge sig selv motorisk. Jo mere hun kan trille omkring, dreje om egen akse, krybe, sparke med benene osv. jo bedre er det for også at holde maven igang. Det er derfor vigtigt, at hun ikke sidder for stille, men ligger på gulvet og bruger sig selv fysisk - og du må meget gerne hjælpe hende ved at cykle med benene osv. imens du f.eks. synger "hjulene på bussen"....
Nogle børn har glæde af at få mælkesyrebakterier - men da hun ikke må få surmælksprodukter, før hun bliver betydeligt ældre, så kan du ikke give hende det den vej igennem. Du kan dog købe flydende mælkesyrebakterier - det kan f.eks. være Semperdråber, som indeholder Lactobacillus Reuteri Protectis, eller det kan være Lactocare Baby, som indeholder Lactobacillus Reuteri og Lactobacillus Rhamnosus, samt D-vitamin. Det betyder, at hvis du giver Lactocare så skal du ikke give andre d-vitaminer ved siden af.
Hvis din datter fortsat har knoldet afføring, og du ikke via kosten kan skabe nogen ændring, så vil det være godt at tilbyde hende lidt laktulose. Det er et afføringsmiddel, som virker ved at gøre afføringen blød, så hun bedre kan komme af med det. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer, og du kan f.eks. fordele det, så hun får morgen og aften. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 7 kg, så kan hun i princippet få 3.5 ml x 2 dgl. Du kan starte med at give hende 2 x 2 ml og se, hvordan det virker. Hvis hun stadig har hård mave, så kan du sætte dosis op, får hun tynd mave, så sætter du dosis lidt ned.
Det er vigtigt, at hun ikke har problemer med sin afføring, og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på at holde hende mave igang. Hvis hun får forstoppelse, så vil det gå ud over hendes indtag af mad, det vil gøre ondt, og det vil naturligt påvirke hendes trivsel. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan få sat lidt gang i maven og få blødgjort hendes afføring lidt...
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske