Svar: Problemer med afføring

31. januar 2018

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Lene

Tak for dit brev :)

Det er rigtig vigtigt, at du holder mængden af skemad på et niveau, som både sikrer din datter skemaden og de næringstoffer, der er i grød og mos, men som samtidig også sikrer, at der er plads til mælk i maven. Hendes væskebehov er stadig stort, hun har stadig brug for mange amninger i døgnet, og det er vigtigt, at skemaden ikke fylder så meget, at det tager pladsen op for mælken.

Det betyder, at det kan være bedre, at du giver din datter ¾ dl. skemad, vand af kop og så efterfølgende ammer hende - end at du giver hende 1.5 dl. skemad, vand af kop og hun så efterfølgende afviser brystet eller spiser for kortvarigt og dermed ikke indtager mælk nok. Og det er vigtigt, at hun som nævnt tilbydes vand af kop til alle måltider.

Jeg ved fra dit tidligere brev, at det har været svært at få hende til at spise grød... men øllebrød er gået okay, og du kunne med fordel også forsøge med havregrød og flerkornsgrød. Hun må meget gerne få de lidt grovere grødtyper, for det giver netop maven noget at arbejde med, og det vil hjælpe på hendes fordøjelse... så hvis hun kan spise dette, vil det være rigtig godt, men du er nødt til at forsøge dig lidt frem...

Det vil også være rigtig godt, at du nu tilsætter kød og fisk i hendes grøntsagsmos, ligesom du meget gerne må begynde at variere mellem flere forskellige grøntsager - giv hende gerne kåltyper af forskellige slags - det kan være spidskål, hvidkål, rosenkål og lignende. Og giv hende også gerne f.eks. skorzonerrødder, pastinak, jordskokker og lignende, så hun får variation den vej igennem.

Det er rigtig fint med frugt og bær - og du må gerne give hende dette dagligt. Det er fint med sveskemos, pæremos, abrikosmos, æblemos, jordbærmos, mangomos mv. Du kan lave det selv eller du kan købe det på glas eller som smoothies, du kan servere med en ske...

Derudover så er det vigtigt, at du hjælper hende med at bruge ...

Annonce

... sig selv motorisk. Jo mere hun kan trille omkring, dreje om egen akse, krybe, sparke med benene osv. jo bedre er det for også at holde maven igang. Det er derfor vigtigt, at hun ikke sidder for stille, men ligger på gulvet og bruger sig selv fysisk - og du må meget gerne hjælpe hende ved at cykle med benene osv. imens du f.eks. synger "hjulene på bussen"....

Nogle børn har glæde af at få mælkesyrebakterier - men da hun ikke må få surmælksprodukter, før hun bliver betydeligt ældre, så kan du ikke give hende det den vej igennem. Du kan dog købe flydende mælkesyrebakterier - det kan f.eks. være Semperdråber, som indeholder Lactobacillus Reuteri Protectis, eller det kan være Lactocare Baby, som indeholder Lactobacillus Reuteri og Lactobacillus Rhamnosus, samt D-vitamin. Det betyder, at hvis du giver Lactocare så skal du ikke give andre d-vitaminer ved siden af.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis din datter fortsat har knoldet afføring, og du ikke via kosten kan skabe nogen ændring, så vil det være godt at tilbyde hende lidt laktulose. Det er et afføringsmiddel, som virker ved at gøre afføringen blød, så hun bedre kan komme af med det. Hun må få 1 ml pr kg hun vejer, og du kan f.eks. fordele det, så hun får morgen og aften. Det vil sige, at hvis hun f.eks. vejer 7 kg, så kan hun i princippet få 3.5 ml x 2 dgl. Du kan starte med at give hende 2 x 2 ml og se, hvordan det virker. Hvis hun stadig har hård mave, så kan du sætte dosis op, får hun tynd mave, så sætter du dosis lidt ned.

Det er vigtigt, at hun ikke har problemer med sin afføring, og det er derfor rigtig godt, at du er opmærksom på at holde hende mave igang. Hvis hun får forstoppelse, så vil det gå ud over hendes indtag af mad, det vil gøre ondt, og det vil naturligt påvirke hendes trivsel. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan få sat lidt gang i maven og få blødgjort hendes afføring lidt...

Jeg håber, at du kan bruge dette videre - fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Høj stol til baby

Når barnet begynder at kunne sidde selv, er det en god idé at anskaffe en høj stol. Så kan barnet sidde med ved bordet under måltiderne, og det kan også følge med i, hvad I laver ved køkken- og spisebordet.

Der findes mange forskellige modeller af højstole, men de fleste vælger i dag en model, som kan stå ved spisebordet. Det giver mulighed for, at baby kan være med ved bordet, når familien sidder og spiser og på den måde naturligt tage del i måltiderne.

De...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.