Svar: Forsinket tand
23. januar 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Anne
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig fint og helt normalt, det du fortæller.
Hos de fleste børn kommer de første mælketænder i 6-8 måneders alderen, men nogen får først de første tænder efter de er fyldt et år. Det vil ofte også være sådan, at de er de to nederste fortænder, der bryder frem først, derefter kommer de to fortænder i overmunden, så kommer de to næste fortænder i overmunden (så barnet har 4 fortænder i overmunden - og to tænder forneden) og så kommer der to fortænder i undermunden (så barnet har 8 fortænder i alt). Din datter har 3 fortænder i undermunden og 4 i overmunden, og det lyder rigtig fint, og det er helt okay, at den ene tand lader vente på sig - den sidste skal nok dukke op :)
Der går som regel ikke "noget galt", når tænderne vokser ud. I de fleste tilfælde forløber det helt uproblematisk. Der kan godt gå op til 2 måneder, fra man oplever de første symptomer på tandfrembrud - at barnet f.eks. begynder at savle mere, eller at man kan se gummerne bliver lidt hvide visse steder og til at tanden bryder frem. Den spids du fornemmer ligger der, kan altså godt være lang tid om at bryde igennem :)
Og det er som sagt helt okay, at tænderne kan komme ud forskudt, ligesom der kan være stor forskel fra barn til barn. De fleste børn får deres sidste mælketænder i 2 års alderen.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske