Svar: Forsinket tand

23. januar 2018

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Anne

Tak for dit brev :)

Det lyder rigtig fint og helt normalt, det du fortæller.

Hos de fleste børn kommer de første mælketænder i 6-8 måneders alderen, men nogen får først de første tænder efter de er fyldt et år. Det vil ofte også være sådan, at de er de to nederste fortænder, der bryder frem først, derefter kommer de to fortænder i overmunden, så kommer de to næste fortænder i overmunden (så barnet har 4 fortænder i overmunden - og to tænder forneden) og så kommer der to fortænder i undermunden (så barnet har 8 fortænder i alt). Din datter har 3 fortænder i undermunden og 4 i overmunden, og det lyder rigtig fint, og det er helt okay, at den ene tand lader vente på sig - den sidste skal nok dukke op ...

Annonce

... :)

Der går som regel ikke "noget galt", når tænderne vokser ud. I de fleste tilfælde forløber det helt uproblematisk. Der kan godt gå op til 2 måneder, fra man oplever de første symptomer på tandfrembrud - at barnet f.eks. begynder at savle mere, eller at man kan se gummerne bliver lidt hvide visse steder og til at tanden bryder frem. Den spids du fornemmer ligger der, kan altså godt være lang tid om at bryde igennem :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Og det er som sagt helt okay, at tænderne kan komme ud forskudt, ligesom der kan være stor forskel fra barn til barn. De fleste børn får deres sidste mælketænder i 2 års alderen.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen.

Fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Kræsenhed

Når barnet er kommet i gang med skemaden, så er det meget vigtigt at introducere så meget forskelligt af familiens mad som muligt.

Når barnet først er blevet 1 år, så er appetitten og lysten til at smage noget nyt ikke særlig stor.

Prøv altid at servere det samme for barnet som I selv spiser og se altid ud som om I nyder maden. Lad være med at vise barnet for meget interesse, men lad det spise uden at presse det.

I må respektere at der er noget mad,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Selvom jeg kun har sendt dig to spørgsmål, så kan jeg allerede mærke glæden og roen ved at jeg kan skrive til dig.

Tusind tak!
Hilsen mor til dreng på 7 måneder