Svar: Vuggestue - gråd, skal mor vende om?

15. januar 2018

Kategori:
Alder:
13 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kris

Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Dejligt at høre, at du har haft glæde af at læse min og Eriks bog omkring opstart i vuggestue, og at den har hjulpet dig, tak :)

Jeg synes faktisk det lyder rigtig fint, det du fortæller. Din dreng virker tryg ved stedet, han er glad for at være der, er glad i løbet af dagen, og det er helt naturligt, at han efter en weekend eller perioder med sygdom kan virke lidt ekstra tryghedssøgende, og at det kan være lidt svært at blive afleveret. Sådan vil der naturligt være gode og mindre gode dage/perioder, og det er helt okay.

I den pågældende situation du nævner, så tænker jeg, at han måske havde glemt, at du var der, fordi du går fra garderoben og ind til stuen, og da han så ser dig igen, og du fortæller, at du vil gå, så bliver han ked af det... Det er dog kortvarigt, og han falder hurtigt til ro. Og ja, nogle gange kan det være godt i en sådan ...

Annonce

... situation at gå hen til ham, tage ham op, give ham et knus og kram, trøste ham lidt og på den måde betrygge ham fysisk - men jeg vil så foreslå dig, at du derefter afleverer ham i favnen på en pædagog, som så kan vinke farvel sammen med ham. Så du rent fysisk overgiver ham til en anden, der kan rumme ham og alle hans følelser og hjælpe ham videre med dagen, når du så går. Hvis du vender ryggen til ham og går, når han græder, så er det godt, hvis der er en anden som tager sig af ham, så han ikke bare står og er ked af det alene...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil sige farvel til ham og lære ham at vinke farvel. Og det er også rigtig fint at øve dette - men det vil være godt, hvis han øver det med en anden, så han vinker sammen med en anden, når du går, så den anden voksne (hans sekundære omsorgsperson) hjælper ham videre med dagen.

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Apgar score

Dette er betegnelsen for en undersøgelse som jordemoderen laver af barnet lige efter fødslen. Apgar Score blev udviklet i 1952 af Virginia Apgar og den bruges til at vurdere, hvordan barnet har det, lige når det er blevet født.

Jordemoderen har 5 ting hun ser på:

1. Hun ser på barnets reflekser,- reagerer barnet på forskellige stimuli, griber barnet, søger barnet osv.

2. Hun mærker barnets puls, for at se på hvor hurtigt barnets hjerte slår og om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!