Svar: Stadig ked af det i dagpleje og øreproblemer

23. oktober 2017

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Du har ganske givet ret i, at det at tilvænningsperioden er blevet afbrudt igen og igen, gør det ekstra svært for jeres dreng at vænne sig til dagplejen og den verden.. samtidig med at hans problemer med væske i mellemøret naturligt heller ikke gør det bedre, og børnene smitter jo hinanden, så er det en rigtig dum cirkel at havne i..

Om han har væske i mellemøret, eller om der nu er tale om "åbning ind til øretrompeterne".. uanset hvad, så lyder det som om, at begge dele er meget generende og naturligt gør jeres drengs overskud mindre. Det giver, som du skriver, god mening hvis I fornemmer, at for meget uro og larm fra familie og gæster gør ham ked af det, og ude i haven, hvor lydende kommer på afstand, så falder han til ro...

Jeg kan godt forstå, at du synes, det virker forkert at aflevere en dreng, som er så ked af det. Du skriver, at at dagplejer må vriste ham ud af dine arme, og han falder sjældent rigtig til ro, men ser stadig ked ud af det, når du henter ham... Når bedsteforældrene passer ham, så ser I et helt andet billede, og det tyder jo på, at han ikke rigtig trives i dagplejen, og at de (trods sikkert søde og gode intentioner) ikke rigtigt formår at hjælpe ham videre ind i dagen og være i stand til at lade sig trøste af dem...

Årstiden gør desværre ikke noget godt for jeres dreng. Det er jo især i efterår og vinter, at han vil blive forkølet og få det der kaldes "øvre luftvejsinfektioner", og det kan meget let sætte sig på ørerne... Og du har helt ret i, at der kan være god grund til at vente på en bedre årstid, og på at jeres dreng bliver det ældre... De fleste børn vokser fra deres infektionstendens i løbet af ca. 2 år. Man siger, at når børn har været igennem 2 vintre med forskellige infektioner, så vil de har opbygget så meget modstandskraft mod de almindeligt forekommende virus- og bakteriesygdomme, at de ofte kun bliver syge få gange om året.. Derfor er der god grund til at tro, at næste efterår og vinter vil blive bedre, men jeg kan naturligvis ikke garantere det.

Og ja, det er helt rigtigt, at når han bliver 2 år, så vil han begynde at lege mere med andre børn og have glæde af andre børn på en anden måde, end han har det lige nu. Det vil også være lettere for ham at give udtryk for, hvad han bliver ked af, og dermed naturligt også lettere at hjælpe ham lidt på vej...

Hvis du har mulighed for og lyst til at tage orlov eller arbejde på nedsat tid, så synes jeg, det lyder som en rigtig god løsning. Jeg kan sagtens forstå, at det vil være for lang tid at gå hjemme til han er 3 år - måske kunne en 2 års børnehave være en løsning (tror du tidligere har fortalt, at han er skrevet op til dette). Det kan også være, at han kan starte i den institution hvor storesøster går nu, så kender han stedet, og det kan være tryggere for ham...

Jeg synes, det lyder som en god løsning, hvis I får en au-pair, som kan være sammen med jeres dreng derhjemme i trygge omgivelser, og som han naturligt lærer at kende som en del af familien og jeres hverdag. Og du så kan kombinere det med dit ...

Annonce

... arbejde, så det også hænger sammen for dig, og det du gerne vil...

Det kan naturligvis godt give lidt sproglige udfordringer, hvis han taler dansk og hun engelsk, og de så ikke forstår hinanden eller misforstår hinanden. Men i forhold til hans sprogudvikling generelt, så tænker jeg, at ikke at det vil "skade ham", at hun taler engelsk. Da du og din mand taler begge sprog, så vil I jo forstå ham, også hvis han siger et engelsk ord, som han har lært at sin au-pair. Og det vigtigste er netop, at han føler sig forstået, når han taler, så han får lyst til at blive ved med at tale.

Det er vigtigt, at hun er så naturlig omkring ham som muligt og bruger de ord hun kan, synger for ham og småsnakker med ham i hverdagen. Det er vigtigt, at hun ikke går stille rundt uden at kommunikere med ham... Det er super dejligt, at han bruger tegn og fagter, sætter ord på ting i hverdagen, og at du kan fornemme, at sproget stille og roligt tager mere fart :) Og hun skal netop kommunikere med ham og på den måde, hun nu kan, så hans sprog og kommunikation naturligt hele tiden udvikles.

Gennemsnitligt vil børn på jeres dreng alder have et aktivt ordforråd på 15-20 ord - og det betyder ikke, at han siger alle ord rent, og som I selv siger dem, men han gør sig forståelig med forskellige ord - og det gør han jo med "Ce-ce", "ov-ov", "gu-gu", "tin", "hej", "mad", "mor", "tisss" osv. Det lyder rigtig fint. Han vil derudover ofte også lave lydord som f.eks. "pip-pip" eller "buum", når tårnet med klodser vælter... Ligesom han vil være god til at pege på forskellige genstande på billeder - f.eks. når han udpeger en appelsin eller andet. Jeg synes faktisk, at det lyder meget fint, det du fortæller :)

Og du må også gerne stille ham spørgsmål som feks. med appelsinen "hvor er appelsinen henne? "Hvor er far, kan du finde far?", "Hvor er din bamse?"...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du kan lege små rollelege med ham som f.eks. "give dukken mad", "putte bamse under dynen", "bamse skal sove", "vi kører med biler" osv. så han hører små sætninger sammen med de handlinger I gør.

Det er en god idé at sætte lyd på jeres bevægelser, når I hopper, gynger osv. Også gerne de ting, som storesøster gør "Cecilie drejer rundt"...

Når han bliver ked af det, vred, overrasket, usikker, og du kan se at han f.eks. reagerer på høje lyde og andet, så sæt ord på "det var ikke en rar lyd", eller "bliver du helt forskrækket skat", så du sætter ord på hans følelser. Sæt også gerne ord på forskellige lyde i hverdagen "katten siger miav", "det var en bus, bbrrrr siger den". "Det var en ambulance - babu babu" osv.

Undgå at stille krav som "kan du sige...?!" men prøv i stedet at gentage det han siger, men med den rigtige udtale. Så når han f.eks. siger Ce-ce i stedet for Cecilie, så gentag "ja, det er Cecilie", så han hører det korrekt, men ikke rettes for sin måde at sige det på. Det er vigtigt for hans lyst til at blive ved med at tale, at han fornemmer, at du forstår ham...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - og jeg glæder mig til at høre, hvordan det går jer, og hvad du beslutter dig for :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Stå selv

Mange børn kan slet ikke vente på at komme op i lodret stilling og vil allerede i 5-6 mdr´s alderen gerne trække sig op ved mors eller fars hænder. Når det lykkes er det dejligt med en hoppetur på mors og fars ben.

Vær dog opmærksom på at barnet skal være noget ældre før det er stærkt nok til selv at kunne holde sig oprejst. Først omkring 10 mdr´s alderen rejser de fleste børn sig ved møbler og andre faste steder.

At barnet vil stå, betyder ikke at barnet er parat...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder