Svar: Tandbørstning ved tandfrembrud

11. oktober 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Kris

Tak for dit brev :)

Det er især de dage, hvor tænderne bryder igennem tandkødet, at børn har ondt, og i den periode må du godt begrænse tandbørstningen lidt, og ikke arbejde for voldsomt med tandbørsten, der hvor tænderne bryder frem. Det er ofte tale om ca. 2 dage, så er tænderne brudt igennem, men din dreng kan naturligvis godt få flere tænder på samme tid eller få dem lidt forskudt...

Du skal prøve at tænke "hvordan kan jeg børste hans tænder, så det bliver okay for ham?", for tænderne skal naturligvis børstes, men det er vigtigt, at det ikke bliver en magtkamp imellem jer, og det er vigtigt, at han stadig synes om at få børstet tænder.

Det kan være nødvendigt, at du i perioder accepterer, at du måske ikke når hele munden grundigt igennem, selvom du ved, at det er vigtigt. Men fokus må være, at det er acceptabelt at børste lidt, fremfor at alle tænder skal børstes - og så skulle du gerne nå dertil, hvor du igen kan øge antallet af tænder og grundigheden, som du børster med.

Prøv at springe de steder over, hvor de ...

Annonce

... nye tænder bryder frem og prøv at ramme de tænder som allerede er oppe. Du kan også nogle gange være nødt til at fokusere på lidt forskellige områder alt efter om det er om morgenen eller om aftenen, at du børster.

Og så lyder det rigtig fint, at du også lader ham sidde og tygge på en tandbørste, så du prøver at gøre det lidt til en leg og dermed noget, som han synes er okay.

Børn i din drengs alder vil naturligt have tendens til at lukke munden sammen - som en ren refleks. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du også kan sige f.eks. "åbne munden skat" eller lignende og lade ham spejle sig i dig, så han af sig selv åbner munden op og ikke presses til det af dig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Sæt ham evt. foran et spejl, så han kan se sig selv og hvad du laver og følge lidt med i hvad der foregår :)

Vælg en tandpasta, som har et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og brug kun en mængde, der svarer til hans lillefingernegl. Lad ham gerne holde tuben i hånden imens, hvis det kan aflede lidt.

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder