Svar: Tandbørstning ved tandfrembrud
11. oktober 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det er især de dage, hvor tænderne bryder igennem tandkødet, at børn har ondt, og i den periode må du godt begrænse tandbørstningen lidt, og ikke arbejde for voldsomt med tandbørsten, der hvor tænderne bryder frem. Det er ofte tale om ca. 2 dage, så er tænderne brudt igennem, men din dreng kan naturligvis godt få flere tænder på samme tid eller få dem lidt forskudt...
Du skal prøve at tænke "hvordan kan jeg børste hans tænder, så det bliver okay for ham?", for tænderne skal naturligvis børstes, men det er vigtigt, at det ikke bliver en magtkamp imellem jer, og det er vigtigt, at han stadig synes om at få børstet tænder.
Det kan være nødvendigt, at du i perioder accepterer, at du måske ikke når hele munden grundigt igennem, selvom du ved, at det er vigtigt. Men fokus må være, at det er acceptabelt at børste lidt, fremfor at alle tænder skal børstes - og så skulle du gerne nå dertil, hvor du igen kan øge antallet af tænder og grundigheden, som du børster med.
Prøv at springe de steder over, hvor de nye tænder bryder frem og prøv at ramme de tænder som allerede er oppe. Du kan også nogle gange være nødt til at fokusere på lidt forskellige områder alt efter om det er om morgenen eller om aftenen, at du børster.
Og så lyder det rigtig fint, at du også lader ham sidde og tygge på en tandbørste, så du prøver at gøre det lidt til en leg og dermed noget, som han synes er okay.
Børn i din drengs alder vil naturligt have tendens til at lukke munden sammen - som en ren refleks. Derfor vil det være rigtig godt, hvis du også kan sige f.eks. "åbne munden skat" eller lignende og lade ham spejle sig i dig, så han af sig selv åbner munden op og ikke presses til det af dig.
Sæt ham evt. foran et spejl, så han kan se sig selv og hvad du laver og følge lidt med i hvad der foregår :)
Vælg en tandpasta, som har et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og brug kun en mængde, der svarer til hans lillefingernegl. Lad ham gerne holde tuben i hånden imens, hvis det kan aflede lidt.
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske