Svar: Sut, sutteflaske, juniorseng
5. oktober 2017
Alder:
3 år, 2 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Da jeres datter er glad for sin tremmeseng og dermed glad for at sove og sover godt, så synes jeg, at sengen skal være det sidste, I ændrer på. Det er vigtigt, at hun får sin søvn - hvis hun sover dårligt, så bliver hendes overskud mindre, og det bliver naturligt sværere for hende at undvære sut og flaske.
Da hun har den alder hun har, så skal hun væk fra flasken (og der skal mere til, at jeg korser mig ;)). Og i stedet kan hun i en periode som alternativ få en kop mælk. Så får hun stadig mælk men ikke længere flaske, og senere kan hun så gå over til at få lidt vand af en kop, hvis hun er tørstig, før hun skal sove. Og jeg synes, at I skal afslutte flasken ved at lade hende være med til at smide flaskesutterne ud. De bliver mørnede, bliver fedtede, knækker, går i stykker, og så dur de ikke mere og må kasseres. Og hun kan selv være med til at smide dem i skraldespanden. Flasken dur ikke uden flaskesutter, så stille og roligt kan hun så indenfor få uger vænnes til at flasken er slut, og hun kan se, at den er i stykker, at den ikke længere dur, og det kan gøre det lidt lettere for hende at acceptere, at alternativet så er at få lidt at drikke af en kop...
Efter at flasken er stoppet, så skal sutten fjernes. Det vil dog være en rigtig god idé, hvis I kan trappe brugen af sutten ned, så hun får den mindre og mindre og således kun får den, når hun sover. Det er fint, at hun ikke længere sover til middag, og det er naturligt, at hun om eftermiddagen er ekstra træt og derfor godt kan søge sin sut ekstra meget - men hun bør ikke have sutten i munden hele tiden. Det er vigtigt, at hun så vidt muligt ikke har den om dagen, og det er vigtigt, at når hun nogle gange har brug for den, at I så beder hende om at lægge den fra sig igen, når hun har trøstet sig lidt...
Jeg synes, at I skal give sutten en fast plads, hvor den ligger og venter på hende, til hun skal i seng. Hun kan selv være med til at rengøre den og lægge den i en æske, og lægge den på plads, så hun ved, at den er der og kan få fat i den, men så I samtidig prøver at lave aftaler om, at det er der den ligger. Tager hun den og putter den i munden, så tal med hende om, at tage den ud og lægge den på plads igen. Taler hun med sut i munden, så bed hende om at tage den ud, når I taler sammen, så hun lærer at sutten ikke skal være i munden hele tiden.
Og så er det en rigtig god idé at give hende en substitut. Hun skal have noget andet at trøste sig med, som ikke er sut, men f.eks. en putteklud, en bamse, en slaskedukke eller lignende. Sutten er en meget kær ven, og derfor gør det ondt at skulle sige farvel til denne, det er naturligt rigtig svært. Nogle børn har glæde af at få en build a bear eller lignende, som fyldes med hjerter, kys og kram (ved ikke hvor mange af den slags butikker, der er tilbage i DK), andre har glæde af en aflagt t-shirt af mors eller fars, noget som de genkender fra netop os, og som derfor giver ekstra tryghed. Det betyder ikke noget, hvad det er, så længe det hjælper hende til at kunne undvære sutten.
Det kan være en god idé at læse bøger om at slippe sutten. Det er rart at læse om andre, som synes det er svært. Hun hører, at hun ikke er alene om det, og det kan være lettere at tale om de andre, end at tale om sig selv :) Samtidig med at det gør hende opmærksom på, at man når til et tidpunkt, hvor det er slut med sut...
Nogle børn har glæde af, at man sender sutterne til nisserne eller julemanden på Grønland. Nogen har glæde af, at man hænger sutterne på et suttetræ eller bytter dem for en gave i en legetøjsbutik ... der findes forskellige muligheder, og måske har I et suttetræ i nærheden, hvor I bor, og kan hænge sutterne her. På den måde ser hun, at sådan gør andre børn, og det giver måske en fornemmelse af, at det er okay, at det ikke kun er hende.
Og så gælder det samme jo også for sutter som med flaskesutter - at de bliver gamle og skal smides ud, og den proces må hun også gerne være med til. I skal prøve at vurdere, om hun vil trives bedst med en gradvis nedtrapning (og sutter der smides ud efterhånden, som de bliver slidte) eller om hun vil trives bedre med, at man en bestemt dag hænger sutterne på et træ eller sender dem til julemanden og derefter er det helt slut...
Sååå... væk fra flasken nu. Derefter er det slut med sut og stille og roligt, som I synes det passer ind med start i børnehave, hendes (og jeres) overskud, en periode uden for meget sygdom og lignende og hvor der er nogenlunde ro på - så får hun en ny åben seng, en større seng :)
Rigtig meget held og lykke med de tre projekter :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske