Svar: Udflåd hos 6 mdr. pige
29. september 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Alle kvinder/piger har udflåd - også babypiger, så udflåd er helt normalt. Det er og bør normalt være gulligt eller mælkehvidt i farven, men nogle gange kan det godt ændre farve, og det skal du naturligvis holde øje med.
Når man ammer, så kan det faktisk godt have betydning. Udflåd hos den lille pige kan godt ændre sig på grund af amning, fordi der sker en hormonpåvirkning via mælken. Nogle piger får også ekstra udflåd eller lidt farvet udflåd i forbindelse med, at de er syge, har feber osv. så hvis din datter har været syg, haft mellemørebetændelse eller lignende, så kan der faktisk nogle gange godt være en sammehæng her....
Du skal også holde øje med, om hun ellers har nogen symptomer - har hun f.eks. rødme og udslæt på de ydre kønsorganer og mellem ballerne, så kan det være en svampeinfektion hun har, og det skal naturligvis behandles. Det er sjældent, at små piger får svamp i skeden, men hvis hun har en svampeinfektion, så kan det godt give ekstra udflåd.
Hvis der kun har været et enkelt tilfælde med grønligt og brunligt slim/udflåd, så synes jeg, at du skal se det an. Kommer det gentagende gange, så vil jeg anbefale, at du kontakter jeres læge, som vil kunne tage en prøve fra det og også undersøge, om lillepigen har fået en infektion.
Når du vasker hende forneden, så brug en flydende intim-sæbe, med en god pH-værdi (ca. 4) og evt. også med mælkesyre. Intimsæben skal naturligvis være uden parfume og parabener. Hvis du bruger en til dig selv, kan du bruge den samme til din datter. Normalt behøver du ikke bruge en masse sæbe, når du vasker hende, men lige i denne situation synes jeg, det vil være en god idé. Intimsæbe kan være med til at skabe/opretholde et naturligt miljø i underlivet, og holde uønskede bakterier væk...
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat held og lykke med hende! Og rigtig god weekend :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske