Svar: Udflåd hos 6 mdr. pige

29. september 2017

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Alle kvinder/piger har udflåd - også babypiger, så udflåd er helt normalt. Det er og bør normalt være gulligt eller mælkehvidt i farven, men nogle gange kan det godt ændre farve, og det skal du naturligvis holde øje med.

Når man ammer, så kan det faktisk godt have betydning. Udflåd hos den lille pige kan godt ændre sig på grund af amning, fordi der sker en hormonpåvirkning via mælken. Nogle piger får også ekstra udflåd eller lidt farvet udflåd i forbindelse med, at de er syge, har feber osv. så hvis din datter har været syg, haft mellemørebetændelse eller lignende, så kan der faktisk nogle gange godt være en sammehæng her....

Du skal også holde øje med, om hun ellers har nogen symptomer - har hun f.eks. rødme og udslæt på de ydre kønsorganer og mellem ballerne, så kan det være en svampeinfektion hun har, og det skal naturligvis behandles. Det er sjældent, at små piger får svamp i skeden, men ...

Annonce

... hvis hun har en svampeinfektion, så kan det godt give ekstra udflåd.

Hvis der kun har været et enkelt tilfælde med grønligt og brunligt slim/udflåd, så synes jeg, at du skal se det an. Kommer det gentagende gange, så vil jeg anbefale, at du kontakter jeres læge, som vil kunne tage en prøve fra det og også undersøge, om lillepigen har fået en infektion.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Når du vasker hende forneden, så brug en flydende intim-sæbe, med en god pH-værdi (ca. 4) og evt. også med mælkesyre. Intimsæben skal naturligvis være uden parfume og parabener. Hvis du bruger en til dig selv, kan du bruge den samme til din datter. Normalt behøver du ikke bruge en masse sæbe, når du vasker hende, men lige i denne situation synes jeg, det vil være en god idé. Intimsæbe kan være med til at skabe/opretholde et naturligt miljø i underlivet, og holde uønskede bakterier væk...

Håber du kan bruge dette lidt videre :)

Fortsat held og lykke med hende! Og rigtig god weekend :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Fennikel, Fennikelte og børn

Fra 6 mdr´s alderen kan du give børn rigtig mange forskellige slags grøntsager. Vær dog opmærksom på bl.a. fennikel, som indeholder nitrat, og som derfor ikke bør udgøre mere end 1/10 af portionen. Alternativt bør det kun gives med 14 dages mellemrum.

Nitrat omdannes let til nitrit. Nitrit i stor mængde giver opkastninger og blåfavning af huden, fordi det reagerer med blodets hæmoglobin, så det ikke kan binde sig og transportere ilt rundt i kroppen.

Det anbefales...

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!