Svar: Vuggestue start - 15 mdr.

15. august 2017

Kategori:
Alder:
15 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Det er altid rigtig hårdt, når vores børn er kede af at blive afleveret, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder som om, at du stadig har mulighed for at være fleksibel i forhold til aflevering af din dreng om morgenen, og det er rigtig dejligt. Det vil være rigtig godt, hvis du kan give ham så rolige morgener som muligt, så han f.eks. får lov til at vågne af sig selv. Det vil kunne give ham mere overskud. Det er også vigtigt, at du forsøger ikke at stresse om morgenen, men giver ham den tid han har behov for - og dette allerede hjemmefra. Det må ikke få alt for hurtigt med at komme af sted. Det gør det naturligt ofte, hvis du skal nå at møde på arbejde til en bestemt tid, men hvis du ikke skal det, så udnyt muligheden for fleksibilitet, så din drengs rytme ikke bliver for ødelagt.

Du kan tale med pædagogerne om, hvornår det vil være bedst at aflevere ham. Nogle gange er det bedst at aflevere, før der kommer alt for mange børn, andre gange er det bedst at komme, når de fleste er kommet, og dagen så småt er gået igang... Hvis han ser alt for mange børn blive afleveret og forældre gå, så kan han godt blive ekstra ked af dette...

Det er også sådan, at små børn har brug for tilknytning til vigtige voksne - primært mor og far, men børn har også brug for sekundære omsorgspersoner, som f.eks. kan være en pædagog i vuggestuen. Det er en voksen, som tager over, og som barnet kan trøstes af, når mor og far ikke er der.

Men det tager tid at knytte sig til et andet menneske, og det tager tid for jeres dreng at knytte sig til en pædagog, at finde ud af at det er okay at lade sig trøste af pædagogen, at det ikke er farligt, men at han/hun vil ham det godt, og at han kan være helt tryg. Og for at hjælpe ham til at knytte sig, så vil det være rigtig godt, hvis I kan lave en aftale med pædagogerne om at aflevere ham i favnen til den samme. Eller i hvert fald forsøge at aflevere ham til max 2 forskellige pædagoger. Han har brug for en fast pædagog, der hjælper ham med at skifte til den nye verden, som vuggestuen er og som han ved, at han kan søge trøst og ro hos, når han har brug for det.

Når du aflevere ham til pædagogen, vil det ofte være en god idé, at du netop afleverer ham direkte i favnen - på den måde signalerer du direkte "nu går jeg, og pædagogen tager sig af dig". Og pædagogen kan så vinke farvel sammen med din dreng og hjælpe ham videre med dagen.

Det er vigtigt, at du ikke trækker tiden unødigt ud. Du skal naturligvis være der og hjælpe ham af med overtøjet, få stillet tasken på hans plads osv. men det kan være en god idé, at du ikke bliver hængende for længe, fordi det kan give ham et indtryk af, at du er usikker på at aflevere ham, at du ikke er tryg ved stedet og pædagogerne. Og hvis du ikke er tryg ved det, så bliver han heller ikke tryg ved ...

Annonce

... det...

Du skal altså overveje, hvordan du selv virker, og hvordan du har det med at aflevere ham. Hvis du virker ked af det, bekymrer dig osv. så bliver han naturligt lettere ked af det, men hvis du er glad, afleverer ham med tillid til at de andre kan passe godt på ham, så vil han mærke din sikkerhed og glæde i dette...

Når det så er sagt, så skal du dog også lige nu overveje, om du lige nu er nødt til at være der i længere tid, for netop at få gjort ham tryg. Hvis han ikke har haft en fast pædagog til at tage sig af ham, og han derfor har følt sig utryg og overladt til sig selv i en ny, stor og fremmed verden, så kan det godt være nødvendigt, at du starter forfra med at være der sammen med ham. Han vil spejle sig i dig, se hvordan du snakker med de andre børn og voksne, vil kunne sidde hos dig og kikke på, hvad de andre laver osv. og hele tiden kikke på dig, fornemme din ro og mærke din tryghed og glæde ved stedet, og vil derfor naturligt også selv være okay med at være der.. og når han atter er okay, så kan du begynde at aflevere ham og gå....

Det kan også være en god idé, hvis han kan have en sovebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende med hjemmefra - hvis han har en sutteklud, han f.eks. bruger, når han sover, så er det vigtigt, at du lader den følge ham... Det kan også være et lille fotoalbum med billeder af dig, ham, tingene der hjemme, som pædagogerne kan vise ham og betrygge ham ved. Han kan se billederne og blive beroliget af at vide, at mor ikke er forsvundet, og at du kommer igen, henter ham igen...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle gange kan man dele afleveringen op i to, så du starter med at sige farvel på stuen og derefter går - og så kan pædagogen stå med ham i et vindue og vinke farvel til dig, når du går ud af havelågen.. så han ser dig og siger farvel to gange og derefter hjælpes videre. Andre gange kan det være bedre, at du bare går.. Du må prøve at vurdere, hvad der passer bedst til ham, og hvad der er mulighed for. Det kommer jo også an på, hvordan institutionen er indrettet/bygget.

Og så er det normalt også en god idé, at du lader ham opleve lidt hverdag i institutionen. Altså at han prøver både at lege der, spise der og sove der. Han er så lille, at han ikke kender klokken, så han fornemmer tid ud fra, hvad der sker i løbet af dagen, og det er vigtigt, at han får lidt fornemmelse af, hvad en dag indeholder. Når det er sagt - hvis pædagogerne ringer efter dig, så skal du naturligvis hente ham :)

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre. Derudover vil jeg anbefale dig meget at læse min bog "Ha´en god dag, skat", som jeg har lavet sammen med Erik Sigsgaard. Den handler om hvordan du sikrer ham en god hverdag i institutionen og hvad du skal være opmærksom på - om alt fra at blive afleveret, til hvad der sker i løbet af dagen, hvordan du henter ham, kommer godt hjem osv.

Fortsat held og lykke med det hele!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tak for din altid rigtigt gode brevkasse, med masser af nyttige råd og gode, personlige og vedkommende svar.

Jeg glæder mig altid til at modtage svar fra dig.

Sebastians mor