Svar: Vuggestuestart og søvn - 21 mdr.

29. juli 2017

Kategori:
Alder:
21 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Pernille

Tak for dit brev, fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.

Der er, som jeg ser det, rigtig mange ting, som spiller ind hos jer, og der er derfor en del overvejelser at gøre sig. Der er, ud fra det du skriver, også flere muligheder for din datter...

Det er naturligt at indkøringen har været svær og trukket ud. Der har været længerevarende afbrydelser på grund af sygdom og ferie, og det lyder som om, at I ikke har haft ret lange sammenhængende perioder, der har kunne give hende genkendelighed og dermed tryghed.

Derudover, så kan det også være lidt problematisk, hvis du gennem længere tid har hentet din datter efter få timer - og det er sandsynligvis derfor pædagogerne har presset på og sagt, at de synes, det er tid til at hun sover i institutionen. Din datter kan ikke klokken, men fornemmer tiden efter, hvad der sker i løbet af dagen og efter de rutiner, der er. Og det betyder, at hvis du gør det til en vane, at hente hende kl 12, når hun er færdig med at spise frokost, så vil hun naturligt forvente, at det er der, du kommer. Hun lærer, at efter frokost kommer mor og hun skal sove derhjemme. Og det kan gøre det sværere for pædagogerne at putte hende og gøre hende ked af det, fordi hun jo tror, at du skal komme og ikke forstår, hvorfor du ikke kommer. Derfor er det som udgangspunkt en god idé, hvis man nogenlunde hurtigt kan lære barnet, at en hverdag i institutionen både består af at spise der, lege der og sove der, og mor først kommer om eftermiddagen, når de har spist frugt...

Det spiller naturligt ind, at hun er svær at putte. Derhjemme går du rundt med hende og lægger dig med hende - og det virker for jer, men hun har aldrig lært at falde i søvn selv - og det gør det naturligt svært for hende at blive puttet og sove i vuggestuen. De kan ikke give hende de rutiner og vaner, som du har lært hende, men er nødt til at skabe nogle nye ritualer, som hun på sigt vil forbinde med at blive puttet der. Hun vil også spejle sig i de andre børn og lære, at det er sådan man gør og naturligt blive tryg ved dette. Du fortæller, at de indtil videre har prioriteret at sidde og holde hende i hånden, det er meget dejligt, at de gør dette :)

Du fortæller også, at der har været nogle episoder i vuggestuen, hvor du ikke har følt dig tryg. Du oplever at hun ikke er blevet trøstet og holdt, da hun var ked af det, og du oplever også, at de lader andre børn gå rundt og græde. Dette er naturligt problematisk - både fordi børn jo skal trøstes, når de er kede af det, men også fordi det er meget vigtigt, at du føler dig fuldstændig tryg ved stedet. Hvis du ikke er tryg ved stedet, så vil din datter fornemme dette tydeligt på dig og vil spejle dette. Hun vil således ikke blive tryg ved stedet, ...

Annonce

... hvis du ikke er der. Hvis hun får en fornemmelse af, at mor er ked af at aflevere hende, at det her er ikke trygt og rart, så vil hun naturligt fortsætte med at være ked af at være der og vil ikke blive tryg ved afleveringen eller ved stedet...

At du ikke får ret meget information om dagen, tror jeg desværre er meget normalt. Du skal selv spørge. De fleste pædagoger vil ikke sige noget, hvis alt er forløbet som forventet, og der ikke har været nogen problemer... Der er dog forskel på, hvordan information foregår, så der kan være forskel fra institution til institution, og du kan naturligvis altid spørge ind til, hvad du kan forvente.

Der er nogle forskellige overvejelser at gøre sig. For det første, skal du overveje, om det er den rette institution for din datter. Er du tryg ved stedet, føler du at de kan give hende det hun har behov for, så hun trives i hverdagen, så er det naturligvis rigtig fint, at lade hende forsætte der, hvor hun er. Hvis du ikke har tiltro til, at det kan fungere, så skal du overveje, hvad løsningen så kan være.

Hvis du vælger at lade hende blive i institutionen, så kan en overvejelse gå på, om hun skal hentes hver dag kl 12, så hun kun er der om formiddagen, men sover derhjemme. Eller om du vil lade pædagogerne putte hende og skabe nye rutiner og vaner for hende, så hun har længere dage i institutionen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis du vælger, at tage hende ud, så kan du overveje, at finde en anden institution til hende, eller du kan vælge at passe hende derhjemme selv. Du fortæller, at du venter en lillebror (stort tillykke med det :)) Det giver dig naturligvis mulighed for at holde hende hjemme det næste år, hvis du holder et års barselsorlov, hvordan ville du have det med det? Kunne det fungere for jer? Hvis du tænker, at det vil give hende, eller hele familien langt mere ro i hverdagen, så kan det være en god løsning. Hun vil være 33 måneder, altså 2,75 år, om et år og det betyder, at hun aldersmæssigt måske næsten vil være parat til at komme i børnehave... I nogle kommuner findes der 2 års børnehaver, I mange kommuner starter børnene i børnehave før 3 års alderen, du kan prøve at undersøge muligheden, hvor I bor. Det kan også være, at I kan finde en integreret institution, hvor de kan gå sammen - både lillebror og storesøster. Måske vil hun til den tid nyde, at de netop er to, og at det kan være med til at give hende lidt af den tryghed, som du fortæller, at hun har brug for.

Det kan være en god idé at undersøge, hvilke muligheder der er for forskellige typer af institutioner, forskellige pasningsmuligheder osv. der hvor I bor...

Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke også med den forestående fødsel. Jeg glæder mig til at høre fra dig igen, når lillebror kommer :)

Stort knus med på vejen! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene