Svar: Vuggestuestart og søvn - 21 mdr.
29. juli 2017
Alder:
21 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev, fine beskrivelse af din datter og alle dine tanker :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Der er, som jeg ser det, rigtig mange ting, som spiller ind hos jer, og der er derfor en del overvejelser at gøre sig. Der er, ud fra det du skriver, også flere muligheder for din datter...
Det er naturligt at indkøringen har været svær og trukket ud. Der har været længerevarende afbrydelser på grund af sygdom og ferie, og det lyder som om, at I ikke har haft ret lange sammenhængende perioder, der har kunne give hende genkendelighed og dermed tryghed.
Derudover, så kan det også være lidt problematisk, hvis du gennem længere tid har hentet din datter efter få timer - og det er sandsynligvis derfor pædagogerne har presset på og sagt, at de synes, det er tid til at hun sover i institutionen. Din datter kan ikke klokken, men fornemmer tiden efter, hvad der sker i løbet af dagen og efter de rutiner, der er. Og det betyder, at hvis du gør det til en vane, at hente hende kl 12, når hun er færdig med at spise frokost, så vil hun naturligt forvente, at det er der, du kommer. Hun lærer, at efter frokost kommer mor og hun skal sove derhjemme. Og det kan gøre det sværere for pædagogerne at putte hende og gøre hende ked af det, fordi hun jo tror, at du skal komme og ikke forstår, hvorfor du ikke kommer. Derfor er det som udgangspunkt en god idé, hvis man nogenlunde hurtigt kan lære barnet, at en hverdag i institutionen både består af at spise der, lege der og sove der, og mor først kommer om eftermiddagen, når de har spist frugt...
Det spiller naturligt ind, at hun er svær at putte. Derhjemme går du rundt med hende og lægger dig med hende - og det virker for jer, men hun har aldrig lært at falde i søvn selv - og det gør det naturligt svært for hende at blive puttet og sove i vuggestuen. De kan ikke give hende de rutiner og vaner, som du har lært hende, men er nødt til at skabe nogle nye ritualer, som hun på sigt vil forbinde med at blive puttet der. Hun vil også spejle sig i de andre børn og lære, at det er sådan man gør og naturligt blive tryg ved dette. Du fortæller, at de indtil videre har prioriteret at sidde og holde hende i hånden, det er meget dejligt, at de gør dette :)
Du fortæller også, at der har været nogle episoder i vuggestuen, hvor du ikke har følt dig tryg. Du oplever at hun ikke er blevet trøstet og holdt, da hun var ked af det, og du oplever også, at de lader andre børn gå rundt og græde. Dette er naturligt problematisk - både fordi børn jo skal trøstes, når de er kede af det, men også fordi det er meget vigtigt, at du føler dig fuldstændig tryg ved stedet. Hvis du ikke er tryg ved stedet, så vil din datter fornemme dette tydeligt på dig og vil spejle dette. Hun vil således ikke blive tryg ved stedet, hvis du ikke er der. Hvis hun får en fornemmelse af, at mor er ked af at aflevere hende, at det her er ikke trygt og rart, så vil hun naturligt fortsætte med at være ked af at være der og vil ikke blive tryg ved afleveringen eller ved stedet...
At du ikke får ret meget information om dagen, tror jeg desværre er meget normalt. Du skal selv spørge. De fleste pædagoger vil ikke sige noget, hvis alt er forløbet som forventet, og der ikke har været nogen problemer... Der er dog forskel på, hvordan information foregår, så der kan være forskel fra institution til institution, og du kan naturligvis altid spørge ind til, hvad du kan forvente.
Der er nogle forskellige overvejelser at gøre sig. For det første, skal du overveje, om det er den rette institution for din datter. Er du tryg ved stedet, føler du at de kan give hende det hun har behov for, så hun trives i hverdagen, så er det naturligvis rigtig fint, at lade hende forsætte der, hvor hun er. Hvis du ikke har tiltro til, at det kan fungere, så skal du overveje, hvad løsningen så kan være.
Hvis du vælger at lade hende blive i institutionen, så kan en overvejelse gå på, om hun skal hentes hver dag kl 12, så hun kun er der om formiddagen, men sover derhjemme. Eller om du vil lade pædagogerne putte hende og skabe nye rutiner og vaner for hende, så hun har længere dage i institutionen.
Hvis du vælger, at tage hende ud, så kan du overveje, at finde en anden institution til hende, eller du kan vælge at passe hende derhjemme selv. Du fortæller, at du venter en lillebror (stort tillykke med det :)) Det giver dig naturligvis mulighed for at holde hende hjemme det næste år, hvis du holder et års barselsorlov, hvordan ville du have det med det? Kunne det fungere for jer? Hvis du tænker, at det vil give hende, eller hele familien langt mere ro i hverdagen, så kan det være en god løsning. Hun vil være 33 måneder, altså 2,75 år, om et år og det betyder, at hun aldersmæssigt måske næsten vil være parat til at komme i børnehave... I nogle kommuner findes der 2 års børnehaver, I mange kommuner starter børnene i børnehave før 3 års alderen, du kan prøve at undersøge muligheden, hvor I bor. Det kan også være, at I kan finde en integreret institution, hvor de kan gå sammen - både lillebror og storesøster. Måske vil hun til den tid nyde, at de netop er to, og at det kan være med til at give hende lidt af den tryghed, som du fortæller, at hun har brug for.
Det kan være en god idé at undersøge, hvilke muligheder der er for forskellige typer af institutioner, forskellige pasningsmuligheder osv. der hvor I bor...
Jeg håber, at du kan bruge lidt af disse tanker videre - rigtig meget held og lykke også med den forestående fødsel. Jeg glæder mig til at høre fra dig igen, når lillebror kommer :)
Stort knus med på vejen! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske