Svar: Nødpasning

28. juli 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Hvor er det synd, at jeres datter er så ked af det, hver gang hendes vanlige institution lukker.. og det lyder som om, at det sker ret tit? Som om at I har oplevet det flere gange...

Er det ikke sådan, at hvis institutionen lukker, så sker det i forbindelse med ferieperioder, altså på de tidspunkter, hvor skolerne normalt også holder ferie eller har faste fridage? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I måske kan få at vide i god tid, hvornår institutionen lukker, så I selv kan planlægge at holde ferie på disse tidspunkter, så hun helt kan undvære at skulle i en anden institution.

Det er rigtig godt, at du lige nu har barsel, og det er bestemt den rigtige beslutning at lade hende blive hjemme fra institutionen i de uger, der er lukket. Så I lige nu holder sommerferie sammen og udnytter, at du har den mulighed og kan give hende den ekstra frihed. Når du starter arbejde igen, så må I forsøge at planlægge jer ud af det. Hvis I ikke kan holde fri, så kan der måske være bedsteforældre eller andre, som vil tage over og være der for hende de dage, så hun stadig oplever det okay.

Jeres datter protesterer over institutionalisering.. at hun bliver flyttet til en institution, som hun slet ikke bryder sig om. Du fortæller, at hun ikke kender de voksne, den ene pædagog, som hun kender lidt fra sin vanlige institution er ikke i samme afdeling, som jeres datter, hun er ikke tryg ved stedet, ved huset, nye børn og voksne... Det er klart, at hun reagerer. Det er et sundhedstegn, at hun reagerer, og jeg synes det er rigtig synd, at hun sættes i denne situation. Jeg synes det er synd for alle børnene, hvis det er sådan man normalt gør... Jeg bliver oprigtigt ked af at høre, hvis det er sådan det foregår - at man lukker ...

Annonce

... institutioner og sender børn ud i andre institutioner i dage eller uger, uden egentlig at tænke på børnene. Jeg er med på, at der i dagplejen også er gæstedagplejer, men her forsøger man dog så vidt jeg ved, at give børnene en gæstedagpleje, som de kender fra legestuen og som dagplejer måske har besøgt nogle gange før ferie, netop for at skabe trygge rammer for børnene... det er i hver fald sådan, at det bør være, hvis det skal være...

Du kan naturligvis ikke ændre på de beslutninger, der er tage i kommunen om at ferielukke institutioner.. men hvad kan du så...? Hvis ikke du har mulighed for at holde din datter hjemme i de dage/uger, hvor institutionen lukker, så tænker jeg, at der ligger en pædagogisk opgave i at gøre hende tryg ved stedet. Det er vigtigt, at man prioritere at hjælpe hende ind af døren. Du kan naturligvis forsøge at forberede hende ved at besøge institutionen nogle gange før hun skal være der, og være der sammen med hende, så hun oplever stedet og at du synes, det er okay... så hun kan spejle sig i dig. Men pædagogerne har også et særligt ansvar for at gøre "feriebørnene" trygge ved det voldsomme skift, som det naturligt vil være for dem. Hun kan ikke være det eneste barn, som reagerer...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg kan godt forstå, at det gør ondt i din mave, når du skal forlade en pige, som bliver så ked af det. Det gør også ond i mig :) Og jeg synes, at det er vigtigt, at I forsøger at lytte til dette, lytte til hende, så hun får en følelse af, at I netop lytter. Derfor er det godt, hvis I fremadrettet kan forsøge at minimere hendes behov for at være i en institution, som hun tydeligvis ikke bryder sig om, minimere hendes behov for skift i hverdagen, skift mellem forskellige verdener, som naturligt er svært for hende...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Bleskift

Et nyfødt barn skal have skiftet ble ofte, i begyndelsen er det mellem 6 og 10 gange i døgnet.

Før bleskift er det rigtig godt, hvis man har samlet de ting man skal bruge sammen, så det er klar: vaskefad, vaskeklude, rene bleer, håndklæde, undertøj osv.

Spæde børn kan ikke lide at få alt tøjet af, så når bleen skal skiftes, så vil dit barn være mere rolig, hvis du lader det beholde noget af tøjet på imens. Det er derfor smart med bodystockings og lignende som kan...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!