Svar: Nødpasning
28. juli 2017
Alder:
3 år, 2 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Hvor er det synd, at jeres datter er så ked af det, hver gang hendes vanlige institution lukker.. og det lyder som om, at det sker ret tit? Som om at I har oplevet det flere gange...
Er det ikke sådan, at hvis institutionen lukker, så sker det i forbindelse med ferieperioder, altså på de tidspunkter, hvor skolerne normalt også holder ferie eller har faste fridage? Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis I måske kan få at vide i god tid, hvornår institutionen lukker, så I selv kan planlægge at holde ferie på disse tidspunkter, så hun helt kan undvære at skulle i en anden institution.
Det er rigtig godt, at du lige nu har barsel, og det er bestemt den rigtige beslutning at lade hende blive hjemme fra institutionen i de uger, der er lukket. Så I lige nu holder sommerferie sammen og udnytter, at du har den mulighed og kan give hende den ekstra frihed. Når du starter arbejde igen, så må I forsøge at planlægge jer ud af det. Hvis I ikke kan holde fri, så kan der måske være bedsteforældre eller andre, som vil tage over og være der for hende de dage, så hun stadig oplever det okay.
Jeres datter protesterer over institutionalisering.. at hun bliver flyttet til en institution, som hun slet ikke bryder sig om. Du fortæller, at hun ikke kender de voksne, den ene pædagog, som hun kender lidt fra sin vanlige institution er ikke i samme afdeling, som jeres datter, hun er ikke tryg ved stedet, ved huset, nye børn og voksne... Det er klart, at hun reagerer. Det er et sundhedstegn, at hun reagerer, og jeg synes det er rigtig synd, at hun sættes i denne situation. Jeg synes det er synd for alle børnene, hvis det er sådan man normalt gør... Jeg bliver oprigtigt ked af at høre, hvis det er sådan det foregår - at man lukker institutioner og sender børn ud i andre institutioner i dage eller uger, uden egentlig at tænke på børnene. Jeg er med på, at der i dagplejen også er gæstedagplejer, men her forsøger man dog så vidt jeg ved, at give børnene en gæstedagpleje, som de kender fra legestuen og som dagplejer måske har besøgt nogle gange før ferie, netop for at skabe trygge rammer for børnene... det er i hver fald sådan, at det bør være, hvis det skal være...
Du kan naturligvis ikke ændre på de beslutninger, der er tage i kommunen om at ferielukke institutioner.. men hvad kan du så...? Hvis ikke du har mulighed for at holde din datter hjemme i de dage/uger, hvor institutionen lukker, så tænker jeg, at der ligger en pædagogisk opgave i at gøre hende tryg ved stedet. Det er vigtigt, at man prioritere at hjælpe hende ind af døren. Du kan naturligvis forsøge at forberede hende ved at besøge institutionen nogle gange før hun skal være der, og være der sammen med hende, så hun oplever stedet og at du synes, det er okay... så hun kan spejle sig i dig. Men pædagogerne har også et særligt ansvar for at gøre "feriebørnene" trygge ved det voldsomme skift, som det naturligt vil være for dem. Hun kan ikke være det eneste barn, som reagerer...
Jeg kan godt forstå, at det gør ondt i din mave, når du skal forlade en pige, som bliver så ked af det. Det gør også ond i mig :) Og jeg synes, at det er vigtigt, at I forsøger at lytte til dette, lytte til hende, så hun får en følelse af, at I netop lytter. Derfor er det godt, hvis I fremadrettet kan forsøge at minimere hendes behov for at være i en institution, som hun tydeligvis ikke bryder sig om, minimere hendes behov for skift i hverdagen, skift mellem forskellige verdener, som naturligt er svært for hende...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske