Svar: Modermælkserstatning og afføring - 4 mdr.

23. juli 2017

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor

Tak for dit brev :)

Nej - din datter behøver ikke have afføring en gang i døgnet, når hun kun får flaske en gang dagligt og derudover ammes fuldt. Anbefalingen om afføring dagligt, når barnet får modermælkserstatning gælder, hvis barnet ernæres fuldt med mme og ikke som hos jer, ammes størstedelen af tiden.

Du skal lægge mærke til, om din datters afføring ændrer sig i konsistens, så hun begynder at få hårdere mave, og dermed sværere ved at komme af med afføringen. Hendes afføring bør ikke blive hård eller knoldet, modellervoks-agtig, men skal stadig være grødet og let for hende at komme af med. Hvis hun begynder at få hård mave og ondt i maven, så kan det være en idé at skifte til en anden type erstatning.

Der findes her forskellige muligheder. Nestle laver blandet andet NAN H.A, der er en delvist hydrolyceret erstatning, hvilket blandt andet kan have god effekt på træge maver. De laver også NAN Sencilac, der indeholder Lactobacillus Reuteri, der er mælkesyrebakterier, som også kan have god effekt på maven.

Semper laver blandt andet Allemin Syrnet (den grønne) og Allomin Syrnet SensiPro (den gule). At erstatningerne er ...

Annonce

... syrnet betyder, at de indeholder citronsyre, der kan hjælpe netop mod forstoppelse, og derudover indeholder SensiPro, også mælkesyrebakterien Lactobacillus Reuteri.

Semper laver også Semperdråber. Det er Lactobacillus Reuteri i stor mængde - 5 dråber indeholder mindst 100 millioner lactobacillus Reuteri mælkesyrebakterier.. Nogen vælger derfor også at supplerer med dråberne for at se om det kan være med til at give ro i mave og tarm...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Du må gerne hjælpe hende af med luften i løbet af dagen ved at give hende lidt mavemassage, cykle med benene osv. så du på den måde hjælper hende til lidt ro i maven. Med den alder hun har nu, vil det være oplagt at begynde med de gamle børnesange som lille Peter edderkop eller hjulene på bussen - og det vil være oplagt at du synger disse imens du bevæger hendes ben :) Gør det til en hyggestund :)

Det er dejligt, at hun trives med supplement på flaske om aftenen. Det lyder til at det fungerer rigtig godt, og det giver også far mulighed for at komme lidt på banen, hvor du måske kan være lidt sammen med storebror - og i det hele taget lyder det som om, at familien trives :) Dejligt!

Fortsat god sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Tvillinger og trillinger

Du er berettiget til børnetilskud, hvis du føder tvillinger og trillinger. Du får også automatisk udbetalt børnetilskud, hvis du har adopteret flerlinger. Du kan få børnetilskud til og med det kvartal, hvor dine børn fylder 7 år.

Tal også med din sundhedsplejerske om muligheden for at komme med i en gruppe for mødre/fædre med flerlinger. Det kan være rigtig rart at møde ligestillede, drøfte de forskellige glæder og udfordringer, som børn giver, og rigtig mange har også stor glæde...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder