Svar: Institutionsskift - 2 år, 1 mdr.

5. juli 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og tanker :)

I ved, hvad I har, og ikke hvad I får... Og lige nu har I en dreng, der trives godt i sin vuggestue. Han er glad for stedet, glad for de voksne og børnene. Det er trygt og dejligt for ham at være der, og han trives. Derfor synes jeg umiddelbart, at I skal lade ham blive i vuggestuen, hvor han er - indtil videre.

Når lillesøster kommer, vil det sandsynligvis være svært nok for ham at skulle finde sin nye rolle som storebror og skulle finde ud af at dele mor og far med en lille ny - så han vil have glæde af, at hverdagen ikke ændrer sig mere end højst nødvendigt. Og derfor have stor glæde af at være i den institution, som han kender og er tryg ved. Faktisk kan vuggestuen nogle gange fungere som et frirum for ham, når alt derhjemme ændrer sig, kan det være dejligt at komme af sted og netop være et sted, hvor alt er som det plejer at være. Så lad ham være i vuggestuen i den periode :)

Hvis I kan få det till at hænge sammen i hverdagen, så tænker jeg, at det vil være det mest naturlige, at lade ham skifte institution, når han skal i børnehave. Måske kan I tilmed finde en god integreret institution, hvor han og lillesøster kan gå sammen, så hun kan være i vuggestuen, og han kan være i børnehaven. Det kan gøre hverdagen lettere for jer, når din barselsorlov slutter...

Det kan derfor være en god idé at undersøge muligheden for forskellige institutioner, hvor I bor og tale med pladsanvisningen om, hvorvidt man kan tage hensyn til søskende. Det kan naturligvis også være en overvejelse værd at vælge en institution, der ligger i jeres skoledistrikt, da du har et ønske om, at han gerne må lære nogle af børnene i området at kende, før han skal starte i skole :) Det er dog ikke det vigtigste. ...

Annonce

... Børn lærer meget hurtigt deres nye klassekammerater at kende, og der er ingen der siger, at vennerne fra børnehave fortsat er venner i skolen, ofte går det ikke sådan :)

Lige nu må det dog prioriteres, at han er glad og tryg i hverdagen. Hans behov for at lege med andre børn kommer rigtigt til udtryk med den alder, han har nu og i tiden frem. Han vil begynde at bruge andre børn mere og mere bevidst, og det vil være rigtig dejligt for ham at lege med børn, som han kender og er tryg ved. Og med en god base, en god ballast på denne måde, så vil han være mere parat til at starte i børnehave, når tiden så er til det - og der kommer her et naturligt skift for flere af børnene, som I naturligt så kan udnytte.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I forbindelse med at vi flytter, så kan det naturligvis ofte ikke undgås, at børn også skal skifte institution, det hører med, og det tager de som udgangspunkt ikke skade af - men hos jer er der ikke tale om, at han behøver at skifte. I kan godt lade ham være i den nuværende institution og give ham den ro i hverdagen, og det lyder som et dejligt valg for ham. Og så skifte til en børnehave tættere på, hvor I bor og hvor lillesøster måske kan gå i samme hus... De fleste børn skifter til børnehave, når de er mellem 2 år og 10 måneder og så 3 år gamle - og det lyder som om, at det kan kommer til at passe rigtig fint med din barsel og at lillesøster også skal starte institution...

Jeg vil i øvrigt anbefale dig meget min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Den handler netop om, hvordan vi vælger det rette dagtilbud, sikrer barnet en god dag, kommunikerer med de voksne, hvad vi gør, når barnet skal skifte institution osv.

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Gråd og børn

Når det lille barn græder, så fortæller dit barn dig, at det ikke har det ikke har det helt godt eller ikke er helt tilfreds med, hvad der foregår omkring det.

Det nyfødte barns gråd er meget ensartet, men forholdsvis hurtigt vil barnets gråd ændre sig og vil have forskellige nuancer. I takt med at barnet vokser, vil du lære at tolke barnets gråd og finde ud af, hvordan du skal handle i forhold til barnets behov.

Nogle gange vil det være svært at finde ud af,...

Læs mere i Babylex

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre