Svar: 10 måneder - hård mave og laktulose

19. juni 2017

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære L

Tak for dit brev :)

Der er ingen tvivl om at jeres dreng har problemer med hård mave, når hans afføring er som "hjorte-lorte" og det kan sagtens spille ind på hans søvnproblemer. I det hele taget spiller hård mave ind på hans trivsel, påvirker hans appetit og hans overskud generelt, så det er en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at få sat lidt gang i maven :)

I første omgang, vil det være rigtig godt, at I giver ham så varieret en kost som muligt dagen igennem. Det er vigtigt med variation i maden, så maven fungere optimalt. Det vil være rigtig godt, at han får de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, mysligrød. Det vil være rigtig godt, at I stadig giver ham grøntsagsmos og ikke kun mad i stykker. Han må også meget gerne få f.eks. kål. Det vil være rigtig godt, at han nu får mad, som smager af noget, får forskellige milde krydderier og mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Det vil være fint, at I giver ham lidt sovs af forskellig slags, fordi det også er med til at "smøre". Det er som lægen har sagt, rigtig godt med f.eks. sveskemos, det kan også godt være andre former for frugtmos og frugt generelt er vigtigt. Han må f.eks. også gerne få en gammeldagsfrugtgrød med lidt mme. Det kan være f.eks. sveskegrød, abrikosgrød, jordbærgrød eller lignende. Og så skal han drikke masser af vand, som I også selv er inde på.

Og hvis det ikke er tilstrækkeligt til at holde maven igang naturligt, så vil det være godt at prøve med laktulose. Og faktisk lyder det som om, at I nok skal forsøge dette nu - jeg har indtryk af fra jeres tidligere breve, at han spiser varieret og det lyder som om, at hans indtag af mad ikke har ...

Annonce

... været tilstrækkeligt til at hjælpe hans mave igang...

Laktulose virker ved at gøre afføringen blød, så han bedre kan komme af med det. Det virker ikke ved at påvirke tarmbevægelserne og giver derfor ikke en "doven tarm", som anden form for afføringsmiddel kan gøre. Det smager og klistrer af sukker, så mange børn kan rigtig godt lide det :)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Han må få 1 ml laktulose pr. kg han vejer, og det er en god idé at give ham det fordelt to gange dagligt. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 10 kg, så må han få 10 ml dagligt, og I kan så med fordel give ham 5 ml morgen og 5 ml aften. Det kan være en god idé at starte med lidt mindre, end I tænker han må få, så han f.eks. starter med 3 ml morgen og 3 ml aften og alt efter, hvordan det så virker, så kan I give ham lidt mindre eller lidt mere. Hans afføring skal blive blød og let for ham at komme af med, men han må ikke få så meget, at han får tynd mave. Derfor skal I prøve at justere mængden ind, så afføringen har en passende konsistens for ham. Han skal have det direkte i munden, ikke blandet op med vand eller andet. Det kan gives med engangsprøjte, på en ske eller drikkes af et lille medicinbæger...

Og ja - det kan godt være nødvendigt at give ham det over længere tid (læs uger), men i takt med at afføringen så bliver blødere og lettere for ham at komme af med, så vil han måske også begynde at spise anderledes. Han bliver også ældre og bedre til at tygge, kan spise mere og mere familiemad osv., og det vil alt sammen påvirke hans mave- tarmfunktion, og så kan I hen af vejen prøve at skrue lidt ned i mængde og se om han så gradvist kan undvære laktulosen.

I kan købe laktulose i håndkøb og uden recept :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Hoppegynge

En hoppegynge anbefales ikke. Sundhedsstyrelsen skriver: "Til sunde børn frarådes hoppegynge og gangstole, da de forsinker normal udvikling. For handicappede børn gælder særlige regler, spørg sundhedsplejersken, lægen eller fysioterapeuten". Kilde, Sunde Børn, sst. 2003.

En hoppegynge belaster barnets ryg og ben og barnet får ikke en bedre balance af at sidde i en hoppegynge, det er ren underholdning og det kan barnet få på anden måde. Når barnet sidder i en hoppegynge er det en...

Læs mere i Babylex

Passiv rygning og børn

Små børn er særligt sårbare overfor passiv rygning, da deres organer endnu ikke er færdigudviklede.

Vi ved i dag at børn, som udsættes for passiv rygning, bliver oftere syge, og ofte også rammes hårdere af sygdomme. Børn, som udsættes for passiv rygning, har langt større risiko for at udvikle astmatisk bronkitis, astma, lungebetændelse og mellemørebetændelse.

Undersøgelser viser også at børn, som udsættes for passiv rygning i fostertilstanden og efter fødslen, vil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit medfølende svar. Både min mand og jeg sad og tudede da vi læste det.

Det går fremad herhjemme. Vi har helt accepteret vores drengs handicap og glæder os hver dag over, hvor dejlig han er. Vi starter fysioterapi imorgen.

Tak fra Signe, mor til dreng på 7 måneder