Svar: 10 måneder - hård mave og laktulose
19. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Kære L
Tak for dit brev :)
Der er ingen tvivl om at jeres dreng har problemer med hård mave, når hans afføring er som "hjorte-lorte" og det kan sagtens spille ind på hans søvnproblemer. I det hele taget spiller hård mave ind på hans trivsel, påvirker hans appetit og hans overskud generelt, så det er en rigtig god idé, hvis I kan forsøge at få sat lidt gang i maven :)
I første omgang, vil det være rigtig godt, at I giver ham så varieret en kost som muligt dagen igennem. Det er vigtigt med variation i maden, så maven fungere optimalt. Det vil være rigtig godt, at han får de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, mysligrød. Det vil være rigtig godt, at I stadig giver ham grøntsagsmos og ikke kun mad i stykker. Han må også meget gerne få f.eks. kål. Det vil være rigtig godt, at han nu får mad, som smager af noget, får forskellige milde krydderier og mad, der tager udgangspunkt i jeres mad. Det vil være fint, at I giver ham lidt sovs af forskellig slags, fordi det også er med til at "smøre". Det er som lægen har sagt, rigtig godt med f.eks. sveskemos, det kan også godt være andre former for frugtmos og frugt generelt er vigtigt. Han må f.eks. også gerne få en gammeldagsfrugtgrød med lidt mme. Det kan være f.eks. sveskegrød, abrikosgrød, jordbærgrød eller lignende. Og så skal han drikke masser af vand, som I også selv er inde på.
Og hvis det ikke er tilstrækkeligt til at holde maven igang naturligt, så vil det være godt at prøve med laktulose. Og faktisk lyder det som om, at I nok skal forsøge dette nu - jeg har indtryk af fra jeres tidligere breve, at han spiser varieret og det lyder som om, at hans indtag af mad ikke har været tilstrækkeligt til at hjælpe hans mave igang...
Laktulose virker ved at gøre afføringen blød, så han bedre kan komme af med det. Det virker ikke ved at påvirke tarmbevægelserne og giver derfor ikke en "doven tarm", som anden form for afføringsmiddel kan gøre. Det smager og klistrer af sukker, så mange børn kan rigtig godt lide det :)
Han må få 1 ml laktulose pr. kg han vejer, og det er en god idé at give ham det fordelt to gange dagligt. Det betyder, at hvis han f.eks. vejer 10 kg, så må han få 10 ml dagligt, og I kan så med fordel give ham 5 ml morgen og 5 ml aften. Det kan være en god idé at starte med lidt mindre, end I tænker han må få, så han f.eks. starter med 3 ml morgen og 3 ml aften og alt efter, hvordan det så virker, så kan I give ham lidt mindre eller lidt mere. Hans afføring skal blive blød og let for ham at komme af med, men han må ikke få så meget, at han får tynd mave. Derfor skal I prøve at justere mængden ind, så afføringen har en passende konsistens for ham. Han skal have det direkte i munden, ikke blandet op med vand eller andet. Det kan gives med engangsprøjte, på en ske eller drikkes af et lille medicinbæger...
Og ja - det kan godt være nødvendigt at give ham det over længere tid (læs uger), men i takt med at afføringen så bliver blødere og lettere for ham at komme af med, så vil han måske også begynde at spise anderledes. Han bliver også ældre og bedre til at tygge, kan spise mere og mere familiemad osv., og det vil alt sammen påvirke hans mave- tarmfunktion, og så kan I hen af vejen prøve at skrue lidt ned i mængde og se om han så gradvist kan undvære laktulosen.
I kan købe laktulose i håndkøb og uden recept :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske