Svar: Stort suttebehov

23. maj 2017

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Christine

Tak for dit brev - og velkommen til :)

Nogle børn har et meget stort suttebehov, og her kan det være rigtig dejligt med en sut - men det er ikke alle børn, som vil sutte på en sut, de foretrækker den ægte vare:)

Det er rigtig godt, at I har forsøgt med lidt forskellige modeller, for sutter har meget forskellig størrelse, forskellig form, forskellig længde, og det har også noget at sige, om sutten er lavet af silikone eller naturgummi. Og hvad barnet foretrækker afhænger helt af barnets mund, - nogle børn har en bred tunge, andre en smal tunge, nogle skal have en kort sut, andre en lang, nogle børn har en høj gane, andre har behov for en rund sut, atter andre sutter bedre på en flad model... I er derfor nødt til at forsøge jer lidt frem og se om I kan finde noget, der kan hjælpe hende.

I må gerne holde sutten ved hendes mund med jeres hænder, så I på den måde hjælper hende med at holde den i munden. Nogle gange kan det hjælpe, hvis I kan trykke hende blidt på kinderne fordi I så får sat lidt gang i sutterefleksen, så hun begynder at sutte på sutten og finde ud af, at det er ret rart...

Nogle gange kan det være en god idé at skylle sutten vand, så den er fugtig, når hun får den i munden eller I kan give hende lidt kogt vand med en 1 ml sprøjte ind i munden sammen med sutten, så hun synker lidt vand samtidig med at hun får den, det kan også gøre, at hun holder vakuum og begynder at bruge den lidt mere rigtigt. I bør ikke dyppe ...

Annonce

... sutten i sukker eller lignende, som man anbefalede i gamle dage!

I kan prøve at trække en stofble igennem suttens ring, hvis den har en ring, så hun sammen med sutten får en sutteklud. Det kan hjælpe hende til at holde sutten ved munden, når hun ligger ned, samtidig med at det minder lidt om det at ligge i jeres favn. Når hun ligger ved brystet og dier, så kan hun også mærke dit tøj ved sit ansigt og en sutteklud kan give lidt samme fornemmelse og derfor gøre det lidt mere trygt for hende. Du må gerne sove med en klud en nat, så den dufter ekstra af mor og mors mælk.

Nogle gange kan det også hjælpe at lade hende få sutten imens hun ligger hos far, fordi han ikke dufter af mælk. Når hun ligger hos mor og kan dufte mælken, så vil hun hellere søge brystet og ikke acceptere sutten, men når hun ligger hos far og ikke bliver afledt af mælkeduften, men netop blot skal finde roen, så kan det være dejligt for hende at få sutten og det kan give hende roen på en anden måde, og netop være med til at gøre, at hun så accepterer den.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I kan også prøve at lade hende sutte på spidsen af jeres lillefinger. Naturligvis sikre jer, at I har rene hænder og ingen skarpe negle eller lignende og stille og roligt så forsøge at udskifte jeres finger med en sut, så hun gradvist vænnes til at sutte på sutten i stedet - og samtidig også kommer lidt væk fra at bruge mor som sut og dermed overspiser...

Håber I kan bruge dette lidt videre :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barnepige

Hvis du har brug for at få dit barn passet, så vælg altid en person som barnet kender og en person du har tillid til.

Det skal være en person, som kan overskue situationen og bevare roen, hvis noget uforudset skulle ske.

Generelt bør man ikke lade sit barn passe af en under 12-13 år - men det afhænger naturligt af vedkommendes modenhed. Nogle piger er meget modne i denne alder, hvor andre er for umodne til at kunne tage det ansvar, det er at passe et lille barn....

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder