Svar: Baby 9,5 måneder - sove selv, sut m.v.
23. maj 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål, jeg skal forsøge at besvare dem alle så godt som muligt :)
Med hensyn til amning, så lyder det rigtig fint, at du fjerner amningen om dagen helt, når din datter starter i vuggestue. Det vil gøre det lettere for pædagogerne i vuggestuen at putte hende, hvis hun ikke længere behøver blive ammet om dagen. Og det vil være rigtig fint med to amninger, når hun bliver 10 måneder, og de to amninger ligger meget fint aften og sen aften.
Jeg forstår godt, hvis du nogle gange synes, at det er hårdt at skulle holde dig vågen til kl 23 og der er ikke noget i vejen for, at du prøver at lægge hende til brystet kl 22 i stedet, hvis det passer med, at du går i seng der. Da hun ofte ammes allerede kl ca. 19, kan hun højst sandsynligt godt tage mælk til sig igen kl ca. 22, hvis det passer bedre. Du kan også lade hende selv styre det og så se, hvornår hun vågner og melder sig - og lægge hende til der. Men hvis du vil undgå at blive vækket og skulle amme, når du først sover, så er der intet i vejen for, at du prøver at lægge hende til før du selv går i seng, og satser på, at du så derefter kan få lidt sammenhængende nattesøvn.
Med hensyn til søvn og vuggestue, så lyder det helt naturligt, at hun ofte sover kortere formiddagslur nu og en længere middagslur. Ofte vil det på sigt netop være sådan, at formiddagsluren bliver kortere og kortere, og til sidst kan den så helt undværes, og middagsluren bliver så længere, så hun på den måde gradvist netop begynder at trives med en lidt længere lur midt på dagen.
Det er rigtig fint, at du tidlig morgen lægger dig sammen med hende for med din nærhed og tætte kontakt at hjælpe hende til at sove lidt længere og sikre, at dagen ikke starter for tidligt. Det må du gerne blive ved med :) Og det er også rigtig fint, at I så starter dagen til samme tid hver dag, så hun står op ca. kl 7 og tilbydes morgenmad derefter, så I på den måde får skabt lidt fast rytme.
Det er naturligt, at hun lige nu kan protestere mod søvnen om dagen. Hun har en alder, hvor hun meget hellere vil følge med, opleve og mærke verden - tiden skal ikke soves væk. Og den faste rytme om dagen vil netop være med til at sikre, at hun er træt og parat til at sove, når hun puttes og kan derfor være med til at sikre, at hun begynder at sove en lidt længere middagslur.
Du må gerne sætte hende i barnevognen og trille hende en tur, når hun skal sove til middag. lad hende sidde op, kikke på verden, mærke vinden i ansigtet. Giv hende evt. en rosinbolle eller lignende i hånden, som hun kan sidde og pille i og gumle på. Det kan nogle gange virke næsten meditativt og samtidig anerkender du hendes lyst til at opleve og følge med. Og læg hende så først ned, når hun tydeligt viser sig parat til at sove og hjælp hende så der med at få en lidt længere lur.
Det er fint, at du lader hende starte i vuggestue, når hun er ca. 10 måneder gammel. Det at hun får en ny hverdagen, møder mange nye børn og voksne, skal vænne sig til nye rutiner osv. vil naturligt kunne gøre hende ekstra træt og hendes søvn kan derfor sagtens ændre sig, når hun starter i vuggestue. Så måske vil hun begynde at sove længere lure af sig selv, måske vil hun også sove anderledes om natten.. det må tiden vise.
Det er som du har læst helt naturligt, at hun sover uroligt om natten lige nu. Hun er i separationsfasen og der sker rigtig meget med hende både motorisk og mentalt. Det er naturligt, at hun om natten har brug for stillingsskift. Hun lægger sig op i kravlestilling og ligger og rokker frem og tilbage, kan græde frustreret og her har hun brug for, at du hjælper hende med at blive lagt ned igen, får dynen på sig, som hun har sparket af, beroliger hende med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. Og du kan sagtens hjælpe hende med netop stillingskift osv. For i løbet af kort tid, vil hun naturligt lære at skifte stilling selv. Jo mere hun øver sig, jo bedre bliver hun til det - og når hun kan det om dagen, begynder hun også at kunne det om natten, så på den måde arbejder tiden for jer.
Det er dog mere problematisk, hvis du begynder at give hende sut i munden hver gang du hjælper hende med at skifte stilling, eller hvis du begynder at amme hende eller tager hende op i din favn, går rundt med hende i dine arme osv. For disse ting hjælper hende ikke til at finde videre i søvnen på egen hånd, men lærer hende, at hun har brug for dig om natten for at kunne sove... Derfor skal du overveje, hvad du gør for at hjælpe hende og prøve at have fokus på at hun skal komme videre i søvnen med så lidt aktivitet fra din side som muligt:)
Det er naturligt hårdt lige nu - men hvis du har mulighed for at lægge dig med hende til en middagslur i dobbeltsengen om dagen, må du gerne gøre det. Det kan være rart for dig også at få sovet lidt der - og samtidig kan det også være med til at gøre, at hun måske vænner sig til at sove en lidt længere lur midt på dagen.
Og med hensyn til sut, så er det netop vigtigt med den, at du ikke per automatik kommer den i munden på hende hver gang, du hjælper hende med stillingskift, giver hende dynen på osv. Prøv at få hende til at sove videre uden at skulle have sut i munden hver gang. Og så skal I øve det om dagen. Hun skal selv tage sutten, vende den og komme den i munden og om natten kan du så forsøge at komme lidt ekstra sutter i hendes seng, evt. trække en stofble igennem sutten osv. og så må du hjælpe hende med at lede efter den, søge den, finde den og komme den i munden. Så hvis hun har brug for sin sut, så er det hende selv der finder den og ikke noget du hjælper hende med mange gange hver nat... De fleste børn begynder at kunne det fra 10 måneders alderen og frem, så det er ret flot, at hun faktisk allerede begynder at kunne det om dagen...:)
Puttebamser, sutteklude, slaskedukker osv. kan godt introduceres nu og indgå som en fast del af trøst og putning i hverdagen. MEN, de fleste børn er faktisk mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder bruge en klud eller bamse, til at nulre næse og dermed til at berolige sig selv... Lige nu vil det være fint at koble sut og klud sammen og på den måde lade kluden være der altid, når hun skal sove, når I kører bil, når hun puttes i sin barnevogn, når hun skal i vuggestue osv. og stille og roligt kan sutten så på sigt trappes ud og kluden overtage mere og mere. De fleste børn bruger dog sut til de er 3 år gamle og har sutten som en meget kær ven :)
Med hensyn til at falde i søvn selv, så er det svært for hende med den alder hun har, netop fordi der motorisk og mentalt sker så meget med hende udviklingsmæssigt lige nu. Det at hun er i separationsfasen betyder, at hun har rigtig meget brug for at se dig og mærke dig, for at kunne finde roen. Når hun ikke kan se dig, så føler hun sig naturligt forladt og alene og når du går, ved hun ikke om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage, hun mærker bare, at du går. Derfor skal du ikke gå fra hende og lade hende græde sig i søvn, men prøve at vurdere, hvad det er hun har behov for.
Hvis han græder fordi hun er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade hende ligge, holde hænderne på hende og berolige hende, så hun falder i søvn ved at I hjælper hende til ro i hendes seng. Her vil der ofte være tale om en kortvarigt gråd og når I så står ved hende, hjælper hende til fysisk ro, så overgiver hun sig til søvnen.
Hvis hun er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage hende op, trøste og berolige hende i jeres favn og når der så er ro på, så putte hende ned i sengen igen. Går det slet ikke, så kan det være nødvendigt at gå tilbage til stuen, vente på at hun så bliver parat og så prøve at putte hende igen. Det handler om at ramme søvntoget, når det kommer forbi :)
Hvis hun er i hopla og protestere over at skulle sove, fordi hun hellere vil lege, men I ved at hun er træt og parat til at sove, så kan I godt vælge at gå fra hende. Ikke fordi hun skal græde sig i søvn, men fordi I med jeres kropssprog vil vise hende, at det er sovetid og ikke legetid. Og ved at gå, så viser I hende, at I ikke sidder der for at lege.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt, at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være, før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig. Og ofte behøver I kun at gå fra hende højst 2 gange, så forstår hun godt, at hun ikke skal lege og er parat ti,l at I så putter hende og sidder lidt hos hende, hvor hun så falder trygt i søvn.
Det er bestemt at foretrække at sidde hos hende i 10-15 minutter og hun så falder trygt i søvn og netop forbinder det at sove med noget rart, end at gå fra hende og kæmpe om at hun skal sove alene og hun så forbinder det at sove med gråd og kamp og ubehag...
Som udgangspunkt er det en god idé, hvis du kan holde fast i, at hun falder i søvn i sin seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Det vil hjælpe hende fremover, og det er godt, hvis hun forbinder sin seng med noget rart.
Med hensyn til mad, så er det rigtig fint med frugt før middagsluren, da hun lige nu sover sin middagslur sent. Du kan med fordel også prøve at lægge et bad ind mellem frokost og middagslur. Et bad der ligger en times tid før hun puttes og som afsluttes med god frottering med håndklædet, blive smurt med lidt creme osv. kan være med til at giv hende lidt fysisk ro i kroppen og dermed hjælpe hende til at sove en lidt længere lur, når hun så puttes. Hun kan naturligvis ikke komme i bad om dagen, når hun er i vuggestue, men det kan lige nu godt bruges til at vænne hendes indre ur til at fornemme lidt behov for en længere lur midt på dagen... Så hun kan altså få frokost, komme i bad, få et mellemmåltid og derefter blive puttet.
Du må gerne give hende lidt græsk yoghurt sammen med frugten. Jeg ved ikke helt hvordan græsk yoghurt er sammensat, men det vil være godt at vælge surmælksprodukter med 3.5% fedtindhold og ikke mere end 3.5 gram protein pr 100 gram. Der er nok mere fedt i græsk yoghurt, men det er okay. Det er proteinindholdet, som ikke bør være for højt... Du kan starte med 50 ml og øge til 100 ml frem mod 1 års alderen...
Ellers anbefales det at hun får modermælk og modermælkserstatning og det anbefales, at du bruger modermælk eller modermælkserstatning i hendes grød og mos. Modermælkserstatning er med til at energiberige hende mad og er også med til at sikre hende jern. Om hun har brug for ekstra jern afhænger meget af, hvor god hun er til at spise varieret og hvor mange grøntsager og hvor meget kød hun spiser... Jeg kan desværre ikke svare på om hun kan mangle jern.. det er en lægelig vurdering...
Med hensyn til bønner, linser og lignende, så må hun meget gerne få dette som del af en varieret kost. De kan moses eller gives som øvelse til "pincet-greb" alt efter størrelse. Hvis man spiser vegetarisk er bønner og linser vigtige for at sikre barnet vegetabilsk protein. Jeg har ikke kunne finde nogen retningslinjer for lige præcis edamame bønner, men normalt kan soja indgå i madlavningen fra 1 års alderen.
Med hensyn til mine havregrynsboller, så kan du sagtens udskifte A38 med yoghurt naturel eller græsk yoghurt :)
Håber jeg kom omkring det hele - rigtig meget held og lykke med hende fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske