Svar: Pasning ude og sove på eget værelse
20. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Kære førstegangsmor
Tak for dit brev :)
Det anbefales, at forældre og barn sover i samme rum de første mange måneder, fordi det er med til at forebygge vuggedød. Men fra ca. 6 måneders alderen vil de fleste børn motorisk begynde at kunne trille og vende sig selv, og så kan man godt lægge dem på eget værelse. Det er dog ikke noget I skal, det kommer helt an på, hvordan I sover bedst.
Hvis du har indtryk af, at I forstyrrer hinanden. At jeres natlige støj er med til at vække jeres dreng, eller at du måske reagerer lidt for hurtigt på hans lyde, så han ikke selv får mulighed for at komme videre i søvnen på egen hånd, så kan det være en god idé at flytte ham til eget værelse. Det kan også være, at du synes, at I gerne vil have soveværelset for jer selv nu - så der er lidt mere mulighed for at være par og ikke kun "mor og far"...
Men hvis det ikke forstyrrer jer at sove sammen. Hvis det fungerer rigtig godt og alle trives med det, så er der ikke nogen grund til at flytte ham på eget værelse. I må gerne sove i samme rum, så længe det fungerer for jer alle tre :)
Du skal dog være opmærksom på, at der vil være perioder, hvor det vil være sværere at putte ham på eget værelse, end i andre perioder. Det vil f.eks. være svært i 8-10 måneders alderen, 13-15 måneders alderen og 18-20 måneders alderen. I disse perioder udvikler han sig rigtig meget både motorisk og mentalt og vil ofte have behov for ekstra fysisk kontakt og nærhed - også om natten. Så at vænne ham til at sove alene på eget værelse netop her, vil være svært. Derfor - hvis I gerne vil have ham på eget værelse i nærmeste fremtid, så er det altså bedre at gøre det nu, end når han bliver 8 måneder, så han vænnes til det nu - ellers vil det ofte være bedre at vente til han er 11-12 måneder gammel.. Det afhænger naturligt også af, hvad der i øvrigt sker i hans liv, om han skal starte i dagepleje/vuggestue, bliver syg eller lignende - han bør ikke flyttes på eget værelse i perioder, hvor der er ændringer i hverdagen..
Med hensyn til at blive passet ude, så kan man sige, at det som udgangspunkt ikke er noget han har brug for - det er noget, I kan have brug for. Og det er også helt okay. Det er helt fair, at I forældre kan have brug for at komme ud at spise, en tur i biografen, er blevet inviteret til en fest uden børn eller andet, hvor det vil være nødvendigt, at jeres dreng så bliver passet. Men det er jeres behov - ikke hans.
Derfor er det vigtigt, at han passes af nogen, som kender ham, og som han er tryg ved. Det kan være bedsteforældre eller et par nære venner. Det kan også være en ung pige, reservebedste eller andet, som I måske vil bruge fast, og som han kan lære at kende hen af vejen. Jo yngre han er, jo vigtigere vil det være, at den der passer ham kender ham, hans rutiner og ritualer, så hverdagen er så genkendelig og dermed tryg som muligt. Og derfor vil det også være bedst, hvis han passes hos jer, så hans omgivelser er det samme.
Det vil være lettere at lade ham passe om dagen end om aftenen, og det vil også være sådan, at når han ikke er ældre end han er nu, så vil det være godt, at han ikke passes i længere tid end der går mellem to mælkemåltider. Det kan naturligvis være lidt anderledes, hvis man giver flaske, for så er det lettere for andre at give ham mælk. Men det bør ikke være sådan, at fordi han får flaske, så kan andre bare tage over. Mælk bør som udgangspunkt gives af de primære omsorgspersoner og dermed ofte mor og far.
I takt med at han bliver ældre, så vil han naturligt kunne spise mere og mere rigtig mad, drikke vand af en kop, og hans behov for mælk bliver gradvist nedsat. Når han bliver 8-9 måneder gammel, vil han f.eks. ofte trives med 3 amninger (eller flaske) i døgnet. De ligger ofte før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at det kan være lettere at passe ham her, fordi det vil være muligt at give ham mme af en kop og tilbyde ham anden mad. Han har dog brug for mælk før putning om aftenen til han er et år, så hvis du ammer vil det være svært for andre at putte ham om aftenen - men naturligvis kan han tilbydes mme af en kop, ligesom han også kan få en godnatgrød.
I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at tage en godnatbamse, sutteklud, slaskedukke og lignende bevidst til sig - og de vil bruge den som substitut for mor og far. Det vil igen hjælpe dem til at blive puttet af andre og dermed også blive passet af andre... Her er mange børn så i dagpleje eller vuggestue, og dermed adskilt fra mor og far i dagtimerne, så derfor skal man naturligvis overveje, hvor meget man lader sit barn passe på de tidspunkter, hvor mor, far og barn skulle være sammen...
Så... når du spørger "hvornår er det bedste tidspunkt at lade ham passe ude og evt. med overnatning", så findes der ikke noget entydigt svar på dette. Det afhænger helt af, hvordan det hele skrues sammen, hvem der passer ham, hvor godt han kender den, der skal passe ham og hvor tryg han er ved den person, hvor I forældre er henne - og kan I tilkaldes, hvis han bliver ked af det. Om han ammes eller får flaske, og hvorfor han i det hele tages skal passes...
Man kan sige, at hvis I fremadrettet gerne vil arbejde på at mormor eller farmor f.eks. kan passe ham, så vil det være rigtig godt, at hun er sammen med jer ofte, så de lærer hinanden rigtig godt at kende. Jo bedre de kender hinanden, jo mere de er sammen, jo mere tryg vil han være - også når hun så er der en dag, og I ikke er der.
Man kan også sige, at hvis du ammer nu, og I allerede nu ved, at I gerne vil have ham passet før han bliver et år, så kan det være en overvejelse værd at introducere en flaske. Især hvis I ønsker, at han skal kunne passes om natten... De fleste børn har brug for mælk aften og sen aften indtil de er mindst 1 år gamle...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre...
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske