Svar: Opstart i vuggestue - 11 mdr.
18. maj 2017
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine fine overvejelser - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)
Jeg er helt enig med dig i, at det er dejligt, hvis børn lærer at gå, før de starter i pasningstilbud, for det gør det alt andet lige lidt lettere for dem at flytte sig, hvis de føler sig generet af andre børn, eller det hele bliver lidt for overvældende for dem. Men når det er sagt, så er det jo meget forskelligt, hvornår børn begynder at gå, så rigtig mange børn starter naturligt i dagpleje/vuggestue uden at kunne flytte på sig - og det går jo rigtig fint :)
Jeg synes, ud fra det du skriver, at I skal lade jeres dreng starte i juni og så give ham korte dage og fridage ind imellem, som det nu kan passe ind. Og det er der flere grunde til:
For det første, så fortæller du, at han lige nu er et godt sted udviklingsmæssigt. Hans separationsangst er mindre nu, end den har været (første separationsperiode er I ved at være igennem) og det er aldersmæssigt et godt tidspunkt at starte på for ham.
For det andet, så er sommerperioden også en god periode at vænne ham til institutionslivet. Antallet af sygedage og risikoen for smitte, og at han derfor skal holdes hjemme i flere dage, er ikke så højt i sommerperioden, som når vi rammer efterår og vinter. Børnene er mere udenfor, der er lidt mere lys, luft og plads omkring alle. Nogle børn holder måske også ferie - i hvert fald fra slutningen af juni, så der er lige knap så mange børn i institutionen, hvilket jo giver lidt flere hænder til at hjælpe de børn, som er i institutionen.
For det tredje, så har du nogle anfald af migræne, som ofte er meget voldsomme, og du er også nødt til at tænke på dig selv. Hverdagen skal også hænge sammen for jer, og det er helt reelt, at du medtænker, at du har brug for nogle timer uden børn, for selv at samle kræfter og overskud...
Og så tænker jeg faktisk også, at det ikke nødvendigvis vil være noget problem, at I holder 4 ugers sommerferie alle sammen. Ofte oplever man, at det går rigtig godt med indkøringen i starten. Alle er glade, det hele kører på skinner... men efter 3 uger, så begynder barnet pludselig at blive ked af det. Reaktionen kommer ofte efter lidt tid, når barnet finder ud af, at det ikke kun er sjov og ballade, det er faktisk hver dag, og det er faktisk ret hårdt... Og her har I så mulighed for at give ham en pause, holde ferie og lade ham tanke fuldt op og få fornyede ressourcer - så han er klar til at starte igen til august. Og ja - det bliver nok lidt som at starte forfra, men alligevel ikke helt. For hvis han har haft en periode, hvor han har været glad for at være der og forbinder stedet med noget trygt, dejligt og rart, så bliver det også okay at komme tilbage. Har han derimod haft flere uger med gråd og utryghed, så hjælper det ingen af jer, og det gør ikke indkøringen lettere...
Jeg synes derfor det vil være en god idé at lade ham starte op i juni og se hvad han siger til det. Det vil være rigtig godt, hvis du tager med, besøger stedet sammen med ham, så du er der i starten og oplever alt det nye sammen med ham - og stille og roligt vil det så være fint, at du begynder at gå.
Det er rigtig dejligt, at du har så god tid til indkøring, det er guld værd, at du kan være fleksibel. Du skal dog være opmærksom på, at du ikke får skabt en rytme, hvor du pludselig kun lader ham passe et par timer gennem længere tid. Han er så lille, at han ikke kan forholde sig til tid og han ved ikke, hvad klokken er. Så han fornemmer tid ud fra, hvad der sker, og det betyder, at det vil være bedst for ham, hvis han forholdsvist hurtigt oplever både at spise og sove i institutionen. Det giver ham en indre fornemmelse for hverdagen, og det at være der i længere tid. Hvis han vænnes til kun at være der et par timer, at han f.eks. altid bliver hentet, når de har spist og ikke oplever at blive puttet og taget op efter lur eller lignende, så vil der være en risiko for, at han får sværere ved at blive puttet på sigt. Ligesom han kan sidde og spejde mod døren, se efter om det er dig, der kommer ind igen, fordi han er vant til, at du kommer hurtigt og derfor får sværere ved at være der og finde roen i at være der, når han er der :)
Så prøv om du kan udnytte juni måned til at gøre ham tryg og samtidig lære ham fornemmelsen af en hverdag og en fornemmelse for, at en dag indeholder både leg, aktiviteter inde og ude, at spise sammen, blive skiftet af en anden, blive puttet og sove der, komme op - og så kommer mor igen :)
Du kan tale med storesøster om, at du og lillebror skal på besøg i vuggestuen, så han kan prøve at være der. Så hun ved, hvorfor du er der, hvis hun pludselig ser dig :) Du kan også sagtens tale med hende om, når lillebror skal prøve at være der alene. Forklare hende, at du henter ham lidt før, fordi det hele er så nyt for ham, så han vænner sig til det, og du kan give hende eksempler på ting, hvor du også tager med hende, støtter og hjælper hende, når hun skal prøve noget nyt. Du kan forklare, hvordan du gjorde, da hun var baby, så hun hører, at det også gælder for hende. Du kan også sætte ord på, hvis hun f.eks. skal gå til noget i sin fritid eller lignende på et tidspunkt, at du så også vil hjælpe hende og være der, så hun også er tryg.. Så hun får en naturlig fornemmelse af, at I alle hjælper hinanden, og at nogle gange er det hende, der har brug for mor, at du er der og støtter og lige nu er det lillebror, som skal finde ud af at gå i vuggestue :)
Og du kan naturligvis også sagtens give hende en fridag en dag, hvor lillebror er i vuggestue imens og hvor hun så er med til at hente ham, når du og hun har lavet noget sammen - det lyder hyggeligt med lidt mor-datter-tid og udnytte den mulighed:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske