Svar: Mistrivsel i vuggestue? - 23 mdr.
8. maj 2017
Alder:
23 mdr.
Kære Mor til A
Tak for dit brev og fine beskrivelse :)
Det er, som du skriver, en meget stor omvæltning for din dreng at skulle flytte til Norge. Selvom vores lande minder meget om hinanden, så er alt nyt for ham. Sproget, kulturen, måden pædagogerne er omkring børnene på osv. er anderledes, end han er vant til - samtidig med at han skal vænnes sig til flytningen, nyt sted, nye voksne, nye børn osv. Det er naturligt, at han reagerer.
Du skriver, at du er alene med ham - og jeg tænker, at det betyder, at det nok er begrænset, hvor mange muligheder du har. MEN, jeg synes faktisk du skal overveje om ikke du kan tage ham ud af vuggestuen og finde en anden løsning, indtil han skal starte et nyt sted i august. Hvis du ikke har mulighed for at passe ham selv, så har du måske mulighed for at finde en sød reservebedste, en ung pige eller lignende, der kan tage sig af ham og give ham den nærhed og tryghed, som han lige nu viser behov for, i de par måneder der går, indtil han så skal starte et nyt sted.
Som jeg læser din beskrivelse, så er hans reaktion så voldsom, det stresser ham så meget, at det ikke vil være godt for ham at blive, hvor han er - og så skulle starte forfra igen til august. Han signalerer allerede hjemmefra, at han ikke vil af sted, han protesterer højlydt "nej!", "ikke ind" og han siger også "hjælpe", fordi du skal hjælpe ham - og det er rigtig vigtigt at lytte til dette. Han kan ikke sige mere tydeligt, at det her har han ikke brug for, det er simpelthen for hårdt for ham, og han bruger så mange ressourcer på at være i vuggestuen, at det dræner ham fuldstændig - ikke fordi han leger og har det sjovt, men fordi det er for meget for ham.
Jeg tænker, at hvis du holder ham i vuggestuen, hvor han så tydeligt ikke trives og ikke har lyst til at være, så forlænger du hans stress-periode, så de symptomer han har lige nu vil blive værre. Det vil ikke hjælpe ham til at starte igen til august, tværtimod. Det vil gøre det sværere for ham at indgå i relationer med børn og voksne det nye sted, han vil kunne begynde at isolere sig og leger mere og mere for sig selv, han vil kunne få en kortere lunte og tydeligt ikke magte ting, som han ellers fint har kunne klare...
Derfor vil jeg anbefale, at du tager ham ud og finder en anden løsning, som i stedet hjælper ham med at vokse, finde kræfter og overskuddet til at møde den nye verden som vuggestuen på alle måder er - fordi I er I Norge og alt er nyt..
Rigtig meget held og lykke, og jeg håber, at du finder en god løsning for ham (og dig):)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske