Svar: Mistrivsel i vuggestue? - 23 mdr.

8. maj 2017

Kategori:
Alder:
23 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Mor til A

Tak for dit brev og fine beskrivelse :)

Det er, som du skriver, en meget stor omvæltning for din dreng at skulle flytte til Norge. Selvom vores lande minder meget om hinanden, så er alt nyt for ham. Sproget, kulturen, måden pædagogerne er omkring børnene på osv. er anderledes, end han er vant til - samtidig med at han skal vænnes sig til flytningen, nyt sted, nye voksne, nye børn osv. Det er naturligt, at han reagerer.

Du skriver, at du er alene med ham - og jeg tænker, at det betyder, at det nok er begrænset, hvor mange muligheder du har. MEN, jeg synes faktisk du skal overveje om ikke du kan tage ham ud af vuggestuen og finde en anden løsning, indtil han skal starte et nyt sted i august. Hvis du ikke har mulighed for at passe ham selv, så har du måske mulighed for at finde en sød reservebedste, en ung pige eller lignende, der kan tage sig af ham og give ham den nærhed og tryghed, som han lige nu viser behov for, i de par måneder der går, indtil han så skal starte et nyt sted.

Som jeg læser din beskrivelse, så er hans reaktion så voldsom, det stresser ham så meget, at det ikke vil være godt for ham at blive, hvor han er - og så skulle starte forfra igen til august. Han signalerer allerede hjemmefra, at han ikke vil af sted, han ...

Annonce

... protesterer højlydt "nej!", "ikke ind" og han siger også "hjælpe", fordi du skal hjælpe ham - og det er rigtig vigtigt at lytte til dette. Han kan ikke sige mere tydeligt, at det her har han ikke brug for, det er simpelthen for hårdt for ham, og han bruger så mange ressourcer på at være i vuggestuen, at det dræner ham fuldstændig - ikke fordi han leger og har det sjovt, men fordi det er for meget for ham.

Jeg tænker, at hvis du holder ham i vuggestuen, hvor han så tydeligt ikke trives og ikke har lyst til at være, så forlænger du hans stress-periode, så de symptomer han har lige nu vil blive værre. Det vil ikke hjælpe ham til at starte igen til august, tværtimod. Det vil gøre det sværere for ham at indgå i relationer med børn og voksne det nye sted, han vil kunne begynde at isolere sig og leger mere og mere for sig selv, han vil kunne få en kortere lunte og tydeligt ikke magte ting, som han ellers fint har kunne klare...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Derfor vil jeg anbefale, at du tager ham ud og finder en anden løsning, som i stedet hjælper ham med at vokse, finde kræfter og overskuddet til at møde den nye verden som vuggestuen på alle måder er - fordi I er I Norge og alt er nyt..

Rigtig meget held og lykke, og jeg håber, at du finder en god løsning for ham (og dig):)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!