Svar: Sensitivt 2. Barn?

9. april 2017

Kategori:
Alder:
2 år, 1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :) Og stort tillykke med at I venter barn nummer 2, hvor er det dejligt!

Det vi i dag normalt kalder for "særligt sensitiv" er et bestemt karaktertræk, som er arveligt. Barnet er ikke særligt sart, fintfølende eller skrøbelig, men er bærer af et gen, som giver en særlig sensitivitet. Det betyder, at mor eller far ofte også har dette karaktertræk - og hvis ikke, så ses det ofte hos en af bedsteforældrene eller måske hos forældres søskende.

Og derfor er det ikke sådan, at det altid er barn nummer 2, som er særligt sensitivt. Det kan alle børn være, uanset hvad nummer i søskendeflokken de har. At være særligt sensitiv betyder, at barnet f.eks. bearbejde indtryk med større dybde, at de f.eks. har en særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. De bliver ofte også let påvirkede af andres følelser, ligesom de let kan blive overstimulerede og har brug for tid til at tilpasse sig nye situationer. Et særligt sensitivt barn er således ikke et barn "der ikke tåler noget", men derimod et barn med en særlig fornemmelse for sine omgivelser og som tænker meget og længe over ting, de møder. Det er en gave :)

Og så er der naturligt også børn som af forskellige årsager kan have svært ved at tåle meget uro omkring sig, som kan have brug for fastere rammer og rutiner, og som har særligt brug for forudsigelighed og genkendelighed for at føle sig trygge. Det kan f.eks. være et barn, der er født for tidligt... Der vil her være tale om en anden form for sensitivitet, som ikke er arvelig og genetisk, men som hænger sammen med, at barnet har et umodent nervesystem på grund af den for tidlige fødsel. Det er dog vigtigt at nævne, at børn der er født for tidligt, naturligt også kan være bærere af genet for særlig sensitivitet...

Når du særligt oplever, at barn nummer to kan have behov for ro, mere rytme osv. så tænker jeg, at det måske hænger sammen med, at det ældste barn ofte giver mere uro i dagligdagen. Det kan være svært at forklare en 2, 3, 4 årige storebror eller storesøster, at nu sover den lille, og man skal være stille osv. ...

Annonce

... Da man fik nummer et var man måske ikke så opmærksom på dette, men det er man nu - og derfor bliver det vigtigt, at stille den lille ny afsides i soveværelset, lade barnet sove middagslur i haven osv. for at sikre barnet den ro, som barnet naturligt har behov for.

Det kan også være mere nødvendigt med lidt mere faste rutiner og rammer. Den ældste skal afleveres og hentes i institution, spisetiderne skal holdes, puttetiderne skal holdes, og den yngste skal passes ind i dette, for at hverdagen kan hænge sammen for familien. Der er således ikke helt samme fleksibilitet, som man måske havde, da man kun havde et barn...

Faktisk tænker jeg, at barn nummer 2 måske nogle gange bliver lidt mere "hærdede" fra starten, fordi der netop naturligt vil være en anden uro omkring dette barn, end der er, når man kun har et barn. Ligesom barnet måske nogle gange får lov til at ligge lidt for sig selv, før man reagerer på barnet, tager det op osv. fordi man jo er optaget af at hjælpe den ældste, og derfor ikke kan være der for den yngste på samme måde...

Når man så får 3. barn, så sker der naturligt også nogle ting omkring barn nummer 2. Hvor den ældste altid vil være den ældste, så går den mellemste fra at være den yngste til at være ældre end den lille ny, men stadig yngre end den ældste - og det kan være en rigtig svær rolle. Nogle "mellembørn" giver udtryk for, at de er "det oversete barn" - når barnet ønsker at følge den ældste, får det at vide, at "du er for lille". Og når barnet ønsker at være som den yngre - får det at vide, at "du er for stor". Det kan gøre det rigtig svært at finde ud af...

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan her også spille ind, hvorvidt barn nummer to er en dreng eller en pige - om det er samme eller modsatte køn som den ældste - og senere om det er samme eller modsatte køn af den yngste...

Der er skrevet flere bøger om "dit nummer i søskenderækken". Det kan være sjovt at læse om, men skal nok tages mest som underholdning og ikke fakta :)

Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - også med graviditeten:)

Og rigtig god påske!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Epiduralblokade ved fødsel

En epiduralblokade bruges til fødende kvinder, når man ønsker at smertelindre dem fuldstændig under f.eks. udvidelsesfasen, hvorefter man så kan trappe bedøvelsen ned, og den fødende kan presse sit barn ud. Det kaldes også en rygmarvsbedøvelse.

Man har på danske fødesteder idag mulighed for at få en "walking epidual", hvor den fødende har mulighed for at bevæge sig lidt mere. Den tager toppen af smerterne, men er ikke så kraftigt bedøvende, som en egentlig epiduralblokade er.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder