Svar: Sensitivt 2. Barn?
9. april 2017
Alder:
2 år, 1 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Og stort tillykke med at I venter barn nummer 2, hvor er det dejligt!
Det vi i dag normalt kalder for "særligt sensitiv" er et bestemt karaktertræk, som er arveligt. Barnet er ikke særligt sart, fintfølende eller skrøbelig, men er bærer af et gen, som giver en særlig sensitivitet. Det betyder, at mor eller far ofte også har dette karaktertræk - og hvis ikke, så ses det ofte hos en af bedsteforældrene eller måske hos forældres søskende.
Og derfor er det ikke sådan, at det altid er barn nummer 2, som er særligt sensitivt. Det kan alle børn være, uanset hvad nummer i søskendeflokken de har. At være særligt sensitiv betyder, at barnet f.eks. bearbejde indtryk med større dybde, at de f.eks. har en særlig følsomhed overfor lyde, synsindtryk og berøring. De bliver ofte også let påvirkede af andres følelser, ligesom de let kan blive overstimulerede og har brug for tid til at tilpasse sig nye situationer. Et særligt sensitivt barn er således ikke et barn "der ikke tåler noget", men derimod et barn med en særlig fornemmelse for sine omgivelser og som tænker meget og længe over ting, de møder. Det er en gave :)
Og så er der naturligt også børn som af forskellige årsager kan have svært ved at tåle meget uro omkring sig, som kan have brug for fastere rammer og rutiner, og som har særligt brug for forudsigelighed og genkendelighed for at føle sig trygge. Det kan f.eks. være et barn, der er født for tidligt... Der vil her være tale om en anden form for sensitivitet, som ikke er arvelig og genetisk, men som hænger sammen med, at barnet har et umodent nervesystem på grund af den for tidlige fødsel. Det er dog vigtigt at nævne, at børn der er født for tidligt, naturligt også kan være bærere af genet for særlig sensitivitet...
Når du særligt oplever, at barn nummer to kan have behov for ro, mere rytme osv. så tænker jeg, at det måske hænger sammen med, at det ældste barn ofte giver mere uro i dagligdagen. Det kan være svært at forklare en 2, 3, 4 årige storebror eller storesøster, at nu sover den lille, og man skal være stille osv. Da man fik nummer et var man måske ikke så opmærksom på dette, men det er man nu - og derfor bliver det vigtigt, at stille den lille ny afsides i soveværelset, lade barnet sove middagslur i haven osv. for at sikre barnet den ro, som barnet naturligt har behov for.
Det kan også være mere nødvendigt med lidt mere faste rutiner og rammer. Den ældste skal afleveres og hentes i institution, spisetiderne skal holdes, puttetiderne skal holdes, og den yngste skal passes ind i dette, for at hverdagen kan hænge sammen for familien. Der er således ikke helt samme fleksibilitet, som man måske havde, da man kun havde et barn...
Faktisk tænker jeg, at barn nummer 2 måske nogle gange bliver lidt mere "hærdede" fra starten, fordi der netop naturligt vil være en anden uro omkring dette barn, end der er, når man kun har et barn. Ligesom barnet måske nogle gange får lov til at ligge lidt for sig selv, før man reagerer på barnet, tager det op osv. fordi man jo er optaget af at hjælpe den ældste, og derfor ikke kan være der for den yngste på samme måde...
Når man så får 3. barn, så sker der naturligt også nogle ting omkring barn nummer 2. Hvor den ældste altid vil være den ældste, så går den mellemste fra at være den yngste til at være ældre end den lille ny, men stadig yngre end den ældste - og det kan være en rigtig svær rolle. Nogle "mellembørn" giver udtryk for, at de er "det oversete barn" - når barnet ønsker at følge den ældste, får det at vide, at "du er for lille". Og når barnet ønsker at være som den yngre - får det at vide, at "du er for stor". Det kan gøre det rigtig svært at finde ud af...
Det kan her også spille ind, hvorvidt barn nummer to er en dreng eller en pige - om det er samme eller modsatte køn som den ældste - og senere om det er samme eller modsatte køn af den yngste...
Der er skrevet flere bøger om "dit nummer i søskenderækken". Det kan være sjovt at læse om, men skal nok tages mest som underholdning og ikke fakta :)
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke - også med graviditeten:)
Og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske