Svar: Brug af sut - 2 år
28. januar 2017
Alder:
22 mdr.
Kære mor til pseudotvillinger
Tak for dit brev :)
Der er nok ingen tvivl om, at det påvirker jeres dreng, at han er blevet storebror. Det er helt naturligt, at børn kan "gå lidt tilbage" i deres udvikling, at de ikke kan de samme ting, som de tidligere har kunne eller at de pludselig virker mere klyngende, mere tryghedssøgende, har brug for sutten mere osv. fordi det er naturligt svært at skulle dele mor og far med en anden...
Og det spiller naturligt også ind, at han har været syge af flere omgange de sidste måneder. Hans behov for sutten er derfor også blevet øget, og det har givet ham ekstra ro og trøst. Sutten er på mange måder hans bedste ven :)
Det er naturligvis en balance, I skal forsøge at finde - på den ene side, skal han have lov til at få sin sut lidt mere og på den anden side, skal I også holde fast i, at han godt kan finde trøst og ro på en anden måde og ikke bare per automatik tilbyde ham sutten. Med den alder han har nu, så skal sker der rigtig meget med hans sprogligt udvikling og det er uhensigtsmæssigt, hvis han har sutten i munden, når han f.eks. taler...
Det vil være rigtig godt, hvis I kan give sutten en fast plads, hvor han selv er med til at lægge den om morgenen, når I står op og dagen begynder. Så ligger den der og venter på at han skal sove til middag eller puttes til natten, hvor han så kan få den igen - og når han skal i vuggestue, kan han få en sut i tasken. Den kan have en lille æske eller sit eget rum og han må gerne selv være med til at komme den i tasken, så han ved, at den er med, men så den netop er i tasken og ikke i munden.
Derudover skal I naturligvis være opmærksomme på at tilbyde ham et alternativ til sutten i løbet af dagen. Han kan godt have behov for lidt at drikke eller lidt at gumle og sutte på i stedet for sutten. Så giv ham gerne lidt frugt, et stykke agurk, et jordbær eller lignende, som han kan spise og som afleder ham og får ham lidt væk fra suttebehovet.
Ligesom I naturligvis skal være opmærksomme på at give ham ekstra fysisk kontakt, nærhed og kys og kram, så han mærker jer tæt på og får ekstra trøst af jer netop nu, hvor han har det lidt svært. Det er ikke jer og trøst han skal undvære, det er behovet for sutten som helst ikke skal øges for meget :)
Så jeg tænker, at en gang imellem skal I naturligvis lade ham få sin sut, finde ro og trøst med den, og andre gange må I gerne holde fast i at han ikke behøver den og så give ham trøst og ro med jeres fysiske kontakt og tilbyde ham alternativer til sutten :)
Håber I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske