Svar: Vuggestue - 8 mdr.

10. januar 2017

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev og fine spørgsmål :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig:)

Der er rigtig mange perioder i dit barns liv, hvor du skal "give slip" - og lige nu mærker du den første af disse perioder. Det giver, som du skriver, en klump i halsen og der er rigtig mange tanker, som følger med.

Du skriver selv "det føles unaturligt, at jeg skal aflevere ham" - og du skal naturligvis vurdere, om det er det rette for jer. Skal han i vuggestue, eller har I mulighed for, at du går hjemme og passer ham lidt længere tid? Hvad kan jeres familie fungere med, hvad vil du og jeres dreng have det bedst med?

Når og hvis beslutningen om vuggestue er taget, så skal I naturligvis vælge et sted, som I er trygge ved, og som du har tillid til kan tage sig af ham. Du kan ikke aflevere ham, hvis ikke du har tillid til, at de vil gøre deres bedste. Det er sandsynligvis lang tid siden, at I har valgt institution og før han starter, vil det være rigtig godt, at du besøger stedet igen. Det vil give dig mulighed for at tale med pædagogerne om f.eks.:

Hvad skal han have med - tøj, bleer, mad, mælk, flasker...
Hvornår på dagen passer det bedst at aflevere ham...
Har de mulighed for at en fast pædagog tager imod ham hver morgen i starten...
Hvor lang en indkøringsperiode, har I mulighed for at give ham...
Hvor meget skal du være der i starten...
Hvordan med søvn og de rutiner og rymte, som han allerede har - og tage hensyn til dette...

Og hvad der nu ellers kan dukke op af forskellige spørgsmål :)

Det vil være rigtig godt, hvis du kan være der sammen med ham de første dage. Når I er der sammen, så vil han bruge dig som et spejl. Han vil sidde på dit skød, din trygge favn, hvorved han vil kunne observere, se på de andre børn og voksne - og hele tiden tjekke op på, hvordan du reagerer. Hvis du virker rolig, glad og tryg ved situationen, så vil han også være mere tryg ved det hele.

Stille og roligt vil han så turde være på gulvet sammen med de andre børn, nogle gange lige have brug for at komme op til dig, få et kram og mærke, at du er der, men langsomt blive mere og mere modig og turde være der sammen med de andre. Du kan så tale med pædagogerne om, hvornår de synes det er passende, at han prøver at være der alene og hvor lang tid du skal være væk i ...

Annonce

... begyndelsen.

Det vil være rigtig godt, hvis han prøver at spise sammen med de andre, prøver at blive skiftet af en af pædagogerne og prøver også at sove der rimelig hurtigt. Hvis du gennem for lang tid henter ham allerede efter 1-2 timer, så vil han begynde at tro, at han skal være der så kort tid og kan sidde og spejde efter døren, vente på at du skal komme ind og hente ham igen. Derfor er det godt, hvis han forholdsvist hurtigt prøver at have en hverdag i institutionen, - dog stadig ikke alt for lange dage i begyndelsen :)

De fleste børn har glæde af 1-2 uger, hvor de gradvist vænnes til at være længere og længere tid i vuggestuen. Den første uge måske 2-3 dage, hvor du er med hele tiden og så 2-3 dage, hvor I øver jer i at sige farvel, vinke og du går.

Og i uge to så øve, at du er væk i længere tid - spise sammen, blive puttet af en anden voksen, taget op af en anden, hvorefter du så kommer og du og din søn er sammen igen.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det vil være rigtig godt, hvis I også hjemme allerede nu øver at sige farvel. At du og han vinker farvel til far, når far kører på arbejde - og at han og far vinker farvel til dig, når du f.eks. skal op at handle og far og han er alene sammen..

Han har brug for at have en lille taske med, hvori der er et sæt rent tøj, en ekstra trøje, bleer, sutsko, hans sut, sutteflaske, putteklud eller lignende. Det er dejligt at have en putteklud eller lignende kende med hjemmefra - det giver tryghed. Så hvis han har noget, som han altid bruger, når han puttes, vil det være godt, at han får dette med.

Nogle børn har også stor glæde af et lille fotoalbum med billeder af mor, far, hunden, barnevognen, ting derhjemme - så han kan genkende det og hvis han savner jer, så kan pædagogerne vise ham billederne og berolige ham med "mor kommer igen" eller lignende, så han får en fornemmelse af, at du ikke er helt forsvundet...:)

Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Ha en god dag, skat", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard, der er børneforsker. Bogen er fyldt med gode råd til institutionsstart og hverdagen i vuggestuen. Du kan f.eks. læse om den første tid, om hvordan du bedst følger din dreng ind i vuggestuen, sikrer ham en god dag - og hvad den gode dag bør indeholde, om at hente ham igen osv. osv. :)

Rigtig meget held og lykke med det hele :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder