Svar: Kæmper med dreng på 5 mdr
3. januar 2017
Alder:
5 mdr.
Kære snart desperate mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at I har fået jer en rigtig brystglad lillebror, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg synes, du skal stoppe kampen om sutten og flasken. Han får sit suttebehov og mælkebehov tilfredsstillet rigtig fint ved dig, og han foretrækker den ægte vare. Det er okay :) Ingen af mine piger har brugt sut - ikke fordi jeg har noget imod sutter, men fordi de nærmest kastede op, når de fik en sut i munden - og det kan godt lade sig gøre at undvære sutten.. måske kan det give lidt ro at vide det...
Tiden arbejder for jer. I løbet af de næste 1-2 måneder vil du kunne aflede ham på en anden måde, og far vil naturligt også kunne komme lidt mere på banen. I takt med at jeres dreng starter på lidt skemad, kan sidde med ved bordet i sin høje stol, få lidt mad i hånden, som han selv kan sidde og sutte på, drikke af en kop osv. så bliver behovet for brystet naturligt mindre. Så selvom 1-2 måneder kan virke som laaang tid lige nu, så er det inden for en overskuelig fremtid :)
Som jeg læser dit brev, så falder jeres dreng i søvn med brystet i munden og flyttes derefter over i sin vugge eller puttes i barnevognen - eller falder i søvn ved siden af dig i din seng... Og han sover godt. Det er ikke sådan, at han vågner en gang i timen for så at søge brystet igen og igen. Han falder i søvn med brystet og sover derefter fint. Og det er helt okay. Det er først, hvis han begynder at vågne og ikke kan komme videre i søvnen uden at du tilbyder ham brystet igen og igen, at du skal begynde at lave noget om. Lige nu lyder det som om, at det vigtigste må være at du ammer ham og putter ham og han så får sin søvn - så dagen ikke ender i hat og briller for jer alle sammen.
Når det er sagt, så må du dog gerne prøve om du kan undgå f.eks. at vugge ham, når han skal sove. Så han ikke bliver afhængig af at være i din favn, og du skal gå rundt med ham, vugge ham eller hoppe med ham, for at få ham ind i søvnen. Du må lige nu gerne amme ham og putte ham, men det vil være godt, hvis han lærer at sove "stille". Om dagen må du gerne putte ham i barnevognen, som du allerede gør - men prøv om du kan trille ham og holde vognen stille, når han er stille, så han ikke lærer, at han skal være i bevægelse for at sove... Og sidst på dagen, når ulvetimen rammer for hele familien, så må du gerne lægge dig med ham i dobbeltsengen og amme ham der - så han på den måde lærer at falde i søvn liggende ved siden af dig og igen uden at du får ham vænnet til at skulle gås rundt med osv.
Det samme gælder så også brugen af slyngevuggen, som du skriver, at han er ved at være for lille til. Prøv om du gradvist kan vænne ham til at sove, uden at han behøver blive vugget med :)
At du lægger dig med ham i soveværelset sidst på dagen, kan også hjælpe ham til at koble fra overfor verden. Luk døren ind til den øvrige familie og giv jer selv lidt ro netop der... Du fortæller, at uroen og gråden ofte starter kl 17, og jeg tænker at netop på dette tidspunkt er der naturligt mere uro derhjemme. Far og storesøster er hjemme, vaskemaskinen kører, tv´et kører, storesøster leger, griner, hygger sig, der skal laves mad, I snakker måske mere højlydt osv. Og der er på den måde naturligt mere uro - og det er sværere for lillebror at koble fra. At gå afsides med ham, for at få ham til at sove dagens 3. lur er derfor en rigtig god idé. I kan også vælge at putte ham i barnevognen på det tidspunkt, evt. tage storesøster med udenfor...
Med hensyn til "suttebamse". De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at bruge en bamse, en klud eller lignende som substitut for mor og far. Du kan derfor slet ikke regne med, at han vil acceptere en sådan endnu. Der kan sagtens gå et år, før han rigtigt er parat til det... Det betyder dog ikke, at du ikke godt kan putte ham med en klud allerede, fordi den dufter af dig og derfor kan minde lidt om, når han ligger i din favn og dermed give lidt tryghed fra favnen og over i sengen - men rigtigt bruge den, det vil han ikke kunne :)
Da han lige nu bliver rigtigt ked af det skift der er fra favn og over i sengen, kan du måske prøve med en sovepose, hvis I har en sådan. Det kan være en voksipose eller lignende - de fås i mange forskellige kvaliteter og til mange forskellige priser. Du kan skifte ham, gøre ham klar til at sove og så putte ham i soveposen - og amme ham - og først derefter så flytte ham over, hvor du ønsker han skal sove. Posen kan gøre, at han føler sig omsluttet og holdt, selvom du flytter ham fra din favn...
Det er naturligt, at børn i denne alder sover deres 3 lur først på aftenen og derefter går sent i seng. Puttetidspunktet afhænger dog naturligt af, hvor meget han sover i løbet af dagen. Du skal regne med, at han har brug for ca. 15 timers søvn samlet og jo længere dagsøvnen er, jo kortere vil nattesøvnen være. Mange børn vil i denne alder trives med ca. 5 timers søvn i løbet af dagen fordelt på 3 lure og så ca. 10 timers nattesøvn.
Med hensyn til at amme ham om natten, så vil det være rigtig godt, hvis du kan amme ham og derefter flytte ham over i hans egen seng - evt. lade hans seng være koble til din seng, så du stadig kan lægge en beroligende hånd over på ham og lade ham mærke dig, fornemme at han ikke er alene. Men hvis du er fuldstændig udkørt, så er det også fint, at du lader ham sove på fars plads om natten lige nu - bare han ikke ligger med brystet i munden hele natten og selv styrer, hvornår han vil die...
Med hensyn til skemad, så lyder det ikke som om, at han er helt parat endnu. Jeg vil derfor anbefale dig, at du lige nu holder lidt pause fra grøden og i stedet prøver at give ham lidt mad, som han kan sutte på. Det kan være lidt agurk eller måske lidt frugt, som du holder for ham og lader ham smage, slikke på og lignende. Så han på den måde bliver tryg ved at smage på noget andet en mælk og derfor måske får lidt mere lyst til at smage og åbne munden, når du så nærmer dig med en ske... :) Prøv også at give ham lidt vand af en kop, så han stille og roligt vænnes til at drikke andet end mælk og få en anden temperatur i munden...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt frugt som du holder, så han kan sutte på det, smage og fornemme det og evt. også forsøge at smage lidt vand af en kop. Når han virker glad for dette og tryg ved det, så kan du prøve med skemaden igen.
Ammes og puttes til middagslur måske mellem kl 13-14
Eftermiddag 16-17: Ammes og må her også gerne tilbydes lidt frugt, agurk eller lignede som du holder og lader ham sutte og slikke på, fornemme og igen også lidt vand af en kop...
Ammes og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes efter behov og puttes til natten med amning
Sen aften: Ammes
Midt nat: Ammes
Jeg har ikke sat tidspunktet på aftenputningen, da det afhænger helt af, hvor lang dagens 3. lur er og hvad tid den ligger... Men jeg håber, at det kan give lidt idé om, hvordan en dag kan skrues sammen.
Er han stærk nok til at sidde i høj stol? Ellers kan han evt. sidde på skødet hos far og du kan give ham lidt frugt eller agurk at sutte på. Du kan også vælge at bruge skråstolen i en periode. Det giver dig mulighed for at sidde overfor ham, så han kan spejle sig i dit ansigt og din mimik :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske