Svar: Neglelak og baby
30. december 2016
Alder:
5 mdr.
Suzie
Tak for dit brev :)
Neglelak og neglelakfjerner kan indeholde sen del kemi, som man skal være opmærksom på. Det kan være allergifremkaldende stoffer som akrylater, som også findes i f.eks. lim til kunstige negle; men også stoffer, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende. F.eks. benzophenone-1 og/eller triphenyl phosphate.
Neglelakfjerner kan også indeholde opløsningsmidler, som fordamper til luften og dermed indåndes af os.
Det anbefales at være opmærksom på, at neglelak ikke kommer på huden, men kun på selve neglen. Optagelsen af de mistænkte stoffer er større gennem huden og derfor skal neglelak tørres af med det samme, og vaskes med vand og sæbe, hvis det kommer på huden. Det anbefales også, at man lufter ud, når man kommer neglelak på eller bruger neglelak fjerner.
Det er en rigtig god idé ikke at bruge neglelak til små børn - og hvis de på et tidspunkt gerne vil have lidt neglelak på, så bør det ikke være dagligt og det er her særlig vigtigt, at barnet ikke får neglelak på huden. Det kan også være en god idé at købe en neglelak som ikke indeholder uønsket kemi.
I forhold til din søn, så vil det være rigtig godt, at du ikke kommer dine fingre i munden på ham eller lader ham sutte på dine negle, når du har neglelak på. Det anbefales, at vi generelt minimerer barnets udsættelse for kemi. Børn vil naturligt blive udsat for en del kemikalier i hverdagen - det kan være via plejeprodukter, via mad, via tøj, møbler osv. Og TÆNK har blandt andet lavet sloganet "mange kemikalier små, gør en stor å". Det handler altså ikke om, at du undgår neglelak, men derimod om, at du generelt er opmærksom på at få skruet ned for mængden af kemikalier i hverdagen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig godt nytår til jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske