Svar: Dagplejer eller vuggestue?

5. august 2016

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Hectors mor og far

Tak for jeres brev, og hvor dejligt at høre, at det går så godt med jeres dreng. Det lyder som om, at han er i en rivende udvikling og hvor er det godt, at han er i en dagpleje, som ser ham og giver ham den støtte og motivation, som han har behov for :) Skønt!

Jeg kan dog godt forstå, at I bekymrer jer for fremtiden, når I ved, at han ikke kan blive hvor han er - det er jo dejligt, hvis han kan være der så længe som muligt, når han og I er så glade for netop dette sted:)

I fortæller dog, at I regner med, at han kan være der til han er 2 år. Det er rigtig fint. Det er netop omkring 2 års alderen at børn rigtigt begynder at have glæde af at lege sammen med hinanden. De har naturligt også glæde af hinanden før, men indtil 2 års alderen leger børn ofte ved siden af hinanden og i 2-3 års alderen begynder de at lege mere sammen.

I har naturligvis en god pointe i at prioritere så få skift som muligt for ham. Det er naturligt svært for ham at skulle skifte til en helt ny verden - og det vil det altid være. Selvom han er vant til at gå i dagpleje, så er der forskel fra sted til sted. Der er mange forskellige måder at gøre ting på, der er nye børn og nye voksne, helt nye rutiner, regler osv. ligesom det også vil være et bombardement af nye sanser og oplevelser - og jo yngre han er, og jo mindre sprog han har at gøre sig forståelig med, jo sværere vil det naturligt være for ham at skulle flytte, at skulle skifte verden.

Når det så er sagt, så er det dog også vigtigt, at han er så tryg som muligt - for det er den bedste ballast, I kan give ham. Det er altså bedre, at han er hos en dagplejer, et mindre sted, hvor han er tryg, kan have tillid til at der altid er en voksen, som kan hjælpe, hvor der er mindre larm og uro og hvor han måske bedre kan overskue verden, end at han starter et sted, som er for stort og for uoverskueligt for ham, og hvor han måske skal "vente mere på tur"... - at give ham et ekstra skift er derfor ikke nødvendigvis dårligt, hvis året op til dette har givet ham en helt basal tillid og tryghed ved at blive passet væk hjemmefra.

Det har naturligvis også noget at sige, hvor lang tid han kan være det pågældende sted, før han skal flyttes igen... hvis han kun kan være der i 3 måneder og så skal flyttes, så bliver det naturligt hårdt for ham. Så når han lige at knytte sig og finde ud af den verden, for så at skulle forholde sig til noget helt nyt. Kan han derimod være der et år, før han flyttes, så vil situationen være en anden.

Det kan godt være svært at skifte ...

Annonce

... fra dagpleje til børnehave, fordi man kommer fra et meget beskyttet miljø med få voksne og få børn - men det kan også være lige modsat. For nogle børn er det guld være at være i dagpleje så længe som muligt, og når børnehavetiden så begynder, så er de fuldt ud klar til det. De glæder sig ligefrem og kan selv sætte ord på dette.

For nogle børn er det rigtig dejligt at starte i vuggestue og gå derfra over i børnehaven. Især, når der er tale om en integreret institution, hvor huset er det samme, legepladsen deles børnene om osv. Så føler barnet sig mere hjemme, selvom det skifter afdeling. Og for andre børn er det faktisk meget svært at skifte mellem vuggestue og børnehave, også selvom huset er det samme. Der er bare stor forskel på at være den ældste i vuggestuen og den yngste i børnehaven...

Der er på den måde ikke nogen faste regler for, hvordan man præcist skal gøre det - det afhænger helt af det enkelte barn, den enkelte familie og af, hvordan de forskellige steder er og fungerer.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det lyder som om, at I har nogle rigtig gode muligheder, hvor I bor. Og det lyder også som om, at jeres mavefornemmelse siger jer, at I skal vælge dagpleje igen. Han har mødt den pågældende dagplejer flere gange, og de er glade for hinanden, og det er et sted, som I synes fungerer godt, og som I er trygge ved. Det bedste er naturligvis, hvis han kan få lov til at blive hos sin nuværende dagplejer til han skal starte børnehave (måske 2 år og 10 måneder). Men hvis han ikke kan det, så vil det måske være rart for jer med den dagplejer, som I allerede kender lidt. Så får han ekstra ro og tryghed mens han er helt lille, som I skriver og dermed en god ballast til at klare børnehaven og de ekstra krav, der bliver stillet der. På den anden side - så kan der også ske rigtig meget på et halvt år og måske virker vuggestuen ikke så skræmmende, når det pludselig bliver et aktuelt valg...

Desværre er det jo ofte sådan, at vi ikke altid selv kan vælge, den plads vi synes passer bedst, men er nødt til at sige ja tak til det pladsanvisningen tilbyder... Og heldigvis lyder det som om, at jeres muligheder er rigtig gode, uanset hvad udfaldet bliver:)

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - derudover vil jeg også anbefale jer at læse min bog "Ha´en god dag, skat - dit barns hverdag i dagpleje, vuggestue og børnehave", som jeg har skrevet sammen med Erik Sigsgaard. I den kan I blandt andet læse om, hvilke overvejelser man kan gøre sig, når man skal vælge det rigtige dagtilbud til sit barn.

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Forstoppelse

Hvis dit barns afføring er hård og knoldet, så har dit barn forstoppelse. Ofte vil barnet også have ondt i maven og være grædende. Børn der tilbydes modermælkserstatning får hyppigere forstoppelse, end børn der ammes. Men børn der ammes kan også godt få problemer med forstoppelse.

Får dit barn modermælkserstatning, skal du være opmærksom på, at blandingsforholdet er korrekt. Du kan også prøve at skifte till en anden type erstatning - der findes erstatninger, som er udviklet til...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder