Svar: Hvordan kommer vi godt i gang med barnepige?
17. juni 2016
Alder:
9 mdr.
Kære Marie
Tak for dit brev :)
Dejligt at høre, at jeres dreng trives så godt og er så glad og tillidsfuld!
Det er rigtig dejligt, at I har mulighed for at benytte jer af en barnepige indtil jeres dreng skal begynde i vuggestue. Det lyder som om, at jeres fleksible arbejdstider giver en rigtig god mulighed for at vænne ham til at blive passet stille og roligt, og det er super godt, at han ikke fra den ene dag til den anden pludselig skal passes 8 timer eller mere.
Som jeg læser dit brev, så skal barnepigen passe ham i jeres hjem. Det er en stor fordel, fordi alt omkring ham vil være kendt og dermed trygt. Den der passer ham, kan således forsøge at køre nogle lunde samme rutiner, som I plejer. Han kan sove i sin barnevogn, blive puttet i sin seng, blive skiftet på sit puslebord, spise ved middagsbordet osv. Alt som det plejer at være og jo mere genkendelighed, jo større tryghed.
Det vil være rigtig godt, at I lader barnepigen komme på besøg hos jer 1-2 gange før hun passer ham helt selv. Når I er sammen med barnepigen, vil han se på jer, vurdere jeres reaktion - hvis I virker glade og trygge, så vil han spejle sig i dette, og han vil selv blive mere tryg. I kan prøve at gå ud af lokalet og lad dem lege lidt selv, I kan prøve at lade hende skifte ham, imens I står ved siden af - og naturligvis vurdere, hvordan det fungerer bedst. Bliver han for ked af det, så kan I gøre modsat - så I skifter ham og hun kikker på og på den måde bliver han tryg ved, at hun er der.
Jo mere hun kan gøre, som I plejer at gøre tingene, jo bedre er det. Derfor er det rigtig godt, hvis hun netop kan prøve at deltage i skiftning, spisning og putning, fordi det er de tre store ting, som han lige skal vænne sig til... Og så er det ellers vigtigt, at I siger farvel og vinker - og går - og han er i favnen på den der passer ham, som så hjælper ham videre, når I går. Når du giver ham over til barnepigens favn, så signalerer du "nu går jeg og xx passer på dig". Det er vigtigt, at du her signalerer tillid til, at den der passer, sagtens kan passe ham :)
Og derfor skal I naturligvis også vælge en barnepige, som I har tillid til kan varetage opgaven. En barnepigen kan både være mand/kvinde, ligesom det kan være en ung eller en ældre. Nogen hænger et opslag op i den lokale købmand, andre sætter en annonce i avisen, atter andre søger på nettet.. Du kan også spørger venner og familie, der måske har en teenager, som gerne vil tjene lidt ekstra penge, eller måske er der en sød reservebedste et sted...
I skal mødes og tale om opgaven, hvad I gensidigt forventer - og også se, hvordan jeres dreng og den pågældende virker til at have det sammen. Nogle børn bliver i jeres drengs alder meget reserverede, trækker sig og har bestemt ikke lyst til at hilse på - det kan sagtens handle mere om, at jeres dreng er i separationsfasen end om, at han ikke bryder sig om vedkommende. Derfor skal I også følge jeres mavefornemmelse for, hvad der virker bedst for jeres familie.
Det er altså svært, når ens barn skal passes af fremmed de første gange - og især, når han ikke er ældre og ikke kan sætte ord på, hvad der foregår eller fortælle jer, hvad de har lavet osv. Men hvis I finder en god og sød barnepige, så kan det være guld værd for jer alle tre fremover :)
Jeg håber, at det lykkes for jer - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske