Svar: Forstoppelse 6 ugers baby
4. juni 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Cæcilie
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går en lille smule bedre med amningen - så langt så godt! :)
Det lyder faktisk som om, at jeres dreng har lidt forstoppelse og jeg synes faktisk, at I skal give ham lidt laktulose. Han må få 1 ml pr kg han vejer og gerne fordelt på to doser. Så hvis han f.eks. vejer 5 kg, så må han få 2.5 ml morgen og 2.5 ml aften. Det går lidt tid før det virker - forhåbentlig kommer afføringen næste dag. Og I må så vurdere, om I skal fortsætte behandlingen i nogle dage eller om en enkelt behandling er nok.
Det er svært at vide, hvad jeres drengs maveproblemer skyldes. Den medicin du har fået, vil naturligt via mælken kunne have påvirket hans mave. Det samme kan svampeinfektionen osv. Det er synd for den lille dreng.... men nu skal maven i gang igen, og I må give det lidt tid.
I skal ikke være bange for at give ham laktulose - det virker ved at blødgøre afføringen, og det påvirker ikke tarmens bevægelser. Han får derfor ikke en "doven tarm" af at få det. Og lige nu er det vigtigt, at der sættes gang i maven. Hvis han har forstoppelse, vil det påvirke hans indtag af mælk og dermed hans trivsel, ligesom han vil have ondt i maven osv.
I kan derudover også forsøge med mælkesyrebakterier f.eks. Semper dråber, for at se om det kan stabilisere hans tarmflora lidt...
Håber I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske