Svar: Forstoppelse 6 ugers baby

4. juni 2016

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Cæcilie

Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går en lille smule bedre med amningen - så langt så godt! :)

Det lyder faktisk som om, at jeres dreng har lidt forstoppelse og jeg synes faktisk, at I skal give ham lidt laktulose. Han må få 1 ml pr kg han vejer og gerne fordelt på to doser. Så hvis han f.eks. vejer 5 kg, så må han få 2.5 ml morgen og 2.5 ml aften. Det går lidt tid før det virker - forhåbentlig kommer afføringen næste dag. Og I må så vurdere, om I skal fortsætte behandlingen i nogle dage eller om en enkelt behandling er nok.

Det er svært at vide, hvad jeres drengs maveproblemer skyldes. Den medicin du har fået, vil naturligt via mælken kunne have påvirket hans ...

Annonce

... mave. Det samme kan svampeinfektionen osv. Det er synd for den lille dreng.... men nu skal maven i gang igen, og I må give det lidt tid.

I skal ikke være bange for at give ham laktulose - det virker ved at blødgøre afføringen, og det påvirker ikke tarmens bevægelser. Han får derfor ikke en "doven tarm" af at få det. Og lige nu er det vigtigt, at der sættes gang i maven. Hvis han har forstoppelse, vil det påvirke hans indtag af mælk og dermed hans trivsel, ligesom han vil have ondt i maven osv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

I kan derudover også forsøge med mælkesyrebakterier f.eks. Semper dråber, for at se om det kan stabilisere hans tarmflora lidt...

Håber I kan bruge dette videre - rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.