Svar: Død og begravelse

16. februar 2016

Kategori:
Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg er ked af at høre, at I har mistet jeres morfar - jeg kondolerer!

Jeg synes ikke, det er nogen god idé, at jeres dreng ser sin morfar, som ikke længere lever. Det er meget skræmmende for de fleste børn at se en død - døde mennesker ser meget forskellige ud fra levende mennesker, og når man ikke er mere end 3.5 år, så kan det billede sætte sig i ham for evigt. Det er langt bedre, at han husker sin morfar i levende live, og at I kikker på billeder af morfar, og de ting I har oplevet sammen med morfar.

Jeres dreng er så lille, at han naturligt har meget svært ved at forstå, hvad det egentlig betyder at dø. Og han har ikke brug for nogen teknisk forklaring, men snarere en forklaring, som han kan bruge til noget, en forklaring som han kan finde ro ved. Og hvilken forklaring det så skal være, afhænger helt af, hvad du selv tror på, og hvad du gerne vil give din dreng med på vejen...

Nogle forældre forklarer f.eks. at når man dør, så kommer man i himlen. Nogle forældre fortæller, at når man dør, så kommer man op til stjernerne, og nogle leder efter en bestemt stjerne og forklarer, at den stjerne, som lyser ekstra meget, det er morfar. Det er vigtigt, at give barnet en eller anden form for ro, hvis barnet virker til at have behov for det - hvis jeres dreng slet ikke spørger, så skal der naturligvis også være plads til det.

Nogle gange ved man som forældre ikke, hvad man skal svare. Hvis du ikke selv tror på, at man kommer i himlen eller du synes, det er akavet at tale om stjerner osv. så skal du naturligvis ikke gøre det. Når du ikke ved, hvad du skal svare, og jeres dreng spørger "hvad sker der, når man dør?" eller "hvor er morfar henne nu?", så kan du også være ...

Annonce

... ærlig og sige "det ved jeg faktisk ikke". Det er helt fair i den situation at svare sådan.

Nogle gange kan du fortælle, hvad man kan tro - "nogle mennesker tror, at man kommer i himlen, andre mennesker tror, at man bliver født igen, der er også nogen mennesker som tror, at når man dør, så sover man bare for altid uden at mærke noget" eller lignende - og så kan du spørge ham "hvad tror du?". Lytte til hans tanker og anerkende det, som han tror og giver udtryk for.

De fleste børn vil når de er omkring 4-5 år gamle - og måske begynder jeres dreng allerede nu - begynde at interessere sig lidt mere for de store spørgsmål i livet. Det kan være spørgsmål som, hvor kommer vi fra, hvordan kommer babyen ind i mors mave, hvordan ved man, når den skal ud igen, hvad sker der, når man dør, hvornår dør man osv. Og herunder også tanker om, hvorvidt mor og far kan dø. Du skal naturligvis være opmærksom på, hvordan jeres dreng reagerer, om han kan virke urolig for, om du og hans far stadig vil være her, eller om I også pludselig kan dø fra ham. Det er vigtigt, at du her beroliger og betrygger så godt du overhovedet kan.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan også være en rigtig god idé, at læse børnebøger om døden. Det kan være bøger, som handler om f.eks. at miste en bedsteforældre eller om at miste sit kæledyr. Når man sidder og læser højt om andre, der dør, eller om at miste, så kommer der ofte nogle tanker frem, og det bliver muligt at stille spørgsmål og tale om tingene på en anden måde. Nogle gange er det lettere at tale om det i bogen, end at tale om en selv, samtidig med at ens egen situation og egne tanker stadig bliver bearbejdet.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke og stort knus fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar som er virkelig brugbare.

Jeg er glad for din tilgang til barnet. Synes det kan virke meget frustrerende at der stilles store krav til de små og at der er en holdning til at man bare skal tage "kampen" med dem og dermed have sig et ulykkeligt barn. Så hvor er jeg glad for at have dig!

Med venlig hilsen
Pernille, mor til dreng på 6 måneder