Svar: Død og begravelse
16. februar 2016
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg er ked af at høre, at I har mistet jeres morfar - jeg kondolerer!
Jeg synes ikke, det er nogen god idé, at jeres dreng ser sin morfar, som ikke længere lever. Det er meget skræmmende for de fleste børn at se en død - døde mennesker ser meget forskellige ud fra levende mennesker, og når man ikke er mere end 3.5 år, så kan det billede sætte sig i ham for evigt. Det er langt bedre, at han husker sin morfar i levende live, og at I kikker på billeder af morfar, og de ting I har oplevet sammen med morfar.
Jeres dreng er så lille, at han naturligt har meget svært ved at forstå, hvad det egentlig betyder at dø. Og han har ikke brug for nogen teknisk forklaring, men snarere en forklaring, som han kan bruge til noget, en forklaring som han kan finde ro ved. Og hvilken forklaring det så skal være, afhænger helt af, hvad du selv tror på, og hvad du gerne vil give din dreng med på vejen...
Nogle forældre forklarer f.eks. at når man dør, så kommer man i himlen. Nogle forældre fortæller, at når man dør, så kommer man op til stjernerne, og nogle leder efter en bestemt stjerne og forklarer, at den stjerne, som lyser ekstra meget, det er morfar. Det er vigtigt, at give barnet en eller anden form for ro, hvis barnet virker til at have behov for det - hvis jeres dreng slet ikke spørger, så skal der naturligvis også være plads til det.
Nogle gange ved man som forældre ikke, hvad man skal svare. Hvis du ikke selv tror på, at man kommer i himlen eller du synes, det er akavet at tale om stjerner osv. så skal du naturligvis ikke gøre det. Når du ikke ved, hvad du skal svare, og jeres dreng spørger "hvad sker der, når man dør?" eller "hvor er morfar henne nu?", så kan du også være ærlig og sige "det ved jeg faktisk ikke". Det er helt fair i den situation at svare sådan.
Nogle gange kan du fortælle, hvad man kan tro - "nogle mennesker tror, at man kommer i himlen, andre mennesker tror, at man bliver født igen, der er også nogen mennesker som tror, at når man dør, så sover man bare for altid uden at mærke noget" eller lignende - og så kan du spørge ham "hvad tror du?". Lytte til hans tanker og anerkende det, som han tror og giver udtryk for.
De fleste børn vil når de er omkring 4-5 år gamle - og måske begynder jeres dreng allerede nu - begynde at interessere sig lidt mere for de store spørgsmål i livet. Det kan være spørgsmål som, hvor kommer vi fra, hvordan kommer babyen ind i mors mave, hvordan ved man, når den skal ud igen, hvad sker der, når man dør, hvornår dør man osv. Og herunder også tanker om, hvorvidt mor og far kan dø. Du skal naturligvis være opmærksom på, hvordan jeres dreng reagerer, om han kan virke urolig for, om du og hans far stadig vil være her, eller om I også pludselig kan dø fra ham. Det er vigtigt, at du her beroliger og betrygger så godt du overhovedet kan.
Det kan også være en rigtig god idé, at læse børnebøger om døden. Det kan være bøger, som handler om f.eks. at miste en bedsteforældre eller om at miste sit kæledyr. Når man sidder og læser højt om andre, der dør, eller om at miste, så kommer der ofte nogle tanker frem, og det bliver muligt at stille spørgsmål og tale om tingene på en anden måde. Nogle gange er det lettere at tale om det i bogen, end at tale om en selv, samtidig med at ens egen situation og egne tanker stadig bliver bearbejdet.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre:)
Rigtig meget held og lykke og stort knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske