Svar: Mave problemer - 1 mdr.
7. februar 2016
Alder:
1 mdr.
Kære Jurgita
Tak for dit brev og stort tillykke med den lille pige:)
Det lyder som om, at jeres datter har et lidt umodent mave-tarmsystem og har svært ved helt at fordøje sin modermælkserstatning. Det er helt normalt, og det er noget, som hun vil vokse fra. Dertil kommer, at rigtig mange børn har problemer med forstoppelse, når de får modermælkserstatning, og derfor er det også rigtig fint, at I forsøger jer lidt frem, for at finde ud af, hvilken erstatning der mon passer bedst til jeres lille pige:)
NAN HA er bestemt en mulighed, den anbefales mod træge mave. syrnet Allomin anbefales også til børn med tendens til forstoppelse. Det lyder dog ikke som om, at I oplever stor effekt af disse. Derfor kan I prøve at skifte til noget andet.
NAN Sensilac kunne være et bud, den indeholder Lactobacillus Reuteri, det samme gør Syrnet Allomin Syrnet Sensipro. Her får du Allomin syrnet, som du allerede giver, dog tilsat Lactobacillus Reuteri også kaldet BioGaia. Det er mælkesyrebakterier, der kan have en gavnlig effekt på maven.
Det er faktisk også muligt at købe f.eks. BioGaia i form af Semper dråber, hvor man giver 5 dråber dagligt og derved tilfører over 1 mio. mælkesyrebakterier Lactobacillus Reuteri Protectis.
Hvis du ikke kan holde maven i gang ved at skifte modermælkserstatning, så vil det være nødvendigt, at du går tilbage til at give laktulose. Det er vigtigt, at jeres datters mave fungerer, hvis hun har forstoppelse kan det påvirke hendes indtag af mælk og optagelse af mælken og dermed gå ud over hendes trivsel, samtidig med at det naturligt gør ondt, når hun ikke kan komme af med sin afføring.
I skal derudover fortsætte med det I allerede gør - cykle med benene og hjælpe hende med at bukke og strække benene. Hele tiden på en måde, som virker behagelig for hende.
I må også meget gerne give hende mavemassage, hvor I med et par fingre masserer rundt om navlen i urets retning og i små cirkler. Det kan være en god idé at komme lidt creme eller babyolie på fingrene, så de glider lidt lettere.
Nogle børn har også glæde af at blive trykket under fødderne og nogle forældre oplever god effekt af zoneterapi...
Et bad flere gange om ugen kan få hende til at slappe af i maven og dermed i tarmsystemet og det kan derfor også nogle gange hjælpe, så hun bedre kan komme af med sin afføring.
Varme kan have god effekt. Det kan være en god idé, at lade hende ligge på maven hos jer, så hun får varmen fra jeres krop på sin mave og faktisk kan netop det at ligge på maven også nogle gange hjælpe. Prøv at bære hende, hvor hun ligger med maven på jeres underarm, når I går rundt med hende og læg hende også gerne på maven hen over jeres lår eller hen over en ammepude, hvis du har en sådan:)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om Amning & Flaske". I den kan du læse meget mere om flaskegivning, typer af erstatning, forstoppelse osv.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med hende - og jeg glæder mig til at lære jer at kende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske