Svar: Menstruation når man ammer
19. januar 2016
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det er, som du skriver, helt normalt at menstruationen udebliver, når man ammer, men i takt med at antallet af amninger skrues ned, og barnets indtag af rigtig mad øges, så vender den normale cyklus mere og mere tilbage.
Det er mit indtryk, at for mange kvinder vender menstruationen tilbage, når barnet er et sted mellem 7-9 måneder, netop fordi skemaden begynder at fylde mere her. Men den kan også sagtens komme tidligere, og hos nogle kommer den først efter 1 års alderen - alt sammen helt normalt:)
Det du skal være opmærksom på er, at du får ægløsning 14 dage før du får din menstruationsblødning. Det betyder, at du faktisk kan blive gravid, selvom du ikke har fået menstruation igen efter fødslen for du ved jo reelt ikke, hvornår din ægløsning kommer. Hvis I ikke ønsker et barn mere lige nu, vil det derfor være rigtig godt, at I bruger prævention. Amning er ikke tilstrækkeligt præventionsmiddel:)
Du kan tale med din læge om, hvilken type præventionsmiddel, der vil være bedst for dig...
Jeg håber, du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske