Svar: Skolestart - 5 år
26. december 2015
Alder:
5 år
Kære bekymrede mor
Tak for dit brev og stort tillykke med 5 års fødselsdagen!
Jeg kan godt forstå din bekymring og ud fra det, du fortæller, så synes jeg, at du skal lytte til din mavefornemmelse og derfor lade jeres dreng vente et år med at starte i skole.
For det første er der hans alder. Han er decemberbarn og dermed lige fyldt 5 år - han vil stadig være 5 år, når han starter i skole, og derudover fortæller du, at det ikke vil være start i børnehaveklasse, men derimod i første klasse - det betyder sandsynligvis en del flere regler og krav, som han skal leve op til...
Du fortæller, at I er flyttet til udlandet, og her kan reglerne for skolestart naturligvis være anderledes end i Danmark, men hvis I påtænker at flytte tilbage til Danmark på et tidspunkt, så kan det være en overvejelse værd, at han også skal kunne flytte ind i en dansk skoleklasse og aldersmæssigt passe til sine klassekammerater her. Når det så er sagt, så synes jeg ikke, at det er fremtiden, som I skal tage hensyn til - I er nødt til at vurdere ud fra, hvad der vil passe til ham nu og her...
Lige nu beskriver I en dreng, som er faldet rigtig godt til i børnehaven. Han vokser af at være der og måden han der bliver mødt på. Han trives med at lege, han elsker udendørs aktiviteter, han er motorisk rigtig meget i gang, og det er naturligt svært for ham at skulle sidde stille i længere tid og koncentrere sig om en opgave eller skulle koncentrere sig om en lærer, det står ved en tavle og taler om et emne...
Han er netop nu begyndt at kunne tegne, sidde mere stille og koncentrere sig om f.eks. at bygge lego eller lignende - og det er super godt. Jeg tænker, at det netop er børnehavens måde at møde ham på, samt hans alder, som giver ham lysten til at kunne dette en gang imellem, og på den måde arbejder tiden lidt for ham. Jeg kan, som du, godt være bekymret for, om han ikke bliver ked af det og kommer til at mistrives, hvis man sætter ham i skole og kræver af ham, at han skal sidde stille og høre efter, skrive bogstaver på en bestemt måde, holde rigtigt på blyanten, kun får få minutters frikvarter osv.. Lige nu er det vigtigste for ham, at det netop er lysten, der driver værket, og at han får små succesoplevelser.
Du fortæller, at han ikke taler sproget - og trods dette, så klarer han sig rigtig godt. At lade ham blive i børnehaven og lade ham vente med at starte i skole til han er 6.5 år, tænker jeg vil styrke ham sprogligt, og naturligt også gøre ham mentalt mere parat. Han må være en af de yngste på sin stue? Og jeg tænker, at det kan være rigtig godt for ham, at han får et år, hvor han prøver at være en af de ældste. Og hvor han samtidig får lov til at vænne sig til landet, sproget, andre regler, rutiner osv.
Jeg hører ikke til dem der siger, at "børn kan aldrig komme for sent i skole" - for det mener jeg faktisk godt, at de kan. Men det er ikke umiddelbart tilfældet hos jer. Samtidig er han jo en dreng, som du skriver, og undersøgelser viser, at drenge kan være lidt senere hjernemæssigt modne. Genetisk udvikler drenge og piger sig forskelligt. Drenge kan godt være 1-1.5 år senere hjerneudviklet end pigerne, indtil de når 8-9 års alderen. Derfor bliver drenge ofte betragtet som dem, der skaber uro i klassen, de kan ikke sidde stille, forstyrrer osv., hvor pigerne bliver rost for at kunne vente, høre efter og kunne koncentrere sig.
Nogle hjerneforskere mener derfor, at det kan være en fordel, at lade drengene vente med skolestart til de er blevet lidt ældre. Det er godt i de yngre klasser, men også godt, når børnene kommer i puberteten, hvor forskellen mellem dem også vil være udlignet mere...
Jeg synes, det lyder som om, at jeres dreng vil have stor glæde af at blive et år ekstra i børnehaven. At det vil styrke ham og give ham succesoplevelser - og det vil være rigtig dejligt, hvis I begynder at mærke, at han så efter et år trænger til nye udfordringer og er mere klar... Lyt til den mavefornemmelse, som I har. Det lyder rigtigt:)
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske