Svar: Skolestart - 5 år

26. december 2015

Kategori:
Alder:
5 år

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære bekymrede mor

Tak for dit brev og stort tillykke med 5 års fødselsdagen!

Jeg kan godt forstå din bekymring og ud fra det, du fortæller, så synes jeg, at du skal lytte til din mavefornemmelse og derfor lade jeres dreng vente et år med at starte i skole.

For det første er der hans alder. Han er decemberbarn og dermed lige fyldt 5 år - han vil stadig være 5 år, når han starter i skole, og derudover fortæller du, at det ikke vil være start i børnehaveklasse, men derimod i første klasse - det betyder sandsynligvis en del flere regler og krav, som han skal leve op til...

Du fortæller, at I er flyttet til udlandet, og her kan reglerne for skolestart naturligvis være anderledes end i Danmark, men hvis I påtænker at flytte tilbage til Danmark på et tidspunkt, så kan det være en overvejelse værd, at han også skal kunne flytte ind i en dansk skoleklasse og aldersmæssigt passe til sine klassekammerater her. Når det så er sagt, så synes jeg ikke, at det er fremtiden, som I skal tage hensyn til - I er nødt til at vurdere ud fra, hvad der vil passe til ham nu og her...

Lige nu beskriver I en dreng, som er faldet rigtig godt til i børnehaven. Han vokser af at være der og måden han der bliver mødt på. Han trives med at lege, han elsker udendørs aktiviteter, han er motorisk rigtig meget i gang, og det er naturligt svært for ham at skulle sidde stille i længere tid og koncentrere sig om en opgave eller skulle koncentrere sig om en lærer, det står ved en tavle og taler om et emne...

Han er netop nu begyndt at kunne tegne, sidde mere stille og koncentrere sig om f.eks. at bygge lego eller lignende - og det er super godt. Jeg tænker, at det netop er børnehavens måde at møde ham på, samt hans alder, som giver ham lysten til at kunne dette en gang imellem, og på den måde arbejder tiden lidt for ham. Jeg kan, som du, godt være bekymret for, om han ikke bliver ked af det og kommer til at mistrives, hvis man sætter ham i skole og kræver af ham, at han skal sidde stille og høre efter, skrive bogstaver på en ...

Annonce

... bestemt måde, holde rigtigt på blyanten, kun får få minutters frikvarter osv.. Lige nu er det vigtigste for ham, at det netop er lysten, der driver værket, og at han får små succesoplevelser.

Du fortæller, at han ikke taler sproget - og trods dette, så klarer han sig rigtig godt. At lade ham blive i børnehaven og lade ham vente med at starte i skole til han er 6.5 år, tænker jeg vil styrke ham sprogligt, og naturligt også gøre ham mentalt mere parat. Han må være en af de yngste på sin stue? Og jeg tænker, at det kan være rigtig godt for ham, at han får et år, hvor han prøver at være en af de ældste. Og hvor han samtidig får lov til at vænne sig til landet, sproget, andre regler, rutiner osv.

Jeg hører ikke til dem der siger, at "børn kan aldrig komme for sent i skole" - for det mener jeg faktisk godt, at de kan. Men det er ikke umiddelbart tilfældet hos jer. Samtidig er han jo en dreng, som du skriver, og undersøgelser viser, at drenge kan være lidt senere hjernemæssigt modne. Genetisk udvikler drenge og piger sig forskelligt. Drenge kan godt være 1-1.5 år senere hjerneudviklet end pigerne, indtil de når 8-9 års alderen. Derfor bliver drenge ofte betragtet som dem, der skaber uro i klassen, de kan ikke sidde stille, forstyrrer osv., hvor pigerne bliver rost for at kunne vente, høre efter og kunne koncentrere sig.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle hjerneforskere mener derfor, at det kan være en fordel, at lade drengene vente med skolestart til de er blevet lidt ældre. Det er godt i de yngre klasser, men også godt, når børnene kommer i puberteten, hvor forskellen mellem dem også vil være udlignet mere...

Jeg synes, det lyder som om, at jeres dreng vil have stor glæde af at blive et år ekstra i børnehaven. At det vil styrke ham og give ham succesoplevelser - og det vil være rigtig dejligt, hvis I begynder at mærke, at han så efter et år trænger til nye udfordringer og er mere klar... Lyt til den mavefornemmelse, som I har. Det lyder rigtigt:)

Rigtig meget held og lykke fortsat! :)

Rigtig glædelig jul og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.