Svar: Dagpleje før tid
8. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, at du synes det kunne være rart med aflastning en gang imellem - jeg ved fra flere af dine tidligere breve, at det har været en hård start for jer på mange måder, og at du har været meget alene omkring jeres lille dreng. Du har ikke længere dine forældre og farforældrene bor ikke så tæt på og kommer derfor ikke lige forbi i hverdagen.
Jeg synes, at det lyder som en rigtig god idé med en dagplejer - det kunne måske være en ekstra støtteperson for jer i tiden fremover, en slags "reservebedste" som du på mange måder kunne have glæde af. Og til at starte med kunne det sagtens bare være et par timer, for at de to kan lære hinanden at kende og for at du også kan være helt tryg ved at aflevere din dreng.
Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne, det er vigtigt for barnets udvikling. Barnet vil fra fødslen knytte sig særligt til en person, som vil være den der fungerer som barnets sikre base, altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.
Barnet har også sekundære omsorgspersoner, som det vil gå til, når den/de primære ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en dagplejer, en pædagog i en vuggestue osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede. Og hos jer vil dagplejer således være en sekundær omsorgsperson, altså en person jeres dreng kan bruge, når I ikke er der - det sker ikke fra den ene dag til den anden, tilknytningen mellem dem sker langsomt ved at de bruger tid sammen, men det er helt okay og rigtig fint, at han knytter sig til f.eks. en dagplejer. Han vil naturligt være knyttet til hende på en anden måde end han er knyttet til dig, men han vil på sigt nyde at være der, nyde når hun leger med ham, snakker med ham osv. og han vil også kunne lade sig trøste af hende, hvis han bliver ked af noget.
Det er rigtig vigtigt at du finder en løsning, som giver dig det overskud du har brug for, for at du kan være mor for din dreng. Hvis du går ned med flaget, så rammer det hele jeres lille familie voldsomt, og hvis det at han bliver passet et par timer en gang imellem kan give dig ekstra ressourcer og overskud, så er det bestemt værd at tage med.
Jeg synes du skal tage en snak med hende, besøge hende og se hvordan hun er sammen med de andre børn og prøve at fornemme, om jeres kemi passer og om du vil være tryg ved at din dreng passes hos hende. Tal evt. også med andre forældre, som har eller har haft deres børn der:)
Rigtig meget held og lykke med det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske