Svar: Dagpleje før tid

8. januar 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, at du synes det kunne være rart med aflastning en gang imellem - jeg ved fra flere af dine tidligere breve, at det har været en hård start for jer på mange måder, og at du har været meget alene omkring jeres lille dreng. Du har ikke længere dine forældre og farforældrene bor ikke så tæt på og kommer derfor ikke lige forbi i hverdagen.

Jeg synes, at det lyder som en rigtig god idé med en dagplejer - det kunne måske være en ekstra støtteperson for jer i tiden fremover, en slags "reservebedste" som du på mange måder kunne have glæde af. Og til at starte med kunne det sagtens bare være et par timer, for at de to kan lære hinanden at kende og for at du også kan være helt tryg ved at aflevere din dreng.

Børn har brug for tilknytning til vigtige voksne, det er vigtigt for barnets udvikling. Barnet vil fra fødslen knytte sig særligt til en person, som vil være den der fungerer som barnets sikre base, altså den som barnet altid vil søge og som barnet trygt vil stole på vil hjælpe, hvis der opstår usikre situationer. Man kalder dette for primære omsorgspersoner og barnet kan godt have flere primære omsorgspersoner - oftest mor og far.

Barnet har også sekundære omsorgspersoner, som det vil gå til, når den/de primære ikke er til stede. Det kan f.eks. være en bedsteforælder, en ...

Annonce

... dagplejer, en pædagog i en vuggestue osv. Det er altså en person barnet søger, når den primære omsorgsperson ikke er til stede. Og hos jer vil dagplejer således være en sekundær omsorgsperson, altså en person jeres dreng kan bruge, når I ikke er der - det sker ikke fra den ene dag til den anden, tilknytningen mellem dem sker langsomt ved at de bruger tid sammen, men det er helt okay og rigtig fint, at han knytter sig til f.eks. en dagplejer. Han vil naturligt være knyttet til hende på en anden måde end han er knyttet til dig, men han vil på sigt nyde at være der, nyde når hun leger med ham, snakker med ham osv. og han vil også kunne lade sig trøste af hende, hvis han bliver ked af noget.

Det er rigtig vigtigt at du finder en løsning, som giver dig det overskud du har brug for, for at du kan være mor for din dreng. Hvis du går ned med flaget, så rammer det hele jeres lille familie voldsomt, og hvis det at han bliver passet et par timer en gang imellem kan give dig ekstra ressourcer og overskud, så er det bestemt værd at tage med.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes du skal tage en snak med hende, besøge hende og se hvordan hun er sammen med de andre børn og prøve at fornemme, om jeres kemi passer og om du vil være tryg ved at din dreng passes hos hende. Tal evt. også med andre forældre, som har eller har haft deres børn der:)

Rigtig meget held og lykke med det :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Kejsersnit (Sectio Caesarea)

Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.

Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor