Svar: Skifte børnehave? - 4 år, 11 mdr.

29. juni 2013

Kategori:
Alder:
4 år, 11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Tullemor

Tak for dit brev :)

Det er nogle rigtig fine overvejelser I har gjort jer, og jeg kan godt forstå at I hælder til at flytte jeres dreng. Jeg ved fra jeres tidligere breve, at det har været oppe at vende et par gange før, og det lyder som om at det er tiden nu.

En ting er at I er flyttet, så I bor langt fra den nuværende institution - det er naturligvis praktisk med en børnehave, der ligger i jeres nærområde og hvor han vil have tid til at lære børnene at kende og møde nogle af de børn, som han fremover måske skal gå i skole med. Det er naturligvis rigtig dejligt, men ikke nødvendigvis et must - han skal nok lære nye børn at kende, når han starter i skole og det er ikke altid at bedstevennen fra børnehaven bliver bedstevennen i skolen...

Men hos jer er situationen jo også at han og I faktisk ikke er super glad for den nuværende børnehave. Det går okay, han leger og har også nogen at lege med, men I oplever at hverdagen også giver mange udfordringer og at han måske ikke helt trives og jeg tænker at udfordringen jo hos jer handler om at ...

Annonce

... "man ved hvad man har, og ikke hvad man får". Og her skal man naturligvis turde tage springet...

Og det lyder faktisk som om at I har overvejet det nøje og er parate til at flytte ham og tror på at det "vil være bedre for ham". Og det er naturligvis det I også skal forklare ham, at I har fundet en ny børnehave til ham, som I tænker vil være rigtig god for ham. Og inden I overhovedet taler med ham om det, så er det vigtigt at I finder ud af, hvor han kan gå, og hvornår han kan starte der. Det er meget vigtigt at I ikke præsenterer muligheden for at skifte børnehave, hvis han ikke kan.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hvis I begynder at tale om at flytte ham og det ikke er muligt, så vil det sende nogle signaler til ham om at stedet, hvor han er nu ikke er godt for ham, og så vil det naturligt kunne gøre det svært for ham at være der.

Så mit råd er at I starter med at undersøge mulighederne, hvor I bor nu og besøger nogle af stederne uden ham - taler med pladsanvisningen osv. Og når I har en plads til ham, så fortæller I ham det og viser ham stedet.

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

Barselsbesøg

I nogle kommuner tilbyder sundhedsplejersken at komme på besøg meget hurtigt efter fødslen. Dette sker hvis fødslen f.eks. er foregået hjemme, eller hvis moderen er gået meget hurtigt hjem efter fødslen.

Også jordemødre tilbyder nogle gange barselsbesøg i hjemmet, hvis kvinden er udskrevet inden for 48 timer efter fødslen eller hvis der er tale om en hjemmefødsel. Man taler normalt om et barselsbesøg når sundhedsplejerske eller jordemoder kommer på besøg i hjemmet 3-5 dage efter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.

Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger