Svar: Tandbørstning og skæren tænder

24. januar 2013

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Malene

Tak for dit brev :)

Mange børn skærer tænder - de gør det ofte både når de sover og når de er vågne. Det kan lyde helt forfærdeligt - men det generer mere jer, end det generer jeres datter.

For de fleste børn går det over af sig selv og er en dårlig vane, de har fået i en periode. Ofte i forbindelse med at de får flere tænder og finder ud af at de kan bruge deres tænder og lave lyd med tænderne.

Det er dog en rigtig god idé at aflede hende. For hvis hun gør det rigtig meget, så kan hun naturligt slide unødigt på sine tænder og det er der jo ikke grund til. I kan aflede hende ved at give hende noget at drikke eller ved at give hende noget at gumle på og bide i. Det kan være en gulerod, et stykke agurk, peberfrugt, en rugbrødsbjælke, et stykke knækbrød eller lignende. Det må godt være noget, som kræver at hun bruger sin tænder og tyggemuskler lidt, så hun kommer væk fra at skære tænder. Hvis hun bruger sut, kan I også give hende sutten og hun kan gumle lidt i den. Det er således en god idé at aflede i stedet for at sige nej, ryste på hovedet eller andet, som kan gøre at det bliver ekstra interessant - hun skal helt glemme det og ikke blive ekstra fokuseret på det ...:)

Med hensyn til tandbørstning, så er det vigtigt at hun får børstet tænder to gange dagligt og I bør bruge tandpasta. Og om man skal tvinge barnet eller ej - jeg tror der er ligeså mange svar på dette, som der er fagpersoner og forældre. Nogle mener at tænderne er vigtigere end alt andet og hvis det kræver at man holder barnet og tvinger tandbørstningen igennem, så må det være sådan for barnet bliver jo glad bagefter. Andre mener at tænderne må børstes sporadisk, så barnet ikke får en dårlig oplevelse med tandbørstning og tilsidst fuldstændig nægter og det ...

Annonce

... ender med at man så yder et overgreb på barnet hver gang ...

Mit udgangspunkt er egentlig at sætte mig ind i barnets situation og jeg tænker "hvordan kan vi gøre det her, så det bliver okay for barnet?" For tænderne skal jo børstes, det ved vi alle, men så vidt muligt via et samarbejde og ikke en magtkamp.

Ofte kan man bryde situationen ved at børste tænderne et andet sted. I stedet for at det foregår på badeværelset, så kan det foregå imens barnet ligger på puslepuden, i sofaen, sidder på køkkenbordet eller hvad I nu synes.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg synes det er vigtigt at hun bliver så tryg og fortrolig med tandbørstningen som muligt og derfor er det ofte vigtigt at gøre det så kort som muligt til at starte med. Lige nu er hun så lille at hun naturligt ikke ved at tænderne skal børstes og når hun lukker munden og bider sammen om tandbørsten så sker det både som refleks og også som leg og derfor får I ikke noget ud af at presse tandbørsten ind i munden på hende. I stedet må I prøve at få hende til at åbne munden og lade hende spejle sig i jer og hele tiden sørge for at hun er tryg ved situationen. Det at få børstet tænder skal ikke forbindes med noget ubehageligt, det skal være hyggeligt.

At bruge tandpasta er godt for tænderne men har også den effekt, at det smager af noget og det vil hun måske kunne lide. Man kan normalt bruge almindelige voksentandpasta til børn, men man kan også købe en speciel børnetandpasta og nogle børn kan bedre lide smagen af disse og synes også det er sjovere, hvis der er figurer på tuben eller hvis de kan holde tuben med tandpasta i hånden imens. Vælg en tandpasta med et fluorindhold på mellem 1000-1500 ppm og brug kun en mængde der svarer til hendes lillefingernegl.

Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Udstyr til nyfødt - tjekliste

Når du er gravid og første gang besøger en babyudstyrsforretning, så kan du blive helt svimmel over alt det udstyr du kan købe. Tænk fremad når du skal vælge - meget babyudstyr er dyrt og bruges kun i kort tid. Derfor kan visse ting med fordel købes brugt, eller måske kan I låne eller arve. Det kan godt betale sig.

En tjekliste over babyudstyr, som kan være godt have have klar før fødslen:

- Autostol - nødvendigt, hvis I skal fragte baby i bil fra sygehuset og...

Læs mere i Babylex

Babynest

En babynest er oprindeligt en svensk opfindelse, som efterhånden har spredt sig over hele verden. Også i Danmark er det meget populært at bruge en nest til sit barn.

En babynest kaldes også en babyrede, og den bruges til at lægge dit barn i, når du gerne vil have, at dit barn skal føle sig omsluttet og holdt, og du ikke selv kan have dit barn i armene. Det vil sige, at hver gang du lægger dit barn fra dig, fordi du f.eks. skal ordne vasketøj, lave mad, tale i telefon eller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig