Svar: Grøn afføring og skrigeture

28. august 2010

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Camilla

Når man skifter ble på sit barn, så lægger man naturligt mærke til hvordan afføringen ser ud og man ser meget hurtigt, hvis der er de mindste forskelle. Derfor er afføringsproblemer og udseende af afføring noget som de fleste forældre bekymrer sig om ... Det er dog her vigtigt at sige, at afføringen hos små børn kan se meget forskellig ud og det som er vigtigst, er at barnet trives, udvikler sig og tydeligvis har det godt.

Som du beskriver det, så lyder det som om at din datter har lidt problemer med sin mave. Ikke så meget fordi afføringen er grøn, men mere fordi hun græder, virker til at have ondt og tydeligt er generet af maveproblemer. Det at hun er ked af det, er naturligvis en faktor som du ikke bare kan overhøre ...

De første ca 2 måneder vil barnets afføring normalt være gul, herefter får ca 1/3 af alle børn grønlige afføringer og når barnet begynder med skemad, så skifter afføringen atter farve og bliver mere brun. Farven på børns afføring afhænger dels af maden barnet spiser, men også af bakteriefloraen, - f.eks. er lactobacillus bifidus dominerende hos de brysternærede børn.

Når afføringen bliver grøn så skyldes det først og fremmest at bakteriefloraen omdanner galdefarvestoffer til netop en grønlig farve. Afføringen kan være grøn som pesto, den kan også være helt mørkegrøn og i sjældne tilfælde så mørk grøn at den næsten virker sort.

Børn der ernæres med modermælk vil have hyppigere og ofte også tyndere afføringer end børn der ernæres med modermælkserstatning. Derfor vil du naturligt også se og fornemme forskel alt efter om du ammer eller giver flaske og netop når du gør begge dele vil forskellen være meget tydelig :)

Nogle kvinder oplever, trods det at ingen undersøgelser har kunne bevise dette, at det de spiser påvirker deres mælk i en sådan grad, at barnet kan få problemer med mavekneb. Det ...

Annonce

... er især meget krydret mad, rå løg, grønkål, større mængder chokolade eller f.eks. spinat, der har ry for at kunne give børn mavekneb. Hvis du mistænker at du spiser et eller andet, som kan gå i din mælk og påvirke din datter, så synes jeg du skal prøve at fjerne det pågældende fra din kost i nogle dage og så herefter prøve at indtage det igen og så se, hvad reaktion du får.

Nogle familier oplever også at D-vitaminerne kan give mavekneb og her kan det anbefales at forsøge med ACD dråber i stedet, da de er opløst i en anden form for olie, som barnet måske bedre kan kapere ...

Det er også sådan at modermælk består af flere forskellige dele, hvor den første del af mælken er mere tynd og vandholdig og den sidste del er mere tyk som fløde. Hvis barnet har tendens til at spise kortvarigt på hvert bryst, så vil barnet naturligt få en forholdsvis stor mængde af den vandholdige mælk og det kan give ekstra uro i maven. Hvorimod, hvis barnet spiser længere og mere effektivt på et bryst af gangen, så når barnet bedre ind til den lidt federe mælk, som ligger tungere i maven og som også giver mere ro i maven.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Nogle bør spiser også meget uroligt ved brystet. De spiser lidt, slipper, tager fat, dier igen, slipper og tager atter fat. Når de har svært ved at holde vacuum længerevarende og slipper hyppigt, så sluger de ofte også mere luft og det kan igen give mavekneb.

Der kan således også godt være en sammenhæng mellem varigheden af amning og også måden barnet spiser på - og så det faktum at barnet får mere ondt i maven. Derfor kan det også nogle gange være sådan, at barnet måske virker mere roligt, når de får en flaske. Barnet spiser her måske uden at slippe, får en forholdsvis stor mængde mælk ud på en gang og få også mælk som mætter lidt mere end modermælk.

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

26. december 2023 | Diverse | 4 mdr.

Skrig og hyl ved påklædning

Hej Helen Rigtig glædelig jul til dig og din familie :) Min dreng er nu...

16. december 2023 | Diverse | 13 mdr.

1 år og kun 2 tænder

Hej Helen Min søn på 13 måneder har stadig kun 2 tænder. De er de midterste...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - møbel

En vugge er en lille babyseng, der kan vugges/gynges. At bruge en vugge har mange fordele, da det er med til at stimulere barnets ligevægtsorgan og dermed har betydning for barnets videre udvikling. Samtidig er en vugge ofte mindre end en tremmeseng, hvilket er med til at gøre den tryg for baby at sove i - mange børn kan sove i en vugge de første 3-4 måneder.

Der findes mange forskellige vugger på markedet, og i mange familier er en vugge også noget, der går i arv. Nogle vugger...

Læs mere i Babylex

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tack før alla svar jag får från dig, tycker det är helt fantastiskt att du verkar komma ihåg vad man skriver i tidigare frågor =).

Tack før svar
Karolina, mor til tvillinger