Svar: Gylper meget og ofte

11. juni 2009

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære gylperens mor

Det er til en vis grad normalt at børn gylper. Der skal ikke ret meget til før der sker tilbageløb af mælken, når barnet spiser og f.eks. skal af med en bøvs eller hvis man tumler med sit barn. Man kalder det refluks, når børn gylper meget og det betyder egentlig bare at noget af maveindholdet glider tilbage gennem spiserøret og op i munden. Det vi som voksne kender som "sure opstød", og det er jo meget almindeligt.

Børn kan i forbindelse med forskellige sygdomme have refluks. Det kan f.eks. være børn med bugvægsdefekter og neurologiske lidelser, børn der fødes med mavemunds-forsnævring. Gylp og således refluks er altså til en vis grad noget helt almindeligt hos spædbørn og nogle gange noget man er ekstra opmærksom på og det afhænger meget af, hvordan gylpen påvirker barnets trivsel.

Hvis barnet trives, tager på, og således udvikler sig og vokser som det skal, så gør man normalt ikke noget ved det. Hvis barnet begynder at gylpe så meget at det påvirker barnets vækst, så vil man undersøge barnet nærmere og finde ud af årsag og starte evt. behandling. Dette foregår altid i tæt samarbejde med en børneafdeling.

Når din dreng spiser, så kommer maden via spiserøret ned til mavesækken. I overgangen mellem spiserør og mavesæk sidder en ringformet lukkemuskel, som åbner, når maden/mælken skal passere fra spiserøret til mavesækken, men som ellers er lukket for at sikre, at der ikke løber syre tilbage fra mavesækken til spiserøret. Hos nogle børn er lukkemusklen så slap, at der hele tiden sker tilbageløb af mavesyre fra maven og op i spiserøret - det man kalder refluks. Syren gør ondt, det brænder, smerter bag brystbenet og giver sure opstød - man kan smage syren i munden.

Det er vigtigt at behandle dette fordi den syre som irriterer slimhinden kan, hvis det fortsætter i længere tid, være så hård ved slimhinden at der kommer små sår og spiserøret bliver meget påvirket.

Man behandler normalt med syreneutraliserende medicin og hvis dette ikke hjælper og man tydeligt fornemmer at barnet ikke trives, ikke tager nok på, så vælger man at operere. Ved operation er der stor effekt og man bliver ofte helt helbredt. Man vil normalt lave en kikkert undersøgelse (gastroskopi) samt undersøgelse af spiserøret ved hjælp af en tynd sonde, hvor man vurderer syretilbageløbet samt spiserørets muskelfunktion inden man opererer og det man operere er altså musklen mellem spiserør og mavesæk.

For at hindre at din dreng får tilbageløb af syre, så er det vigtigt at han holdes eleveret og ikke ligge fladt. Det vil normalt være vigtigt 30-45 minutter efter hvert måltid. Det er derfor en god idé at sidde med ham og at elevere hans madras i hovedenden af seng, lift eller barnevognen så han kommer til at ligge lidt højere med hovedet. Du kan bruge en voksipose, slee-bee, duniduo, drømmepose og hvad det ellers hedder, som holder lidt igen på ham, når han ligger ned og er eleveret.

Når børn har problemer med refluks, så er det rigtig godt at give dem små hyppige måltider og det er således bedre at du giver ham lidt mindre og lader ham holde maden i sig end at han får for meget ...

Annonce

... og det hele så kommer op igen. Du skal derfor regne med at han vil spise lidt hyppigere og mere kortvarigt end hvis han ikke havde problemer med refluks.

Det vil være en god idé, hvis du kan amme ham i tvillingestillingen, fordi han i den ligger højere med hovedet end med resten af kroppen. Det vil hjælpe ham til at holde mælken bedre i sig og mindske tilbageløb i næse og svælg.

Han skal også igang med at ligge på maven, så han kan få styrket sine nakke- og rygmuskler. Det kan være svært med et barn som gylper meget og det er vigtigt at du medtænker at han kan ligge på maven, når du bærer ham i dine arme, når du sidder med ham og han ligger hen over dine lår, ligesom han kan ligge på maven på puslepuden eller på et tæppe. Han skal naturligvis ikke ligge på maven lige efter et måltid, for så vil maden komme retur. Derfor er du nødt til at forsøge at finde ud af, hvornår det er bedst for ham i forhold til når han spiser.

En bæresele kan være god for jer, fordi han i den vil være mere oprejst og stadig vil du kunne have hænderne lidt fri og lave noget praktisk. Det er naturligvis begrænset hvor længe han kan sidde i den af gangen, men ½ times tid efter et måltid en gang imellem er okay. I en slynge vil han kunne være i længere tid af gangen, men han vil her også ligge mere ned, så længe han er så lille og spørgsmålet er derfor, hvad der vil hjælpe jer bedst lige nu. Det er jo ikke et spørgsmål om at han mangler tryghed og nærhed, men et spørgsmål om at være en del på højkant, fordi han skal holde maden i sig ...

I forhold til hans fontanelle, så lyder den helt normal. De kan variere meget i størrelse og i facon og det er ikke usædvanligt at der er forskel mellem søskende. Det du fortæller lyder fint.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så hermed en masse forklaring omkring refluks, som man jo nok må sige at din dreng har .. Det lyder voldsomt det du fortæller, når gylpen kommer i stråler og ud gennem både næse og mund, både når han sover og når han er vågen og i det hele taget mange gange dagligt. Jeg synes faktisk du skal tale med lægen om hvorvidt man fortsat bare vil se det an eller om man evt. vil forsøge med syreneutraliserende behandling. Operation vil ikke komme på tale, når han tager så fint på som han gør.

De fleste børn vokser fra det og i takt med at de begynder at få fastere føde, så vil de også blive bedre til at holde maden i sig. Man kan købe speciel erstatning til børn på refluks, men når man ammer, så er der ikke så meget andet at gøre end at amme hyppigt - små hyppige måltider, som han lettere holder i sig :o)

At gylpen ser forskellig ud og kan være vandtynd, klumpet, ligne hytteost, være hvid, gullig osv. er helt normalt. Det afhænger både af din mælks sammensætning og hvor lang tid der er gået siden han har spist og til han så gylper.

Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre og har fået lidt idé om hvad det drejer sig om - jeg håber bestemt ikke at du er gjort unødigt og ekstra bekymret - det er ikke min mening. Det lyder som om at din dreng har refluks, men også som om at det er noget man ser an og ikke umiddelbart gør så meget ved ...

Fortsat held og lykke med ham :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin