Svar: Kolde hænder?
7. november 2008
Alder:
4 mdr.
Kære Maibrit
De mindste børn har næsten altid kolde hænder og fødder. Det skyldes at deres kredsløb er lidt umodent og at kroppen bruger mest energi på at varme de vitale organer op (hjerte, lunger, lever, nyre, mave osv.). Når kredsløbet endnu ikke er fuldt udviklet, så kniber det med at få blodet helt ud i de yderste tynde kar i hænder og fødder og så bliver barnet kold netop der.
I takt med at barnet bliver ældre, begynder at bevæge sig mere, bruge sig selv fysisk, så vil varmen ofte komme af sig selv til hænder og fødder og med den alder Valdemar har nu, så tænker jeg at han gerne må begynde at bruge sig selv lidt mere fysisk og det vil sandsynligvis hjælpe.
Du skal naturligvis være opmærksom på at han skal være klædt varmt nok på, det er en god idé at give ham lune bløde sutsko i fløjl eller velour på, ligesom lidt uldundertøj eller en trøje af uld, måske vil være godt for ham.
Derudover skal du tænke på at små børn jo ofte ligger meget på gulvet og at der ofte kan være koldt på gulvet. Hvis du selv oplever det fodkoldt, føler det trækker på dine fødder, så vil han naturligt også have større risiko for at blive kold.
Men ellers er det et spørgsmål om at du nusser og nulrer hans hænder og fødder, når du sidder med ham og at du tumler med ham og hjælper ham med at bruge sig selv fysisk. Det vil han elske og det giver også lidt varme :o)
Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske