Svar: Kolde hænder?

7. november 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Maibrit

De mindste børn har næsten altid kolde hænder og fødder. Det skyldes at deres kredsløb er lidt umodent og at kroppen bruger mest energi på at varme de vitale organer op (hjerte, lunger, lever, nyre, mave osv.). Når kredsløbet endnu ikke er fuldt udviklet, så kniber det med at få blodet helt ud i de yderste tynde kar i hænder og fødder og så bliver barnet kold netop der.

I takt med at barnet bliver ældre, begynder at bevæge sig mere, bruge sig selv fysisk, så vil varmen ofte komme af sig selv til hænder og fødder og med den alder Valdemar har nu, så tænker jeg at han gerne må begynde at bruge sig selv lidt mere fysisk og det vil sandsynligvis hjælpe.

Du skal naturligvis være ...

Annonce

... opmærksom på at han skal være klædt varmt nok på, det er en god idé at give ham lune bløde sutsko i fløjl eller velour på, ligesom lidt uldundertøj eller en trøje af uld, måske vil være godt for ham.

Derudover skal du tænke på at små børn jo ofte ligger meget på gulvet og at der ofte kan være koldt på gulvet. Hvis du selv oplever det fodkoldt, føler det trækker på dine fødder, så vil han naturligt også have større risiko for at blive kold.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Men ellers er det et spørgsmål om at du nusser og nulrer hans hænder og fødder, når du sidder med ham og at du tumler med ham og hjælper ham med at bruge sig selv fysisk. Det vil han elske og det giver også lidt varme :o)

Fortsat held og lykke med ham:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Stamceller

Vores krop er bygget op af celler og Stamceller er oprindelige celler, hvorfra kroppens andre celler udvikler sig. Stamceller findes i det tidlige fosteranlæg, i navlestrengsblod hos nyfødte og i knoglemarven. Man kan sige at stamceller er en umoden celle, der i princippet kan udvikle sig til en hvilken som helst celle i kroppen.

Der forskes i at kunne udnytte stamceller fra fostre, da fosterstamceller kan være et vigtigt led i at helbrede mange forskellige sygdomme.

Læs mere i Babylex

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så er det mig igen…..Tusind tak for dit svar og mange brugbare råd til min søns dagsrytme og nattesøvn. Vi vil straks gå i gang!

Kari, mor til dreng på 6 måneder