Svar: Hverdag og pasning

22. januar 2017

Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Det lyder rigtig godt, at mormor og morfar vil passe lillesøster et par måneder, indtil I får plads i samme institution, som storesøster går i. Lillesøster har på det tidspunkt en alder, hvor hun naturligt vil være lidt tilbageholdende overfor fremmede - også f.eks. bedsteforældre - men det vil helt klart være en fordel, at hun er hos dine forældre, som hun kender og er tryg ved, end at hun starter i vuggestue netop der. Samtidig har dine forældre jo kun hende at tage sig af, og der vil være meget mere ro omkring hende i hverdagen, så det tænker jeg bliver rigtig godt.

I må vurdere bedsteforældrenes overskud. Måske kan de hente storesøster tidligere en dag eller lave noget med begge piger, så jeres ældste datter også føler, at hun får lidt ud af, at lillesøster skal passes af dem. Det bliver naturligt noget af en brat overgang, hvis og når hun er vant til korte dage og pludselig skal passes fra 7.30-16.30... så hvis der er mulighed for at bedsteforældrene også kan hente storesøster en gang imellem, og I så kan hente begge piger hos dem, ville det nok være rigtig dejligt.

Hvor meget tilvænning lillesøster har behov for afhænger af, hvor tit I ser dine forældre. Hvis I er ofte sammen og hun er vant til mormor og morfar, så behøver hun naturligt ikke samme indkøring, som hvis I sjældent ses og hun først skal til at lære dem at kende. Det vil dog være rigtig godt, hvis I kan mødes i weekenden op til at hun skal starte, så I har været sammen lige op til og hun således har lidt i frisk erindring at bedsteforældrene er okay, og at du er trygge ved dem.... Det handler derfor også meget om, hvad du signalerer :)

Og her kommer det naturligt ind, hvordan du ser på dine forældre og deres evne til at passe jeres datter, passe begge jeres piger. Det er rigtigt, at der er andre anbefalinger nu, men i ...

Annonce

... forhold til f.eks. kosten, så må jeres datter i en alder af 9 måneder få stort set alt at spise... så det går nok. Du kan godt skrive en dagsplan ned, så de kan se, hvornår hun plejer at spise, hvad hun tilbydes, hvornår hun skal have sine flasker, puttes til middagslur osv. Men du bør ikke lave andre planer eller skrive mere end dette. Det er kun som en rettesnor, for lige at give dem en lille smule overblik. Undgå så vidt muligt at komme med bøger og andet, som de skal læse - og følge... Du er nødt til at have tillid til, at de godt kan finde ud af at passe hende. Hvis ikke du har tillid til det, så skal de naturligvis ikke passe hende, så er man nødt til at finde en anden løsning...

Det vigtigste er, at lillesøster bliver trøstet, holdt, leget med, pludret med, hygget om, får den omsorg og nærhed, som hun naturligt har behov for - og jeg tænker at hendes bedsteforældre nok elsker hende højt, og det vil hun naturligt kunne mærke :) Det er rigtig dejligt, at de har tilbudt at passe hende i så mange timer dagligt i et par måneder, det lyder som om, at ud har nogle gode forældre :)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Og så tænker jeg, at I jo skal være indstillet på, at de første mange uger, nok bliver lidt hårde. Det bliver hårdt for begge piger, at hverdagen starter igen - og de vil naturligt begge kunne reagere med ekstra gråd, uro, søgen efter jer, klynge sig til jer osv. Og det skal I forsøge at finde overskud til, selvom I begge er trætte efter en lang arbejdsdag og det for dig er rigtig hårdt at komme tilbage på arbejde. Nogle gange vil det derfor være rigtig fint bare at sætte ord på "jeg er også rigtig træt, det har været en lang dag. Skal vi ikke bare sætte os her i sofaen og putte lidt" eller lignende, fordi det er det alle har mest brug for, bare at være :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke med det hele :) Og stort knus med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test

NIPT, Non-Invasiv Prænatal Test er en blodprøve, som kan være et alternativ til kvinder, der har fået tilbudt, men ikke ønsker at få foretaget moderkageprøve eller fostervandprøve.

NIPT kan tidligst tages, fra du er mindst 10 uger henne, og det skal være bekræftet af en ultralydsundersøgelse. NIPT er en blodprøvetest for kromosomafvigelse hos fosteret. I den gravides blod findes DNA fra fosteret i en blanding med den gravides DNA. Med en avanceret analyse af en blodprøve fra den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor