Svar: Svært ved at min datter skal overnatte ude

17. februar 2016

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære førstegangs mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse og dine ærlige tanker :)

Først - det er meget vigtigt, at du ikke har dårlig samvittighed over, at din datter endnu ikke er passet af andre og endnu ikke har sovet andre steder end derhjemme. Det er bestemt ikke hendes behov!

Man kan ikke hærde små børn, ved at sende dem i favnen på andre. Din datter skal være hos dig, du er hendes trygge base, og når hun sidder hos dig, så kan hun trygt studere verden, se på bedsteforældre og andre - og hele tiden tjekke op på, hvordan du reagerer. Hun vil spejle sig i dig, og hvis du virker tryg og rolig, så er hun naturligt også tryg og rolig. Hun har derfor ikke brug for at være sammen med dem alene, hun har brug for at være sammen med dem - sammen med dig.

Hun er også så lille, at hun ikke ved, hvor du er, når hun ikke kan se dig. Hun kan blive oprigtigt ked af det, hvis du går ud i køkkenet og lader hende være alene i stuen. Når hun ikke kan se dig, så føler hun sig naturligt forladt og alene - hun har ikke forståelse for, at du er lige på den anden side af væggen. Hun kan heller ikke forholde sig til tid. Hun forstår ikke, om du er væk i 3 minutter eller i 3 timer - for hende, er du bare forsvundet, og hun er for lille til at kunne forstå en forklaring. Hun kan ikke trøstes og beroliges med et "mor kommer igen", for det forstår hun ikke.

Det betyder ikke, at du ikke kan lade hende ...

Annonce

... passe nogle timer. Men hvis du lader hende passe, er det vigtigt at hun kender dem der passer hende - og det er rigtig fint, at du derfor vælger at lade hende passe af mormor og morfar. Det er også vigtigt, at du selv er tryg ved at overlade hende til dem. Men det er ikke nødvendigvis en god idé, at du lader dem passe hende første gang hos dem - det afhænger af, hvor meget I har været hjemme hos mormor og morfar og hvor godt hun kender deres hjem og dem...

Alternativet kunnen være, at de passede hende hjemme hos jer. Så ville hun have sine faste ting omkring sig. Puslebordet, spisebordet, at sidde i den høje stol, blive puttet i sengen som hun kender osv. alt omkring hende ville være kendt og dermed mere trygt, når mor ikke er der. Og samtidig ville du jo så komme hjem i løbet af natten og vil derfor være der om morgenen, når hun vågner.

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Skal din kæreste også med til fødselsdag eller skal han også i byen den dag? Ellers kan din kæreste jo passe hende - hun er naturligt mest tryg ved sin far, så hvis han er hjemme vil det være oplagt at han passer. Hvis han ikke er hjemme, så kan mormor og morfar naturligt passe, men igen måske stadig i jeres hjem. Hvis du ikke kommer hjem om natten, men overnatter i forbindelse med fødselsdagen, så vil din kæreste måske komme hjem, så hendes far er der, når hun vågner.. bare en tanke :)

Håber I får en god fest! Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om bedsteforÆldre:

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder