Svar: Baby være alene og pasning

17. januar 2015

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Bedsteforældre.

Kære Nana

Tak for dit brev og stort tillykke med at I har fået en lillebror :) Det er dejligt at høre fra dig igen!

Du må meget gerne lægge din dreng på et tæppe på gulvet, når du går i bad. Enten lige uden for døren, så du kan høre ham eller på gulvet på badeværelset. Nogle bruger også at sætte barnet i en skråstol, hvis man har en sådan, og så bade imens man så kan kikke på barnet, pludre lidt osv.

Det der er vigtigt er, at du ikke lægger eller sætter din dreng et sted, hvor han kan falde ned. Han må altså ikke ligge på sofaen eller stå på bordet eller lignende. Han skal være på gulvet. Og du skal kunne se ham og høre ham, så du lige kan tjekke op på at han er okay:)

Og det vil være rigtig fint at bruge kravlegården, når han begynder at blive lidt mere mobil, og du er nødt til at gå kortvarigt fra ham. Ligesom du naturligvis kan forsøge at udnytte tiden, hvor han sover, og hvor far er hjemme og kan holde øje:)

Det lyder rigtig dejligt med bedsteforældrene boende ved siden af jer. Jeg kan forestille mig, at storebror nyder denne nærhed og muligheden for at "rende frem og tilbage". Når I er så meget sammen, som I er, så vil bådet mellem børnebørn og bedsteforældre kunne blive meget tæt og nogle gange vil bedsteforældre fungere som primære omsorgspersoner ...

Annonce

... næsten på lige fod med forældrene. Og det vil derfor være naturligt, at de tager over og passer børnene, hjælper dem og er der for dem, når mor og far ikke kan være der - det kan være lige så naturligt som at far tager over, når mor ikke er der og at mor tager over, når far ikke er der.

Hvor tidligt man har lyst til og behov for lade sit barn passe er meget individuelt. Generelt vil jeg sige, at børn ikke har brug for at blive passet, før de selv kan give udtryk for, at de har lyst til det. Men det betyder jo ikke, at mor og far ikke kan have behov - og det kan være okay - man skal bare være bevidst om, at man ikke gør det for barnets skyld, men fordi man som voksen har brug for det:)

De bedste (bedste)forældre
LÆS OGSÅ HELEN OG SIGRIDS BOG: "De bedste (bedste)forældre"

Med så lille et barn som jeres dreng, så synes jeg ikke I skal være væk fra ham mere end den tid der går mellem to måltider. Uanset om du ammer eller giver flaske, så vil han have behov for sin mor, og det vil være naturligt, at du er der for ham, når han skal spise. Det vil samtidig være en god idé, at du så går imens han sover, så han ikke oplever, at du forsvinder. Min tanke vil derfor være, at du kan give ham mælk, putte ham, tage af sted og så nå hjem igen før han atter skal spise:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke - og glæder mig til at følge jer igen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

PKU

Phenylketonuri, PKU, er en stofskiftedefekt og det kaldes også nogle gange for "Føllings syge" efter den læge, som opdagede sygdommen i 1934.

I Danmark er det jordemoderen, der efter fødslen, undersøger om barnet har PKU. Dette gøres ved at tage en blodprøve, en hælprøve på alle nyfødte. Prøven skal tages når barnet er mellem 48-72 timer gammel. Får man et positivt resultat på prøven, skal barnet have behandling før det er 2 uger gammelt og indenfor 24 timer efter det positive...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder